Jøss, har Excession 99.500 aksjer? Kudos
Jeg og gjelsten har tilsammen godt over 6,5 mill aksjer og vi er uenige med truls og Excession
Jeg tror Truls får rett. De har nok ikke satt en short uten en utvei i en ellers illikvid aksje. Jeg tror også Truls ønsker å vri debatten bort fra shorterne. Short er bare støy. Det er bare å se på nivået på småprat fra shorten ble satt vs før shorten ble satt. Fokuset er vridd bort fra et selskap som leverer og leverer til short som plager. Frustrasjonen smitter, og en mørk sky henger over Ultimovacs selv om himmelen ellers er skyfri
Greit nok at short ikke er super viktig, det er tross alt kun 3 % av aksjene som er shortet.
Men ingen kan forklare en fornuftig måte for Janus å komme seg ut av den posisjonen de har som også stemmer overens med handelsmønsteret i aksjen.
Kan du forklare hvordan de kan ha sikret seg, og hvilke aktører som eventuelt kunne tenke seg å være motparter ?
The end.
Du fremstår ikke mer seriøs og kunnskapsrik fordi om du flagger hvor mange aksjer du eier.
For øvrig er jeg enig i at selskapet til slutt vil få sin riktige verdisetting uavhengig av dagens shortposisjoner. Poenget er dog at short har mye å si for dem som bryr seg om kursen i tiden frem til alt er avklart.
Ta det med ro folks. FTF kommer til å gå høyt ut på banen å klage over at budet fra BP er er alt for dårlig.
Har sett flere gode forslag her inne, men utover det så er det vanskelig å vite. Bruker ikke å mye energi på å tenke over alle mulige utfall hva gjelder short, men dette er en stor aktør, og det er ikke første gang de shorter for å si det sånn.
Burde ha vært en enkel sak å få en kjøpsopsjon et stykke opp på 100-tallet da kursen var rundt 70, skulle man tro?
Du må ha en motpart. Det finnes ikke standardiserte opsjoner i U. Du må ha større aksjonærer (og de har alle sittet lenge) som er villige til å avtale et slik salg.
Selvsagt.
Det er bare det at ingen av de foreslåtte “utveiene” makes-sense, det er derfor jeg spør etter noe som gir mening og også passer med handelsmønsteret.
Selvfølgelig ikke første gang Janus shorter noe, men jeg tror de gjør det rent dvs uten noen sikring. Sett fra utsiden vil det jo lett synes som at den idéen om at et lite norsk selskap skal kunne ha en universiell vaksine basert på noe så enkelt kan jo synes for godt til å være sant.
Hvem i all verden som har mulighet til å gi en slik opsjon vil gjøre det gitt tilgjengelig informasjon om caset!?
Ingen!
Alle liker risikofri avkastning, selv om det går litt utover potensiell oppside.
Så en deal på si 170 vil gå “litt” utover en potensiell oppside ved gode data…
Vi har nok forskjellig syn på hva oppside er ved gode data fremover…
Risikofri avkastning på 50-70% er ikke noe man får hver dag.
Rart ingen større har solgt en eneste aksje allerede hvis det var målet
Man kan også selge kjøpsopsjonen til noen som vil tjene noen kroner på arbitrasje, og enten kjøpe like mange aksjer som tidligere, eller kjøpe likt antall og ha tjent mellomlegget. Hvem ville si nei til en sånn deal. Sannheten er at jeg ikke tror Janus ville gjort noe sånt, men det hadde vært enkelt hvis de ville. Er det virkelig ingen som ville solgt aksjene sine for, la oss si, 110 kroner da kursen duppet like under 70 og vi ikke visste utfallet av NIPU?
Har du regnet på hva en f.eks. 6 måneder lang kjøpsopsjon burde koste for Janus, hvis de er sikre på at det er et godt short case tror jeg ikke de ville betalt noe i nærheten av det som det hadde vært naturlig å ha som premie for en så lang periode.
Biotek aksjer er jo ganske binære case og en investor som sitter long i årevis (de med så store posisjoner at de kan skrive en call opsjon på 800K aksjer har jo stort sett sittet long lenge). Så om målet er å få et nytt Algeta case, så selger man jo ikke på 50 - 100 % opp. (Og det er jo ikke sånn at det blir risikofri avkastning som AndyO skriver, går aksjen til h*****e så sitter man jo som utsteder igjen med nedsiden, riktignok fratrukket opsjonspremien, men dette doesn’t make sense)
I tillegg vil det jo vært et annet handlemønster om shorten var gjort mot en opsjonskontrakt, sånn har det i hvert fall vært i alle de tilfellene jeg har sett opp i gjennom årene.
Du har rett, jeg tenker ikke på en kjøpsopsjon, men en kjøpsforpliktelse. Hvordan den skulle blitt utformet vet jeg ikke, men det er bare fantasien som setter begrensninger for hva som er mulig i finans.