Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Så ShortNordic har uendret (2,43%)
Finanstilsynet SSR har uendret (2,43%)

ShortEurope (som ser akkurat ut som ShortNordic) har ned til (2,13%)

Hvem er det mest sannsynlig har rett?

ShortEurope

Updated: 2023-11-14 --Kl 19:40 …Short ULTI 2.13 %

Mellom den 10 november og den 13 var shorten 2,43 %

1 Like

Blir spennende å se panikken når shorterne vil ut :grin:

1 Like

Ja, rundt regnet 1 mill aksjer som helst skal kjøpes til rimeligst mulig pris når FOMO kommer på toppen. Det kan bli en hyggelig seanse for oss som ikke har tenkt å selge på en stund.

5 Likes

Ok, jeg hadde ikke fått med meg at de hadde åpnet posisjonen før NIPU-meldingen i juni.
Det er vel uansett ikke noe verre enn at Janus har kikket på norske biotekselskap og så har de sett at MCAP’n til ULTI er betydelig høyere enn de andre selskapene og så har de åpnet en shortposisjon. Når NIPU feilet på primærendepunktet så økte de posisjonen sin. Når NIPU-resultatene ble presentert på ESMO ble de ikke imponert og fortsatte å øke sin posisjon.

Det trenger ikke være noe verre enn det. Det trenger ikke være ondsinnet.

2 Likes

Det er bare 1343 aksjonærer med 1000 aksjer eller flere, så da skal de fleste av dem endre mening ganske drastisk.

6 Likes

Jeg tror ikke at drevne shortere begår den tabben å vente til alle skal inn før de dekker seg inn. På samme måte som drevne tradere ikke venter til alle skal selge før de raket inn gevinsten.

Jeg tror nok at dem som shortet på 140+ og som nå har sett at kursen har flatet/bunnet ut, allerede er i gang med å ta gevinst.

Ikke undervurder shirtere. Jeg har sett det flere ganger at den short-skvisen vi har ventet på i andre selskaper aldri materialiserte seg. Shorterne fikk dekket seg inn på lave kurser nesten uten at kursen reagerte. Men jeg vil ikke utelukke at de siste dagers kursoppgang skyldes inndekning av shorts. Men noen skvis vil jeg ikke kalle dette. Fortsatt er det tydeligvis nok av småaksjonærer som er villige til å selge. Uforståelig.

8 Likes

De som shortet på 140 kan dekke inn med god gevinst ja, Janus sitter litt verre til. Uansett skal aksjene kjøpes tilbake på et tidspunkt.

1 Like

Høres ikke ut som at dette er vinneraksjer akkurat

2 Likes

Hvis aktierne bliver samlet op i interval 100-300 så er det 200 i snit. Med >800 k stk er det 160 mill og et tab på 80mill hvis de er shortet på 100 i snit.
Gad vide om FTF har sagt stop - nok er nok.?

Ja mindre shortere kan nok enkelt svinge inn og ut, snakker mer om de med store posisjoner. Større posisjoner som Janus har nok mere en fail strategi når de akumulerer i slike størrelser, dermed kan det bli tungt for dem, om de holder på posisjonen til vi får reultatet ved avlesningen i q1 2024 og generalforsamling tett på

Om ikke annet:

Det er da hyggelig å tenke på at minst 1 mill U-aksjer trolig skal kjøpes (tilbake) før april 2024.

Det vil ihvertfall ikke påvirke kursen negativt.

7 Likes

Jeg tenker også at når de litt mindre shorterne opplever at Janus posten krymper, så vil de forsøke å dekke inn før Janus tråkker til inndekningen sin.
Gitt det potensialet som er i aksjen så vil neppe de som har rundt 1000 aksjer kvitte seg med alle aksjene heller, men sikre noe gevinst er alltid lurt.

Oppfatter ikke Janus til å sitte ille til. Av de posisjonene han har tatt som vi vet om sitter han nok så godt som i null pr nuet. Gitt dagen i går/dagen i dag har han nok så smått begynt å dekke.

Kan vel ikke være en bra posisjon å ha 800k short og bare være i null?

Er det ikke bedre å flytte fokus fra Janus til TET som skal lese av før jul?

15 Likes

TET blir virkelig spennende å høre mer om :relaxed: Har de sakt dette kan bli publisert når som helst i Q4 eller har man en peiling på når ca dette kommer ut? :slightly_smiling_face:

Vel, det ville være overraskende om det kom i tidsrommet 20. til 31. desember. Så noe TET-stoff kommer vel i løpet av neste måned.

2 Likes

Personlig har jeg absolutt ingen forventninger til tet. Ihvertfall ikke etter at jeg fant ut at det ikke hadde så mye med uv-1 og telemorase å gjøre. Ihvertfall slik jeg skjønte det på ett lengre innlegg tidligere.

1 Like

Det er vel snitt kursen på Janus shorten som er interessant, lenge siden noen har publisert noe om det, medium 80 tallet var vel et nivå som ble nevnt flere ganger. Det nivået har ihvertfall ikke blitt lavere.
At JANUS skal tjene på denne shorten uten at Initium feiler er vel tvilsomt?

1 Like