Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Litt omtale i DN idag v/ Geir Hiller Holom.

3 Likes

Artikkelen handler egentlig om Holom selv

https://www.dn.no/bors/bioteknologi/kreftforskning/ultimovacs/spar-femgangeren-i-norsk-biotek-aksje-ser-bedre-ut-enn-noen-gang/2-1-1552790

"Med et kursmål på 200 kroner ser analytikeren en oppside på 100 prosent fra dagens nivåer.

Det er imidlertid peanøtter sammenlignet med kurspotensialet han ser i Nykode."

5 Likes

Er det noen her som ser kurspotensialet til NYKODE større enn U sitt? Hva er grunnen til det eventuelt.
Han mener jo egentlig at kurspotensialet til U bare er opp til det Nykode rundt regnet er verd i dag :crazy_face:
U har levert verdens første POC på kreftvaksine og NYKODE har levert :man_shrugging: :woman_shrugging:

6 Likes

Lag en poll :wink:

Skulle likt å se Holom analysere andre sektorer (som han sikkert har like lite peil på som biotek).

“Holom mener at Atlantic Sapphire kan gå 10-gangern, mens Salmon Evolution har han ikke noe særlig tro på”.

Edit: Kan forsåvidt melde om at DNB Markets – utrolig nok, og mot alle bevis i omtrent hele verden – nå har gjenopptatt vurdering av Atlantic Sapphire med en holdanbefaling og kursmål på 1,5 kroner pr aksje. Det er faktisk helt sinnsykt og grenser mot kriminelt (hvilket også er et stikkord når det gjelder ledelsen i Atlantic Sapphire).

8 Likes

Kan jo være fair å dele alt han mener om Ultimovacs, det ligger mer bak enn at han bagatelliserer Ulti fremfor Nykd.

Nylig slapp Ultimovacs resultatene fra en av de fem randomiserte studiene selskapet har gående.

Markedet venter på resultater fra ytterligere to studier det neste året. Den første er hovedstudien på føflekkreft og kan leses av når et visst antall av pasientene har en sykdomsforverring eller dør. Jo lengre tid det tar, jo bedre er det altså for pasientene. Men siden det er randomiserte studier, er det en viss usikkerhet om også den kontrollgruppen som får standardbehandling lever lengre uten sykdomsforverring, ifølge Holom.

– Derfor er det ikke gitt at det må fungere. Men leser man resultatene fra andre studier der pasientene har fått standardbehandling, skulle studien vært lest av i første halvår i år. Jo lengre tid det tar, jo vanskeligere blir det å forklare på noen annen måte enn at vaksinene har en effekt, sier analytikeren.

Dataavlesingen er utsatt to ganger. Selskapet har fått beskjed om at det kan åpne studien, og det skal gjøres i midten av januar. Resultatene kommer to-tre måneder senere.

Da vet vi at vi har en stor trigger i mars/april. For selskapet vil det være det viktigste som har skjedd i dets historie. For bioteksektoren i Norge vil det være en viktig begivenhet. Ved gode data tror vi det kan skje mye i selskapet etterpå også, i form av partnerskap, sier Holom.

Med et kursmål på 200 kroner ser analytikeren en oppside på 100 prosent fra dagens nivåer.

5 Likes

Bra det står “ifølge Holom” der, så slipper jeg å ganne journalisten denne gang. For noen er totalt retard når det skrives som at randomisering bringer ekstra usikkerhet til bordet.

(på en måte er det riktig og, du kunne fått gode resultater og levd lykkelig uvitende om hvilke effekter og bias du glatt overså i studien ved å unnlate randomisering og i stedet sammenligne med noe behagelig som en nøye valgt historisk studie som legger lista lavt og blir lett å slå)

11 Likes

Hvem bryr seg om at vaksinen ga POC i en umulig indikasjon nå for noen uker siden :slight_smile:

19 Likes

Det spørs, det ser ut til at analytikere ikke vektlegger det så mye, ref også Edison og Redeye.
Markedet har vel heller ikke tatt stiften når det gjelder spesialistinvestorer, så da må vel bare “godta” at det er Initium som er juvelen som skal få dette til å skinne skikkelig. Det er jo forsåvidt også argumentene som ble brukt når man snakket i forkant om hvor lite NUPI egentlig betydde, det har alltid vært sagt at caset handler i all hovedsak om Initium og at det er sterke data herfra som vil lede til dealer / partner.

Dog kan jo vi som ønsker det bruke NIPU som en derisk til caset og øke på tryggheten om at oddsene generelt bedrer seg.

5 Likes

@h3nk1 bryr seg, men tror den listen er exhaustive.

1 Like

Altså jeg er innforstått med dette. Jeg bare påpeker hvor absurd situasjonen er der NIPU nådde sitt “helt” usannsynlige endepunkt på overlevelse og analytikerne later som at det ikke har skjedd (herunder unnlater å justerer sine modeller). Konklusjonen er, selvfølgelig, at man kan fyre med analysene deres året rundt. Dette er ikke noe nytt. Det er like fullt absurd at hverken marked eller sleiker ønsker å forholde seg til siste datapunkt.

21 Likes

Det jeg stusser over er at markedet definitivt registrerte NIPU-“fail” i juni, med påfølgende 40% kursfall, samtidig som NIPU-“win” skal være en non-event.

Kan vel ikke være sånn at markedet kun aksepterer NIPU-nedside, men ikke oppside?

3 Likes

Kursen er jo (på tross av et kraftig shorttrykk) basically tilbake til der den var før sommeren, så det utsagnet er jo ikke helt presist.

3 Likes

Men at Holom tipper kursen ned 40% på at PFS ikke nådde målet i NIPU er greit, men at han ikke tippet kursen opp 100% igjen når det allikevel viste seg å være signifikant er :man_shrugging: men begynner heller å snakke om emisjons spøkelse som vel ikke er tema før etter at INITIUM er avlest. Sånt skurrer veldig i mine ører.

10 Likes

Selskapet har valgt en linje der de ikke kommuniserer bredt at de har verdens første kliniske bevis for en universell kreftvaksine, så at “markedet” utover det knusktørre / historisk ræva biotek-spesialist-whatnot ikke har fått med seg hva som har skjedd er ikke så rart. Desto viktigere med analytikere som fokuserer på emisjon og ikke data og/eller hva UV1 nettopp ble først i verden på å demonstrere. Komplett klovneshow.

Det gjør mer enn å skurre, det var tidspunktet der keiseren mistet de siste klærne sine.

5 Likes

På det tidspunktet var det jo helt i det blå når intium skulle avleses. Så finansiering var et større issue når de intervjuene ble gitt.

2 Likes

Blir litt sånn rart dette, siden man har kjøperside og selgerside på veldig få aksjer, så var det frafallet av kjøpere som var problemet i juni. Ingen ville kjøpe på 100kr på NIPU PFS not met-meldingen, men på 70 fantes det kjøpere. Ble bare dumpet 300k aksjer ca. og så har det vært få kjøpere helt fram til NIPU meldingen kom, da kom kjøperne i store skarer, men det store salgspresset fra shorterne var sterkere. Men nå ser shorterne ut til å begynne å gå tom for ammunisjon. Etter å ha satt rundt 1,8-2M aksjer short. Omsetningen er en helt annen nå enn da. :slight_smile:

Jeg vil si kjøperne er tilbake i full force, er bare at shorten må gjøre seg ferdig:

1 Like

Godt poeng, nå ville nok fløyta hatt en annen lyd :slight_smile:

Initium var guidet til 1H -24 og det var guidet at de ville søke andre måter å lese av på. I tillegg er det større og større sansynlighet for at kontrollarmen ikke kan overprestere så voldsomt i forhold til foregående studier som man har å forholde seg til. Så oppdatert burde Holom være.
I tillegg er det jo ingen fase 1 studier som er negative på effekt?
Edit: Jeg må si at jeg unner NYKD suksess også, men jeg forstår ikke at de skal bli verdivurdert så hemningsløst mye høyere når de ikke har vist noen ting ennå. Høyt potensiale ja. Men virker det?

4 Likes

Jeg synes det er drøyt av han Holom jeg.

Han oppdaterte analyse på Ulti for en måned siden med tittelen “Significant survival improvement” etter oppdaterte NIPU-data. Men han har latt være å oppdatere tall og estimater (i en hel måned). Så han anbefaler kjøp med kursmål 200 kr. Akkurat samme kursmål som han hadde i analysen etter NIPU-fail den 8. juni.

Jeg husker ikke hvor, men han uttalte eksplisitt at han forventet et kursfall på 40% etter NIPU-fail i juni. Etter NIPU-win har han stort sett kun snakket om emisjon og Initium. Ingen tall, ingen forventninger, men vanskelig og uklart.

Når han får så mye spalteplass i ulike medier synes jeg ikke han gjør en god jobb mtp Ulti, snarere tvert i mot. I tillegg til det over fremstår han også upresis mtp flere sider av caset.

I Initium er det nå slik at ALT tyder på at UV1 funker som f… og det er etter “Significant survival improvement” i NIPU. Han kunne sagt noe mer i den duren.

3 Likes