Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Jeg fikk dette svaret fra @datalytiker for noen dager siden Med 416 035 opsjoner er han jo meget godt posisjonert for kommende suksess!:

“Per årsslutt 2022, hadde Carlos 14 906 aksjer og 416 035 opsjoner. (du kan lese mer i årsrapporten)”

Når jeg selv sjekker årsrapporten for 22, så legger jeg merke til at hele ledelsen er tildelt et bra antall opsjoner. Pr 31/12-22 så er totalt antall tildelte opsjoner i selskapet 2 138 885 stk til en gjennomsnittskurs på 54,55 kr. Av dette ble 480 000 opsjoner tildelt i løpet av 2022 til kurs 83,46 kr.

3 Likes

Vel fortjent.

Helt enig! Poenget med å vise dette, er at det trenger ikke bety noe som helst negativt for deres tro på fremtiden i eget selskap, om disse berørte personer for tiden uteblir fra videre innsidekjøp.

2 Likes

Hur funkar det med optioner egentligen? De förfaller väl efter en viss tid? Hur länge håller Carlos optioner?

Och det är väl flera i styrelsen förutom Einarsson, varför har dessa inte köpt?

2 Likes

De er nok bear UV1.

Som jeg viste deg så er det tildelt rikelig med opsjoner til ledelsen. Hvorfor sjekker du ikke selv oversikten i årsrapporten?

1 Like

https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/cf5e01c5-b88b-45ec-8d9e-fd137d0437a9

note 15, side 83ff

2 Likes

Opsjoner blir som regel utøvd/kjøpt ved forfall dersom opsjonskursen ligger under dagens kurs. (Det hender at noen innløses før, men det er sjeldent)
Hvis ikke kursen er høyere enn opsjonskursen forfaller de som regel uten å utøves/kjøpes.

3 Likes

Jeezez Christ!!!

2 Likes

Hvis det er sånn at CEO har over 400.000 opsjoner som han kan innløse på et tidspunkt der caset er enda mer derisket, til under dagens aksjekurs, så ville det vel ikke gitt noen mening å handle aksjer på børsen for ham uansett, selv om han hadde hatt lov?

5 Likes

De 15000 aksjene som Carlos har kjøpt over børs tror jeg man mest bør tenke på som symbolsk handling (tilsiktet dobbeltmening).

5 Likes

Selv om streken min ikke er like fin, så har den god argumentasjon bak seg :slight_smile:

2 Likes

Hva tror du om kursutvikling på kortere sikt? Vil ikke en periode der man forventer lite nytt kunne utnyttes av shortere? Eller tror du short aktører snart er fornøyd?

2 Likes

Jeg tipper shorting vil avta og at FOMO-effekt overtar gradvis. Men når vi får likevekt og deretter kursstigning er ikke godt å si. Spørs på ballene til shorterne og utålmodigheten til de som vil inn.

2 Likes

Det blir spennende å høre neste Radium pod☺️

Umulig å si om eller når Shorty McShortface og vennene hans blir fornøyde, det blir som å titte inn i The ÅtminStone.™

Men: Hvis vi tar utgangspunkt i salgsmønsterert og observert tilbud/etterspørsel som vedvarte gjennom sommeren, så avtok shortsalget når kursen ble for lav; for det er jo ingen vits å selge short til svært lave priser.

I sommer ble alle kurstendenser opp mot 80kr pushet ned av shortsalg, og så kan vi anta at viljen til å selge avtok ned mot 70kr, for vi var jo knapt under der (m.u.a en liten tur etter bullish q2 pres, hvor kursen begynte å dra oppover og måtte skvises ned igjen, kanskje noen tok litt for hardt i?).

Spørsmålet nå er om 90 er det nye 70, dvs. et nivå det er lukrativt å dumpe på (JHC snitter vel opp her, mener estimert kurs for shortsolgte aksjer var 82kr), men at vi samtidig ikke skal se veldig mye under dette (gitt mangel på news, mangel av makro-krakk osv…). Selv om kjøpssiden er passelig “tynn” så virker det (for nå) at vi ikke skal mye under 90kr, kanskje mest fordi vilje/lyst til å selge short til lavere priser enn 90 i liten grad er tilstede (?).

JHC og andre som sitter på feil side av bordet sitt dilemma her er: Hvor mye skal de pøse ut? Jo mer de må pushe ned ev. tendenser til oppgang jo raskere går de tom for ammo. Og de kunne solgt kursen ned til 60-70 kr lett, men vil det være lukrativt for dem å selge så lavt? Og pushe så store mengder aksjer ut i markedet? Igjen: Da går de også tom for ammo fortere.

Så my bet her er av vi ser forsiktig salg videre på 90-100, tiltakende ved kursoppgang, og avtagende ved kursfall.

Ergo skal vi ligge på 90-100 en (god) stund, tror jeg, forutsatt alt annet likt.

Edit: Jeg har benyttet HA, såkalt Holistisk Analyse som metode her, for de som måtte være interessert.

12 Likes

Tror mye kan endres i sentiment og kursutvikling avhengig av hva de nå (veldig snart) presenterer rundt plattformteknologien og planene/studiene der. Hadde ikke gjort noe med en partner litt biobucks for å jage ut pakket først som sist.

5 Likes

Det er garantert svært mange potensielle kjøpere av aksjen som nå ikke vil la Initium-toget gå fra seg, men som fortsatt tror de har god tid til å stille seg opp på stasjonen. Dermed skal det heller ikke store gnisten til før de nesten panikkartig hiver seg på kjøpsknappen!

5 Likes

Jupp.

Vanskelig å anslå tid, men vi kan jo si det sånn: Vi er ca. 500.000 shortsolgte aksjer unna at toget går.

Så 500 stk som kjøper 1000 aksjer hver er altså alt som skal til.

Eller 1000 som kjøper 500 aksjer.
Eller 2500 som kjøper 200.
Eller 25 mellomstore som kjøper 20000.
Eller en kombinasjon av variantene over.

Samme f, bare summen blir 500k +

For da er det tomt.

Det kan skje raskere enn man tror.

Mye raskere.

Og etter det?

Kanskje vi får være med på en opprulling av dimensjoner man sjelden har sett her til lands. Det er lov å håpe.

9 Likes

Litt positiv vinkling i dagens Finansavisen. Utdrag av det som handler om Ultimovacs:

«Krydder i porteføljen»

For risikovillige investorer kan Ultimovacs være et fint «krydder i porteføljen», ifølge Wembstad.

Selskapet utvikler nyskapende immunterapier og kreftvaksiner, og resultatene av dets forskning virker lovende.

– I motsetning til andre kreftvaksiner, som enten er persontilpasset eller rettet mot hver enkelt kreftsykdom, vil Ultimovacsvaksinen kunne anvendes i forbindelse med alle typer kreft og holde den i sjakk, sier Wembstad.

– Om de lykkes, blir avkastningen skyhøy!

39 Likes