Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Du nevnte vel at du trader. I så fall er jeg enig i at 5 mnd kan være et langt tidsperspektiv, men det avhenger jo av strategien din. Hva var planen din da du kjøpte? Jeg ville tenkt at det burde diktere?

HVIS jeg skulle tradet i denne nå hadde det forsøksvis basert seg på TA og risikostyring, og det fundamentale mest som et positivt bakteppe.

Hadde en liten rant på chat som like greit kan havne her også:

Det burde være klart for alle hvem DNB løper ærend for når de flere uker etter POC har prestert å ikke oppdatere LOA/valuering i sin analyse av selskapet.

Derimot har analytikeren prestert å spre ubegrunnet FUD om finansiering i flere finansmedier samtidig som markedsverdien til selskapet er ned 50 prosent fra toppen på randomiserte, transformative data. Data som de facto skal/må medføre justeringer av analytikernes modeller.

I fravær av at banken retter opp i noe av denne fadesen/mask-off-moment/whatever burde selskapet sterkt vurdere aldri bruke den til noe som helst igjen. FUD og åpenbar uvillighet til å justere (opp) analysen er ikke tilfeldig.

Oppdaterte analyser som følge av kraftig derisking av UV1 var noe man så frem til med ESMO og NIPU. Men jammen fikk man ikke det en gang. Nesten ikke til å tro.

21 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

@Savepig @pdx @Evilfreud for Guds skyld

11 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Har ryddet litt :sweat_smile:

8 Likes

Veldig snodig auksjon i dag. Rundt 9mill allerede på bordet.

Noen som vil inn med 3200 poster og enkelte andre som vil ut på rundt 5500 poster med kurs 107. Snakker vi finte eller at noen ønsker å få opp kursen?

Edit: Faller nok gradvis mot åpning, men kjøpsposten på 3200 står ved lag.

Edit2: Og der gikk den. Så er vi tilbake til sprik mellom kjøp og salg på 3kr og i minus :crazy_face:

1 Like

Carlos som ville ha 3200 aksjer i dag :slight_smile:

2 Likes

Helt ufattelig at “noen” har lånt ut mer enn én million aksjer i dette illikvide papiret.

569 aksjer fikk kursen til å rase 4.60%.

Forstår at det er enkelt å presse ned ilikvide oppstartsselskaper, men det er jo også sykt vanskelig å kjøpe tilbake slike store mengder aksjer til en ok pris, så det er nok høy gambling i denne sammenhengen på at resultatet ikke vil bli så positivt. Må jo være noe manglende innsikt og vurdering, der de gikk ut i fra meldingen i sommer som ga noe milde forløp men ble tolket veldig negativt… Så blir spennende å se hvordan Anus skal takle dette, ser heller ingen grunn til at noen større investorer har ønske om å hjelpe disse shorterne dekke inn til billig pris senere, da de kan la Anus heller trekke opp deres verdier

1 Like

Er vel bare å ha en kontrakt på hvor medisinen kan brukes? At INITIUM også er i BMS sin kombo gjør det kanskje vanskeligere, men samtidig gjør det dem til den heteste poteten til FOCUS kommer og viser at UV1 også fungerer med Keytruda. Når BMS ga 2 mrd kr nettopp kun for et produkt som ikke hadde vært i fase 1 enda, bare preklinisk, så tror jeg de ville gitt oss godt nok betalt for UV1 med POC til at vi hadde vært happy uansett. Men helt enig i at det er verdt å vente på INITIUM data, nesten uavhengig av et nåværende bud fra BMS. Men igjen, hvis BMS hadde valgt å f.eks. by på hele selskapet er det ingenting CEO får gjort med det. Da blir det meldt og det er opp til aksjonærene å stemme over budet, da med styrets anbefaling som tellende for mange av de store.

image
image
The touch of pdx

Tror ikke det er så lett å differensiere prisingen.
Kan prøve å eksemplifisere med et hypotetisk eksempel:
Her kompliseres det jo også av at Mesotheliom typisk vil være en indikasjon hvor prisen ville være høy ettersom det er en kreftform uten andre gode alternativer, høy dødelighet og liten utbredelse. Så om man setter en pris der på f eks. 100K USD pr pasient, og så kommer Melanom som neste indikasjon hvor man av ymse grunner bare får halvparten så godt betalt, så vil jo sykehuset da ha tilgang på medisinen til 50K fra “Melanom-avdelingen”.
Jeg håper selvsagt på både en rask og god deal, men tror at en “god pris” er avhengig av at det er mer data på bordet. BP liker jo ikke å ta for høy risiko, selv om de jo også kjøper selskaper i preklinisk fase innimellom.

Fikk meg en god latter til morrakaffen her. Fornøyelig ironi.

Jeg tror dette mye handler om latskap. Noen tror åpenbart at et par stalltips er godt nok grunnlag for å investere i biotekaksjer. Da kan man like gjerne bruke flasketuten-peker-på-metoden.

4 Likes

Flasketuten er vel også en del av en god fundamental TA?

Det er det gjentakende i aksjen, de underliggende aksjonærene, hvis vi ser bort ifra short, jobber aksjen opp hver dag. Men shorten bomber innimellom og stopper alt positivt, så lenge de overgår kjøpersiden. I det lange løp går shorten tom, og markedet kan sakte men sikkert gå mot riktig prising av selskapet, men det går sakte for de som ser på kursen til enhver tid.

Det er mange faktorer som får meg til å se lyst mot mars-april 2024, men en viktig av dem er den underliggende handelen som trykker kursen opp når shorterne uteblir.

Det andre er at INITIUM data, som er de viktigste i selskapets liv, kommer 10. mars-20. april en gang, og ser ekstremt sikkert ut til å være gode/veldig gode.

Det tredje er at NIPU overlevelsesdata oppdateres i mai på ASCO, så vi vet det kommer enda en godmelding da fordi det var stor forbedring bare fra avlesningen til august i år.

Det fjerde er at FTF skal kalle inn short til generalforsamlingen rundt 20. april for å stemme, og de har nå utlånt mer enn 1 mill aksjer, som da blir kjøpere på veien dit.

Det femte er en viss forhåpning til flere andre triggere på veien, som TET-fase 1 data hvor vi får safety som kan bli et viktig asset down the line, potensielle avtaler rundt fase 3 i NIPU med BMS og muligheten for tegn til noe i forkant av INITIUM-data.

Det sjette er potensialet i henvendelser fra Kina, da de har satset hardt inn i biotech-verdenen og vil bli best. En universell kreftvaksine er noe de ville elsket, men vi har ikke sett tegn til det enda, så den lurer bare i bakgrunnen.

Det sjuende ser vi også i makrobildet at vi er i worst case nå, hvor renten har bitt ganske godt fra seg og USA og Norge begynner å helle mot å slutte med rentehevinger, på våren tror jeg vi kan se første nedgang i renten, og det vil sende en sjokkbølge i aksjemarkedet om at nå er det safe å ta risiko igjen.

Det aller siste jeg vil nevne er at kronen er svak. Det er et toegget sverd for Ultimovacs, men gitt riktig valutahedging, så er det bare positivt. En eventuell deal prises alltid i Dollar/Euro, og det er derfor veldig relevant for aksjekursen/selskapsverdien til Ultimovacs hva kronekursen er, da det vil gi oss mye mer i kroner for selskapet enn tidligere når kronen er så svak som nå.

Alt samlet sett tror jeg vil føre Ultimovacs opp til 200-230kr/aksje før INITIUM data ligger på bordet, og avhengig av kvaliteten på resultatene kunne få aksjen opp enda høyere. Men med mange forventninger er det også stor sjanse for at noe av det ikke går som forventet, om vi f.eks. tror hvert punkt har 90% sjanse, så er det bare 0,9^7 = ca. 50% sjanse for at alt inntreffer. Så vet vi også at det ikke er 90% sjanse for at hver av disse punktene inntreffer, men at noen av dem gjør det er jeg overbevist om. La oss si 175kr/aksje før INITIUM data, for å være litt tilbakeholdne med forventningen. Etter INITIUM data kan vi bare drømme, gitt at de er statistisk signifikante og viser at UV1 er grunnen til at pasientene “ikke dør og ikke blir sykere” i INITIUM studien.

28 Likes

Send gjerne melding til admingruppen, litt lettere å fange opp da. Kommer opp som eget varsel, vs når du tagger oss. Da havner varselet bare sammen med alle andre varsler.

2 Likes