Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Ett spörsmål. Vet ikke hvo listen kom fra men for noen dager siden så var det en liste her som sa at det er 1,8 miljoner aksjer short her.

Var alle de aksjerne solgt short, eller lånt til shorting? Dvs noe av de 1,8M kan fremdeles bli solgt? I tillegg til de gjenstående FTF har til utlån.

Det er ganske mange porteføljer i størrelsesordenen 100-1000mill, 5% jevnt over allokert inn i U kan bli riktig så hyggelig mtp hvor få aksjer som faktisk er tilgjengelige.

3 Likes

Den listen forsvant temmelig raskt da den visstnok var hentet fra bak en betalingsmur. Slik jeg forstod det kom den fra et svensk selskap. Jeg prøvde å finne ut av det, men uten hell så vet ikke om tallet var basert på statistiske beregninger eller om det lå noe mer substansielt bak. Kanskje noen andre som kan si noe mer om saken?

Hvis man har kontroll på shortpool + vet sånn passe hvilke konti som tilhører hvem kan man gjøre et anslag om størrelse på short (dette er info som kan skaffes). Og dette var en betalingstjeneste av denne typen. Noen mener det er hold i tallene, og noen mener det bare er estimeringer / anslag gjort av vedkommende betalingstjeneste.

Man kan trolig (imho) likegodt bare gjøre et raskt “baksiden av konvolutten”-type anslag, og komme frem til mer eller mindre det samme også:

Så et sted mellom 4-5% av totalbeholdning short er nok der vi er i Ultimovacs.

Dette er trolig allerede solgt short.

Så da har vi FTFs 500k igjen + muligens litt småtjafs her og der som kan lånes.

Edit: Nå ble til og med jeg lei av å skrive om short ass. Lite produktivt. For å gjøre en lang historie kort: Kursen er som den er fordi short. Dette er en kjøpsmulighet av de sjeldne for et ganske så deriska case.

4 Likes

Takker for svar. Er jo som sagt ikke mye vi får gjort med det. Er litt lei jeg og, stusset bare over att vi plutselig fikk ett annet tall på aksjer i short.

2 Likes

Vekk meg i mars/april, dvs om det ikke kommer spektakulære nyheter i januar.
Tar en pause herfra, jeg skriver tydeligvis så mye galt at det må sensureres. Det var jo ikke meninga å tråkke folk på tærne, så unnskyld!

1 Like

Ja det er vel egentlig best. Ta en pause og gjøre som topp 10. Vente og la ting gå sin gang.

2 Likes

Men kommer det en ny analyse fra DNB snart?

Hvorfor det?
Holom venter vel på en emisjon for at han skal ha rett.

Ser mange har etterlyst denne.

Men altså, gitt hvordan Holom var i sist Radium han fikk være med i, ønsker vi egentlig det? Er det ikke en overveiende sannsynlighet at vi får en “analyse” som ikke matcher virkeligheten? Dette er jo mannen som lanserte et totalt ubegrunnet emi-rykte, og dette er mannen som sa ordet “usikkert” ca. 300 ganger i løpet av nevnte podcast. Vil du / vi virkelig ha analysen hans?

3 Likes

Fantastisk at der endelig er nogen som har kigget nærmere på Ulti der kommer frem i medierne !
Kanske det kan give noget mere momentum til at få kørt short muligheder tomme.
Om de lykkes, blir avkastningen skyhøy!
Om shorten kører tom bliver avkastning skyhøy! :slight_smile:

Nettavisen plukker med seg saken fra Finansavisen i sin oppsummering av de viktigste sakene i finans og børs i norske aviser, og skriver:

– Om de lykkes, blir avkastningen skyhøy! (Finansavisen)
Én av Jens-Morten Wembstads favoritter er «krydder i porteføljen» for risikovillige investorer. Generelt foretrekker han børsens mest forutsigbare selskaper. For risikovillige investorer kan Ultimovacs være et fint «krydder i porteføljen», ifølge Wembstad, forvalter i Obligo Investment Management… Selskapet utvikler nyskapende immunterapier og kreftvaksiner, og resultatene av dets forskning virker lovende. – I motsetning til andre kreftvaksiner, som enten er persontilpasset eller rettet mot hver enkelt kreftsykdom, vil Ultimovacsvaksinen kunne anvendes i forbindelse med alle typer kreft og holde den i sjakk, sier Wembstad. – Om de lykkes, blir avkastningen skyhøy! Les mer

14 Likes

Hva er worst case scenarioet ditt for at DNB lager en analyse i november som viser seg å være for bearish i april 2024 da?

1 Like

Her er det jo en klassisk Catch-22: Skriver han en negativ analyse som konkluderer med at de trenger å hente penger, ødelegger han samtidig for DNB’s mulighet til å få oppdrag i forbindelse med emisjonen. Selskapet vil jo som regel gå til de tilretteleggerne som har positive analyser som støtter caset :man_shrugging:

5 Likes

At Geir Hiller klarer å vinkle caset negativt er vel for de fleste uforståelig :face_with_monocle::see_no_evil::triumph:

Dette var helt nytt for meg! Takk :stuck_out_tongue:

3 Likes

I april betyr det jo lite hva Holom / DNB måtte mene om caset. Enten har INITIUM lest av positivt, eller så har den ikke det. I sistnevnte case så tror jeg man bare skal anse investerte penger som mer eller mindre tapt, og da skal Holom få lov å gå rundt å rope at han så dette komme lang vei alt han vil for min del. Om man taper 70% eller 72% av investeringa betyr fint lite når man allerede er mentalt forberedt på å tape alt. Gitt data og tilgjengelig informasjon som ligger på bordet her, så ville jeg tatt samme investeringsbeslutning igjen. Og da lever jeg også fint med om det går til f.

Akkurat her og nå, hadde det vært hyggelig med en analyse som faktisk representerte caset ærlig og troverdig. Eventuelt, snu på det: En analyse som ikke feilrepresenterte caset. Gitt hvordan Holom har uttalt seg tidligere. Og at han har en posisjon hvor det virker som ihvertfall noen velger å høre på hans råd. For det hadde vært hyggelig om kursen representerte litt mer av hvor bra caset U faktisk er.

God observasjon. Ja, det er uforståelig. For meg fremstår det a) som han har en agenda, eller b) som at han ikke skjønner caset. Jeg tror begge kanskje stemmer. Det hele blir litt som om jeg skulle ta meg 30 min borte i Desert Control-tråden, for så å tro at jeg skulle kunne ha en opplyst mening om det prosjektet og snakke om hvor vanskelig det er med grunnvannsspeil i tørre klima; hvor usikkert det hele er pga geopolitikk i land med ørken, for så å lansere et rykte om emisjon, for Desert Control må sikkert hente penger, før eller senere. Mind you, jeg har ikke satt meg nærmere inn i regnskapet til selskapet (eller hva selskapet selv har kommunisert), men det forhindrer meg ikke.

Alt jeg ønsker meg (til jul) er en fair and square vurdering gjort at et menneske som faktisk forstår caset Ultimovacs og ikke har sin egen agenda. Er det for mye å ønske?

7 Likes

Ja, det er for mye å ønske.

7 Likes

I jakten på å få internasjonale investorer inn i ULTIMO, er det en ide å lage en post på WallStreetBets(WSB) på Reddit om caset? Det er jo mange risikovillige investorer der ute som jeg tror hadde kastet seg over ULTIMO dersom de ble opplyst om det. Potensiell avkastning ved suksess er jo helt enorm, caset er allerede mye de-risket, samt at caset blir shortet av et kapitalistisk hedge fond som ødelegger for utviklingen av en potensiell universal kreftvaksine som kan hjelpe hele verden. Alt dette tenker jeg kunne skapt en heftig interesse og motivasjon på WSB ala Gamestop dersom man klarer å få oppmerksomheten. Oppmerksomhet tenker jeg vi kan få dersom det blir skrevet et godt, lettfattelig og objektivt innlegg med de viktigste punktene om caset, og at vi på tekinvestor støtter innlegget i etterkant med likes og kommentarer. Er kanskje et longshot, men det hadde vært gøy å prøvd! #diamondhands

26 Likes

Vilket annet type hedge fond kunne det vert? hehe :sweat_smile:

4 Likes