Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Galskapen i denne shorten er jo nettopp at float og likviditet er tilnærmet null.

3 Likes

Bortsett frå ved ein eller anna form for news…

Som sagt, det er samansetninga på shortportefølgja deira som betyr noko. Shortar du 20 vilkårlige biotek, og bommar på ein eller to, er nok sluttresultatet ikkje nødvendigvis so gale.

1 Like

Sitter man passivt kan det bli riktig så fælt om man sitter med en tidlig novo nordisk…

2 Likes

Nå skal ikke jeg kaste meg på aktiviteten mot Truls men selv om jeg legger godviljen til så forstår jeg ikke denne uttalelsen Truls.

Du skrev i går at du har 45k aksjer i U, at du og Polygon har vært i aksjen lenge og at du er positiv til kursutviklingen fremover i 2024.

Når du er i en slik posisjon så må du vel reflektere over at det nå i shortregisteret er registert short med ca 1050k aksjer og at det sannsynligvis er enda mer ikke-registrert short?

Så da kan vel ikke denne aktiviteten i U være “totalt uinteressant” for deg?

2 Likes

Det mangler en grad av logikk i denne diskusjonen rundt short og Janus.
Alt mulig grunnlag for forhåndsvurdering av kommende Initium er nå på plass. Når da Janus har shortet helt opp til disse dager, så er det rimelig klart at de har bestemt seg på å gamble på resultatet når det kommer i mars/april. Dermed er det ikke aktuelt med forsøk på jevn inndekning frem til det tidspunktet. Om vi da tar utgangspunkt i @Truls2 sin antydning om at Janus har inngått avtale om inndekning via kjøp av aksjer fra Inven2, så vil den avtalen dermed kun komme til anvendelse ved et positivt resultat fra Initium. Det er i den forbindelse jeg etterlyser en viss logikk. I en slik situasjon skal altså Inven2 gå glipp av en kraftig kursstigning kun for å bidra til å redusere tapet for Janus? Hvorfor??

2 Likes

Jeg tror, men vet ikke sikkert så derfor fortsatt en spekulasjon! Skal melde deg om/når jeg vet.

2 Likes

image

16 Likes

Så hvilket scenarie ser du for deg vil komme til syne?

Float og likviditet vil vel øke i takt med kurs. Det er naivt å tro at alle har diamond hands på 200NOK + Folk tar gevinst, noen tidligere enn andre.

Shorterne får nok kjøpt tilbake med noen 100NOK i tap pr aksje.

1 Like

Ikke vet jeg, men om de starter tilbakekjøp vil dette bli synlig i SSR. Dét vil gi grønt lys for andre store aktører for å iverksette en veldig ubehagelig skvis. Jeg ser ingen grunn til å spekulere utover at jeg tror JHI taper et meget stort beløp på sitt veddemål (hva enn det er basert på). Enten det skjer ved at de starter kjøp over børs før GF i april, eller om de blir sittende fanget på en/flere fundamentale nyheter som repriser selskapet.

1 Like

Ja det er riktig at “polygon” og jeg var de eneste her på tråden som hadde tro på teknologien hos Ultimovacs og gikk inn ved IPO; tror det var sommeren 2019 da alle andre skrev at de aldri ville klare å reise penger på børsen og spådde de nord og ned. Kjøpte den gang 15k aksjer, men har nå 48K (snitt kr. 58) så har fortsatt så absolutt tro på at selskapet vil øke i verdi etter hvert som resultatene kommer i løpet av de kommende 1/2-4 årene.
Men den mye omtalte shortskvisen kommer for det første ikke, og er dessuten totalt uviktig for selskapsvurderingen i sluttenden!

2 Likes

Noen som forsøker å gjøre seg important her?

7 Likes

“Kan selvsagt ikke offentlig begrunne det jeg vet ang. shorten og hvorfor det ikke blir noen skvis”

Først vet du, så tror du, og like etterpå konstaterer du i fet skrift at shorten IKKE kommer. Håper du forstår at dette er litt forvirrende å følge med på, samt at det er nettopp sånt som dette som “forsurer” hele tråden her med 100 poster om en evt. skvis som INGEN vet om skjer eller ikke skjer.

6 Likes

Tja, topp 50 har i dag ca 25.4m aksjer og det er 34.4m aksjer totalt. Det vil si at det er 9m aksjer som er i hendene til småaksjonærer og kortsiktige tradere. Jeg tror at å få kjøpe 1m av disse ikke er så veldig vanskelig. Må litt opp fra i dag helt sikkert. Men tror nok det er mange som sier seg fornøyde på lavere kurser enn det vi her inne håper på.

5 Likes

Ja, de må åpenbart kraftig opp i kurs. Veldig mye også dersom det kommer flere fundamentale positive nyheter før de evt. begynner. Men, like viktig og forsterkende er det at synlig reduksjon i SSR altså vil gi grønt lys for å sette i gang en skvis. Jeg tror mange fortsatt undervurderer hvor lav float faktisk er og dermed hvor volatilt det blir på oppsiden.

De må nok opp såpass at de taper endel penger ja. Og gjerne kjøpe på dager hvor det er volum pga meldinger. Er disse negative blir det lettere for dem, er disse positive får de konkurranse.

Eller, som vi har erfart innen biotek, er nyheter positiv får de et lass av sell-news-aksjer, er nyheter negativ får de et lass av short-aksjer (som andre setter) :wink:

1 Like

Sell news blir det nok, men også mange som kjøper på news. Slår Initium til tror jeg det blir flust med store kjøpere. Slår det ikke til kan Janus kose seg med desperate selgere. Hvis de sitter så lenge da.

1 Like

Dette lukter short-skvis lang vei, forutsatt at de ikke får rullert og FTF ikke krever dem tilbake. Skulle ikke forundre meg om FTF godtar noe slikt, mot en prosent eller to og lovnad om stemme slik og slik.

Når det blir gode resultater og avtale er de ute i hardt vær uansett.

Har alltid vært uenig vi og er det fortsatt h3nk1, Om JH. taper litt lommerusk har det intet med caset UV1 eller TET å gjøre så la oss avslutte denne tullediskusjonen hvor jeg og og skribenten Exession med samlet godt over 100k aksjer er uenig med dere andre

2 Likes