Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Litt mer seriøst kan man jo notere seg at det heller ikke i dag er tegn på short salgs rapporteringen til Finanstilsynet om endringer i short posisjonene i ULTI.

Det har jo ellers vært litt oppmerksomhet rundt en trader med dårlig rykte som dukket opp med 50K aksjer, samtidig med at volum og volatilitet økte. En finurlig måte å gi seg selv rom til å trade stort intradag uten å ta for stor risiko, kan jo være å låne inn 50K aksjer og kjøpe og selge tungt i løpet av en dag hvor du intradag går i null i antall aksjer.
På den måten kan du være short med inntil 50K i løpet av dagen uten å bryte noen regler. Bare en tanke selvfølgelig, og faktisk også en lovlig tradingstrategi.

2 Likes

Sorry, ikke Hylland Eriksen. Det blir en som heter Hans Anderssen.

1 Like

Noen som vet om Einarsson har handlet i noen andre aksjer tidligere?

Om ikke, Hvorfor har ikke dette fått mer fokus utad? Han er jo absolutt en mann med masse innsikt!:slightly_smiling_face:

Han har gjentatte ganger gått ut og sagt at han i sin rolle som adm. dir i RADFORSK Investeringsstiftelse ikke ønsker å eie aksjer privat i porteføljebedriftene. Det er et tydelig og sterkt signal helt opplagt at han velger å bryte dette prinsippet. Han orket vel ikke å se penger på gaten han heller - noen av oss har tatt opp ekstra lår på huset og kjøpt på disse nivåene. Han blir jo ikke yngre, og en ti gangeren på den summen gir en god alderdom.
Jeg vurderer å selge huset - og satse resten om vi er på disse nivåene før initium - så får vi se.

14 Likes

Jeg også tolker det der som meget positivt🙂 Helt ny i diskusjonene her inne men har hørt endel podder og satt meg mer inn i sakene de siste dagene! (Mye teknisk jeg ikke har forstått enda men forstår mer etterhvert😅)

Jeg kan ikke slippe optimismen til Einarsson i podden hvor Helland er med å diskutere studien, Det er jo enormt mye som tyder på at dette vil være et meningsfullt produkt!

Ville det ikke vert naturlig å se nye større aksjonærer på vei inn etter nylige eventer?

10 Likes

NIPU resultaterne er blevet kritiseret og det eneste der er bragt på banen og i offentlighed er jo NIPU. Jeg tror ikke INITIUM er så vel kommunikeret og forstået heller hvor gode chancer der er. Der er jo blot meldt at aflæsning er udsat og at de ikke ved om det er pga UV1.
De går ikke ud med ret store armbevægelser, selvom CEO udtalte at hvis de kom frem til Januar 2023 var at betragte som Jule aften. Det bliver så 1 ÅR senere de tvangs aflæser.
Pressen dækker generelt med ret negativ vinkel fordi primary endpoint (PFS) ikke blev opnået i independent review. Helland har så vist at deres egen lokal vurdering er bedre og mere korrekt. Helt grotesk artikel i Healthtalk hvor Journalisten vurderede betydning af PFS højere end det signifikante resultat på guldstandarden OS og nævner ikke noget om at lokal review ville aflæse med endpoint er opnået.

Big Pharma (BP) træder typisk ind når risk er lav dvs. efter resultater er kommet på banen.
Go chance for at et BP sponsorer P3 på NIPU og en sådan aftale har en chance for at komme anytime. Er diskuteret mye - Ulti risikerer “låsning” imod en kunde, så ik sikker optimalt for dem ( os ).

4 Likes

La oss ikke glemme den statistiske analysen til @Boblegutten i fjor og tillate oss å gløtte på det siste plottet i hans fantastiske innlegg i disse absurde børskurstider:

3 Likes

Jo, mange har etterlyst disse. Og de har glimret med sitt fravær. Så kan man spekulere i ev. forklaringer på dette:

a) Markedssentimentet er rævva, investeringslysten er så som så, og ingen store investorer ser ut til å ville kjøpe biotek over børs nå. Tenk f.eks på den mystiske investoren i NYKD, som selskapet altså måtte kjøre emi med rabatt for å hente inn (uten sammenligning forøvrig). Man kan snu det hele på hodet, og si: Ingen av de store nåværende har faktisk solgt noe som helst etter OS-data på ESMO.

b) Ultimovacs har ikke gjort tilstrekkelig arbeid med å finne disse investorene. Fullt mulig, men når begynte U å bry seg om daglig kurs og småaksjonærer (selv om vi selvfølgelig synes de / IR burde)? Men saken er kanskje at U har en tendens til å oppføre seg som de ikke er på børs, fordi selskapet rett og slett ikke trenger å ta det hensynet – eller å finne disse (internasjonale) investorene, all den tid styret / ledelse vet at de store nåværende eierne til U gladelig putter mer penger på bordet om det kreves funding).

c) NIPU-dataene var ikke overbevisende nok for denne typen investorer. Jeg vet ikke, og skal ikke spekulere i det, bare notere forsiktig at når man har / forvalter en større mengde penger, så handler nok valgene man tar ofte om å unngå nedsiderisiko snarere enn maksimal avkastning. But what do I know?

d) Alle hater Ultimovacs.

e) Vi har gone totalt delulu (men det er ihvertfall trendy nå for tiden):

8 Likes

Det som ødelegger forum om norsk farma for meg og hvorfor jeg får lite verdi ut av dette er de hakkene i plata som går igjen . 1. FTF er den store stygge ulven som er grunnen til at kursen holdes tilbake av short. 2. Innsideinformasjon er grunnen til at ledelse og styre ikke kjøper aksjer. 3. De kan ikke si noe fordi de holder på å få en avtale. 4. Euforisk stemning uten seriøst forsøk på å finne ut hvorfor kursen går sidelengs eller ned 5. Og om noen våger å si noe negativt så rapporter og gjør alt so er mulig for å få innlegget fjernet. 6.(ikke forum men norsk farma) Når ting snur og går dårlig så holdes info tilbake helt til alt er helt rævkjørt (eks nano) 7. Dette er et made case det er bare snakk om hvor stor suksessen blir

Så til poenget nå når alle har snudd i døra når de ser dama ikke ligner bildet som var på nett.
Fjern alt oppgulp om ftf og innside informasjon. Lik innlegg som legger frem et kritisk blikk til aksjen for dette er hva som kan belyse eventuelle skjær i sjøen. Ikke lik de innleggene som bare repeterer det alle aksjonærer vil høre da dette kun fører til hjernevask og blindhet for andre synspunkter

12 Likes

Helt enig! Men jeg vil tilføre kritiske saklige blikk. Brorparten av de «kritiske blikkene» er løse påstander som bare er slengt ut. Det er verdiløst.

18 Likes

Enig. Hva mener du har svekket caset de siste ukene, og er medvirkende til at kursen har gått ned?

Og hva mener du om både NIPU og LBA, og årsak til senere avlesning av INITIUM, sett i lys av selskapets kommunikasjon rundt akkurat dette?

3 Likes

Jeg har så vidt startet å snuse på aksjen og bare hatt tid til å se likhetene med hva som sies på forum om denne aksjen og hva som har blitt sagt om andre safe farma selskap som har feilet. Noe som kroppen min reagerer på som et faresignal. Tror det er viktig å legge fra seg skyllebøtter som ftf om man vil unngå de råttne eplene.
Jeg sier ikke at denne aksjen er rotten. Er interessert og det jeg har lest virker lovende. Men venter med å gå inn, vel vitende om at jeg kan gå glipp av et monster rekyl. Vil anse om den faller tilbake til tidligere nivåer eller stabiliserer seg på dette nivået eller høyere. I lle tilfellene for hva som skjer med kursen er jeg fortsatt interessert

Enig i at kritikken må være saklig og av repeterende kritikk som er unødvendig er emisjonsspøkelse.

1 Like

Nå er jeg sikkert litt kritisk, men for å oppsummere så er årsakene dine som følger:

  • andre biotekselskaper som driver med helt andre ting
  • kropp som reagerer på positive betraktninger om et biotekselskap
  • andre forumdeltakeres tilsvar på kritikk oppleves som krass
  • fokus på FTF i forumtråden
  • du ønsker saklig kritikk, men klarer i samme setning å bruke ordet “emisjonsspøkelse”
  • du er fortsatt interessert og synes selskapet virker lovende, men har ingen konkrete årsaker av verken positiv eller negativ art faglig sett

Sjekket forresten norsk ordbok, for å se om “emisjonsspøkelse” faktisk er et ord, og fikk følgende:

6 Likes

Det er tre år med tråder som går EKSTREMT nitidig gjennom all risiko og der ALLE bidrag som er «kritiske» verdsettes om det faktisk angår caset som sådan. Narrativet er tapt og det er som å begynne på nytt når dissonansen mellom kurs og det som er «konsensus» i trådene blir for stor for de som kommer til. Kun en observasjon.

Om ikke «du» kan avsette nok tid til å lese mange timer gjennom fundamentaltråden og gjøre egne vurderinger ut fra den, så er IKKE dette en aksje/sektor for «deg» som vil gjøre en kule.

For meg er konseptet å komme til bords og tenke/mene noe, uten å ha lagt ned innsats nok til å ha en egen oppfatning (og helst opptre noenlunde saklig/høflig dersom det er noe man lurer på), helt uforståelig.

Det er din kapital. Ikke sett den inn i noe du ikke forstår. Og så er det også en fordel å «bruke» av den unike kompetansen her inne som bidrar på egen fritid på en måte som er ydmyk. All den tid man ikke vet eller har satt seg inn i noe som helst.

24 Likes

Kjenner ikke historikken så godt men kritiske innlegg med gode argumenter bør vel være hjertlig velkommen :slightly_smiling_face:

Erfaringsmessig kan kritiske innlegg være skadelig på lik måte som Overoptimistiske om de ikke har nok tyngde, Det er her problemet ofte ligger.

Dette er nok et case hvor noen kan veldig mye, jeg tenker derfor det er veldig verdifullt om disse argumenterer imot i begge retninger om de er uenige i det positive eller negative som kommer ut :slightly_smiling_face:

3 Likes

Veldig underholdende at en som “såvidt har startet å snuse på aksjen” starter med å refse de fleste som har satt seg grundig inn i caset og skrevet her i årevis. Da har man iallefall selvtillit.

19 Likes

Folk er så forutsigbare, holder på å le meg ihjel

1 Like

Du er ikke den eneste.

2 Likes

7 Likes

Hahaha made my day

1 Like