Dette er julegaven
Hva tenker folket om denne nyheten om BioNTech. Endrer det noe for Ulti?
Kort svar: nei, det endrer ingenting. Det er snakk om en helt annen tilnærming. Om noe er det positivt at vaksinespacet vokser og får økt oppmerksomhet.
Takk for at du deler linken!
Veldig bra at også BioNTech har troen på cancervaksiner som terapeutika mot cancer. Det øker interessen for feltet enda mer, og som vi alle vet… Det er ikke bare èn som tar kaka. At de store spillerne satser betyr at de tror det er noe her, og det betyr at flere følger etter.
Så da blir det nye narrativet at FTF altså hjelper kjipe utenlandske finansgiganter å sabotere et norsk Reodor Felgen-selskap (som er i ferd med å lage en billig universell kreftvaksine) for å støtte opp om utenlandske Snake Oil Incorporated som skal lage en potensielt konkurrende (og sikkert også persontilpasset og dyr) vaksine.
Ulovlig? Neppe. Uetisk? Kanskje. Usmakelig? Sannsynligvis. Upatriotisk? Så avgjort.
WTF !! Jeg er rimelig sikker på at disse kålhuene, lusete amatørene og pappskallene i FTF ikke vet noe om dette, nettopp fordi de er et oppkomme av nyttige idioter, hengerumper, erketufser, sprenghettefe og spissrompa fjompenisser, en gjeng med dotter, fjotter og bøtteknotter. Aaargh.
(frustrasjon fritt etter Egon Olsen).
Så dette blir altså et våpen for å kue de små konkurrentene i markedet?
Uetisk kanskje?
Nå må man ikke glemme at Janus Henderson sammen med de andre navnene som også er nevnt i den listen, er en av verdens største investorer i helse og biotek. De har eierdeler i hundrevis av selskaper i denne sektoren. Da er det veldig naturlig at de eier en andel i et selskap som BioNtech også. Synes ikke man skal legge så fryktelig mye i det. Kan godt være Janus Henderson sitt biotekteam har en klar tro på en persontilpasset approach til kreftvaksiner, men det er de i så fall overhodet ikke alene om.
Funfact: Wellington Management Group, LLP er nå under 0,5% grensa i NYKODE og de har 1,5% eierandel i Moderna
det er i hvert fald tragi-komisk at FTF - folkets investeringsfond - hjælper med at underminere Norsk biotech i pre-commercial fase. Netp den slags initiativer om ny næringsliv man fra politisk side ønsker at understøtte
Men i sidste ende kan det hele ende med at resultatet bliver en short squeeze af dimensioner - den almindelige Norman kan købe på billigsalg lige nu - om Ulti lykkes…
Kära vänner,
Ett kort återgivande av mitt samtal med Carlos.
Det var ett trevligt möte. Han bjöd på te och vi pratade i två och en halv timme.
Vad jag vill börja med att poängtera är att han underströk att prissättningen på UV1 kommer att utgå från UV1:s effektstorlek, inte priset på ICI eller dess biosimilarer. Detta var knasigt tänkt från min sida och jag tar tillbaka det. Jag är tacksam för att han klargjorde denna förvirring från mitt håll.
Sedan förklarade han lite huruvida UV1 kanske skulle komma att säljas som enskild produkt, eller om den skulle komma att bundlas med original-ICI:er. Jag måste säga att jag hade lite svårt att precis förstå honom gällande detta, men om jag tolkade honom korrekt så trodde han inte att bundling var det självklara alternativet (vid ett potentiellt uppköp t.ex.), och detta pga att ICI-biosimilarer skulle öppna upp marknaden där ICI inte är reimbursed (=subventionerade?). Om man då har en bundle kanske det kommer blir för dyrt dessa länder som inte har ICI reimbursed från början, och då blir det ingen marknad för UV1 där. Om någon är bekant med detta resonemang kanske ni kan utveckla det lite bättre, men jag tyckte det ändå var en bra poäng. Jag tolkade alltså det som Carlos tyckte att den största fördelen med att patenten går ut är att ICI kommer bli reimbursed för fler patienter (framförallt i USA), och marknaden blir större för ICI. Sen lät det inte som att han uteslöt bundlingsscenariot helt, men att detta var mer sekundärt, och typ bara appliceras i fallet som en ICI-tillverkare (t.ex. BMS) skulle vilja köpa upp UV1 och bundla det med sin/sina ICI.
Jag såg intervjun med Redeye, och han sa några liknande saker till mig. For what it’s worth lät han möjligen ännu mer positiv inför INITIUM än i Redeyeintervjun. Han sa att folk säger att kanske är annorlunda population, att det finns andra faktorer etc etc som kan påverka men “come on”, d.v.s. det mest sannolika är att det är UV1 som orsakar fördröjningen av events, tolkade jag det som i alla fall.
Sen kan jag ju säga att Carlos verkade ha bra koll på TI-forumet och vi båda konstaterade att det finns riktigt pålästa och duktiga skribenter som har lagt ner stort arbete och gjort imponerande statistiska modeller (även om jag har vissa åsikter om hur dessa kan tolkas).
En annan grej han poängterade som folk verkar slänga runt här på forumet är att Ulti kan “ansöka” om accelerated approval. Det är tydligen inte så det fungerar, utan frågan väcks i mötena med myndigheterna efter fas 2-resultat och inför planering av fortsatt klinisk utveckling. Det kan då uppstå en situation där accelerated approval kan ges, i princip genom förslag från myndigheterna. Om jag förstod det rätt ökar chanserna för detta om man har klara planer för fas 3, eftersom man alltid behöver en uppföljande bekräftande studie för att få behålla marknadsgodkännandet.
Gällande att totalantal event skulle tillkännages i januari tolkade jag det som att detta ej skulle hända, utan att allt kommer med toplinedatan i mars/april.
Jag var rätt trött efter en fullspäckad dag när vi sågs och begick misstaget att inte spela in samtalet, så vissa saker kanske inte återges helt korrekt eller har missförståtts, men detta var några av de saker vi pratade om i alla fall.
Takk for innlegget:) Jeg er imidlertid glad for at du ikke kom på å ta opp samtalen, slik jeg ser på den type handlinger er det to alternativer, og ingen av dem virker særlig taktfulle her. Altså, enten spille inn i hemmelighet eller spørre om å få spille inn. Kan være at jeg er spesielt hårsår for slikt, men dersom jeg hadde vært CEO i et selskap ville jeg blitt ganske skeptisk om en privatperson spurte om å få spille inn en samtale på tomannshånd. Heldigvis har Carlos vært god på å understreke hva som skjer i selskapet i offentlige kanaler den siste tiden:)
Jag har fått spela enskilda samtal med företagsledningar förut. Det han säger till mig kan han säga till vemsomhelst, offentlig information. Så inget konstigt tycker jag.
Jeg er helt åpen for at det kan være innenfor, og at det er jeg som er litt for sensitiv for slikt. Tipper du har mye mer erfaring enn meg med slike situasjoner også Dette ble en digresjon, så vi får vende fokus tilbake til selskapet. Når jeg tenker meg om var det kanskje begrenset allmenn interesse i tankene jeg umiddelbart fikk om temaet
Var dere mange som var med på den 2,5 timer lange samtalen?
Jag har gjort något liknande en gång tidigare
Bara jag och Carlos
Styremedlem går til å bli Director of investments i John Hopkins Hospitals stiftelser.
De hadde 8,2 milliarder USD under forvaltning i 2022, så kanskje det kommer en ny aksjonær der
Johns Hopkins' Endowment: A Comprehensive Overview | AdmissionSight