Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Denne “kritikeren” Joachim Aerts som ristet i studiene til Ulti er han tilknyttet Erasmus Universiteit Rotterdam ?

Har Erasmus Universiteit Rotterdam en konkurrerende studie til Ulti sin ?

Noen med kunnskaper til å finne ut av dette ?

Nei nei, det er jo dette som er så sprøtt at Healthtalk-duden er med å nøre opp under.

Til enhver oral presentasjon er det oppnevnt såkalte «discussants», som får som jobb å forberede og utfordre på enkelte punkter, akkurat som når man skal forsvare en doktorgrad e.l.

Så han har fått tilgang til dataene på forhånd og laget seg noen punkter han ville kommentere.

Helland sier jo selv at dette opplevdes helt normalt og som forventet fra hennes part, og han har jo egentlig «ingen» reell kritikk. Sånn som at de heller skulle vært i førstelinje, er jo helt rett NÅ, men det var jo ikke mulig da studien ble planlagt.

Så her koker HealthTalk suppe på noen ørsmå spiker. Hør hjerne podcasten med Åslaug Helland etter ESMO, der snakker hun selv om dette.

6 Likes

Men @WernerVonHaussenberg , har du tatt i betraktning at han har analysert de kritiske vurderingene som Ultimovacs og CEO Carlos de Sousa står overfor med tanke på å initiere en fase 3-studie i brysthinnekreft, med hensyn til hans bakgrunn?

1 Like

Har var oppnevnt av ESMO som akademisk opponent fordi han er innenfor samme fagkrets som Hellaug, og ergo kan forventes å forstå NIPU-studien, og komme med saklig kritikk – med faglig tyngde – av denne (hvilket han også gjorde):

Når Aerts måtte klage over mulig feil behandlingslinje så er det – fra akademisk hold – en innrømmelse av at han ikke har veldig mye å utsette, egentlig, for Aerts vet utmerket godt hva forutsetningene for NIPU var (CM743 ikke ferdig, derav 2L) da studien ble startet.

Så kan man ev. diskutere om det han sa mellom linjene der var "1L er der UV1 burde vært prøvd ut, eller om han sa “Hei, det fleste asbesteksponerte er det mulig å screene tidlig og kanskje gi forebyggende behandling til”.

Hvis han (som Hellaug) er en ordentlig akademiker, så driver han ikke forskning i konkurranse mot Åslaug Helland og UiO, da driver de med forskning mot samme mål: Kreftbehandling. Og den som kommer først i mål har ikke vunnet. Vitenskapen har vunnet. Måtte den beste behandlingen vinne, liksom.

Altså, selvfølgelig ligger det litt prestisje i å være først og best. Men ikke på det nivået at du saboterer andres forskning / vitenskap.

8 Likes

Tenker Aerts har gode kunnskaper om dette feltet innen lunge.

Se : PMID: 35779788
Hvor er de som er ansvarlige for studien tilknyttet ?

Det er fullt mulig at noen har tilknytninger hit eller dit. Det vet ikke jeg noe om.

Men det Aerts gjorde er altså helt innenfor normen innen akademia og konferanser som ESMO, og dermed så tenker ikke jeg mer på å tillegge ham andre mulige motiver.

Husk også at Aerts er utnevnt av ESMO for å gjøre dette arbeidet, ikke fordi han har så fryktelig lyst til det selv (men hvem vet, kanskje ESMO er korrupt også?).

Slik jeg ser det er det ingen grunn til å grave videre i dette, all den tid Aerts gjorde akkurat det man skal forvente av ham når han skal fungere som akademisk opponent.

Men andre må gjerne grave videre for min del.

4 Likes

Sånn, da har jeg også fått prøve meg som journalist. Tror dette kan bli en karriere etterhvert.

16 Likes

Edit: Litt for rask her. Beklager det.

Skjermdump slettet pga. rettigheter.
Men kan si skjermdump viste at total short kan være opptil ~1M mere en hva SSR viser.

13 Likes

Hvis tilfelle (det skjermdumpen viste) så er det rimelig drøyt

Ja det betyr at shortsalg har stått for ca 12 % av all omsetning i aksjen det siste halvåret. Eller velfungerende marked som FTF kaller det.

1 Like

Vi kan jo skrive tallene:

Trolig 1,85 mill aksjer short.

Dvs, rundt 5,3% av aksjene.

1 Like

Noen som har benyttet denne som kilde tidligere som kan gå god for dette? Hvordan kan man få tak i disse tallene? Så at “Public” antallet er sånn noen lunde korrekt men ikke 100%

1 Like

Hvordan kan man egentlig komme frem til dette? Hva slags kilder bruker man og hva ser man etter?

FT sitt short sale register har disse tallene men de offentliggjør bare posisjoner over 0,5 % og ikke totalen. I motsetning til svenskene som også offentliggjør total short.

1 Like

de bløder aktier ud for at holde kursen nede :slight_smile: :stuck_out_tongue_winking_eye:
hvis der sker mere akkumulering frem imod nye resultater vil fjederen blive endnu mere spændt
idag lignede et desperat forsøg på at slå kursen ned i lukkeauktion.
tik-tak - shorten er bygget op over 5 måneder - tik-tak

2 Likes

Den alternative kilden her må vel nesten være de som formidler hoveddelen av verdipapirlån. I Norge er vel DNB, Nordea og SEB de største, men også mindre kontoførere (banker og meglerhus) kan formidle lån av verdipapirer. Det er imidlertid en god del jobb å holde orden på sikkerhetsstillelser og flyten, så det er nok primært de bankene store som gjør dette.

Men om de rapporterer dette på en måte som gjør at man kan få tak i informasjon som er presis for posisjoner som ikke er rapportert til FT vet jeg ikke.

Vilt!

Hva er float nå - ca 20-30%?

I såfall blir shorten 18-27% av float… :exploding_head:

Altså, sånn har det vært en stund. I sommer (da jeg kjøpte mesteparten av aksjene mine) lå vi i snitt på 30000 omsatte aksjer pr. dag. Janus solgte ca. 6000 aksjer pr. dag, dvs. 20% av omsetningen. Og så har vi ikke kontroll på hvor mye ut over det som ev. også var shortsalg.

@Sjakk har gjort en rask beregning basert på de mest shortede selskapene i Sverige (hvor man får se total short, og den er 1,5x til 2x synlig short), nærliggende å tro at det er sånn i Norge også – bortsatt fra at i Sverige er alle pos. over 0,1% synlige, ergo vil det være mer “usynlig” short på Oslo Børs). Så man kan fint anta at shorten i U er rundt det dobbelt av JHC sin posisjon (2,4% elns).

Gleder meg til skal dekkes.

2 Likes

Du får opplyst total short i sverige. Det var dessverre ikke bare å ta ut tabellen så jeg får både synlig
(tilsvarende ssr i norge) og total short prosenten stilt side om side.

Men jeg kan “dokumentere” til glede for andre på denne måten (do your own legwork)
image
image
image
image
image
image
image

Det får holde, med de mest shortede selskapene. Og så må jeg skryte av borsdata.se som har en veldig flott og oversiktlig tjeneste.

4 Likes

Til sammenligning kan det nevnes at det i sommer/tidlig høst ble sagt fra en godt plassert person at totalt utlån av aksjer i Nykode var 10-11 millioner aksjer samtidig med at aldri var mer en ca 2,5 mill aksjer.

4 Likes