Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Som en profylaktisk vaksine brukt i alle friske snakker vi nok tiår frem i tid ja. Men dette kan gjøres gradvis, og man vil peile seg inn mot risikogrupper i første omgang. F.eks. BRCA-positive kvinner som har sterkt forhøyet risiko for brystkreft og eggstokkreft. Her kunne man f.eks. tatt et helt årskull i Norge og screenet (det ville vært rundt 3000 mener jeg) og fått signifikante resultater etter ikke veldig mange år. Dette ville selvfølgelig krevd et vesentlig engasjement fra det offentlige (men det ville være en mye bedre investering for AS Norge enn f.eks. batterifabrikker)

Først og fremst er tidligere stadier av diagnostisert kreft den farbare veien for Ultimovacs. Men det er også et mange ganger større marked enn avansert kreft.

10 Likes

Jeg greier rett og slett ikke å slutte med å ergre meg over at Ultimovacs ikke makter å få publisitet i breie, allmenne media. Redeye, healtcare-konferanser, Radium podcast osv. osv. er fint.

Men hva vet nordmenn flest om at et norsk biotekselskap er kommet lenger i det kliniske utviklingsløpet med en universell kreftvaksine enn tyske BioNTech som i forgårs fikk stor oppmerksomhet hos NRK for sitt forsøk på å utvikle en persontilpassa vaksine?

“Alle” snakker om kreft og få familier er uberørt. Så ser og hører hundretusener at et stort tysk legemiddelfirma driver og utvikler en kreftvaksine som kan være i markedet om seks år.

Og bare så det er klart; CEO i BioNTech, Uğur Şahin, snakker ikke over seg / driver ikke råsalg. Men han forstår hva det betyr å skape blest om selskapet og formidle spennende ting de driver med innenfor immunterapi mot kreft.

Det er så jævlig frustrerende og uforståelig at “vårt eget selskap” ikke skjønner dette.

40 Likes

Har kopiert Anne IR på dette “frustrasjons-innlegget”

3 Likes

Det er forskjell på Jørgen hattemaker og Kong Salomo.

Betyr ikke at de ikke skal jobbe med PR. Men det er jo også litt farlig å gå for høyt ut før fase 3 resultater og godkjennelse.

1 Like

Slik som BioNtech som ikke har noen randomiserte fase 2- data en gang mener du? I grunnen ikke noen særlig overbevisende effektdata fra fase 1 heller…

12 Likes

Før godkjennelse ja, det var konservativt…

1 Like

Nei, mest størrelsen på selskapene og de er et av de mest kjente vaksinene i verden (covid.)

Prøver bare å si at det er litt lettere for BioNtech å få dekning i media enn for Ulti.

Det vet man ikke før man har prøvd da :wink:

(Men seff enig i det)

Det kan jo være en ide for oss her inne og tipse media i Norge når INITIUM dataene kommer i mars/april. Særlig om ikke selskapet gjør det.

1 Like

Om hundre engasjerte aksjonærer gjør mer eller mindre amatørmessige fremstøt til media, så tror jeg fort det kan virke mot hensikt. Men det er jo noen her inne med kompetanse og profesjonell erfaring i kommunikasjon og mediehåndtering som har snakket om å gjøre noe. Men det blir liksom for ille om ikke selskapet skal håndtere dette selv. Det kan være de burde søke råd hos et byrå som GK, Apeland el. og lage en plan før INITIUM? Det går uansett ut over IR-rollen å håndtere dette dersom det blir en verdenssensasjon i mars.

10 Likes

Selvsagt, men ingen grunn til å vente på Fase3/godkjennelse før man forsøker å få mediedekning. På gode Initium-data kommer uansett BP løpende så da trenger vi ikke presseoppslag.

4 Likes

Det hadde vært interessant og hørt deres tanker om dette. Det kan være de har en bevisst strategi med å holde en lavere profil inntil det “smeller” og da gå bredt ut i alle kanaler.

Dersom INITIUM går som vi tror og håper ordner dette seg selv. Da kan vi nok vente oss et innslag av denne typen bare heftigere:

5 Likes

image

6 Likes

Bare så det er sagt, så er det mange som ikke henger seg på denne retorikken om at det er selskapet sin feil at ikke avisjournalistene synger og danser. Hvem kan vite hva slags arbeid selskapet har gjort og hvorhen det butter? Var jo drøssevis med artikler rundt ESMO, både i mainstream norske aviser, og i flere av de viktige biotech-nettstedene.

Enhver journalist som sjekker vi jo se at det er data fra Initium som virkelig teller, så da venter de vel på de da.

19 Likes

Mulig. I så fall baserer man kommunikasjonen med det breie helseinteresserte publikum og allmennheten på reaktiv mediehandtering. Den tror jeg ledelsen vil mestre rimelig godt, og det bør de absolutt for da blir både CEO, CMO og styreleder nedringt og dratt ut av kontorene sine for intervjuer i alle kanaler.

Nå etter at (korrigerte, sterke) data fra NIPU-studien foreligger, og det bare gjenstår et drøyt kvartal til resultatet fra den randomiserte hovedstudien, INITIUM, foreligger, mener jeg bestemt at en proaktiv mediehandtering ville være langt klokere.

2 Likes

image

4 Likes

For børsnoterte selskap må man alltid skjele til hva som kan sies/ikke sies ift lik informasjon i markedet, meldeplikt etc. De har sikkert strenge NDAs med drøssevis av partnere, alt av pasientdata er strengt konfidensielt mv. Når man først sier noe vil man gjerne ha på plass riktig disclaimer mv. Alt i alt er det et minefelt, og derfor er selskapene nokså systematiske og stringente med IR/info arbeid.

3 Likes

Riktig og viktig. Men dette har jeg stor tillit til at de tre jeg nevnte har solid kontroll på.

Dessuten vil det være slik at en opptreden i riksdekkende TV eller aviser vil måtte legges an vesentlig mer popularisert og allment tilgjengelig.

Hva man sier på fagkonferanser og f.eks. en kapitalmarkedsdag, er langt mer sensitivt når det kommer til etterlevelse av børsregler, patentspørsmål og konkurransebildet.

For øvrig helt enig med @polygon Ledelsen bør søke hjelp hos top notch kommunikasjonsrådgivere med sikte på allmenn og landsdekkende formidling av den høyst interessante og lovende fortellingen om UV1 og den universelle kreftvaksinen.

8 Likes

Det som burde være topp prioritet hos adm for og IR er å få inn en eller flere tunge investorer. Det vil bety mer for kurs og selskapets fremtid enn 1.000 nye småaksjonærer som får hetta ved først krusning i kursen eller krigsoverskrift om at «Nå stuper børsen». Og om de forteller historien sånn som «vi» forstår den her på TI burde jo det være mulig? Eller oppfattes selskapets budskap som for godt til å være sant der ute :thinking:

3 Likes