Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Tillater meg å lime inn et lite utdrag fra en lengre artikkel i lokalavisen i Molde med Bjørn Rune Gjelsten.

" Bidro med over 30 millioner kroner

Under behandlingen til pappa Per ble Gjelsten spurt om å ta et møte med ledelsen hos radiumhospitalet.

– De ønsket å presentere en del spennende prosjekt for meg, med tanke på om jeg kanskje hadde noe å bidra med. Jeg ønsket det, men ga beskjed om at jeg ønsket å få presentert det prosjektet de hadde aller mest tro på. Da kom de med prosjektet UV1-vaksinen, som var en videreutvikling av immunologi og immunbehandling. En klar videreutvikling av behandlingen pappa fikk. Det hadde blitt jobbet med i 25 år, og det hadde blitt brukt store ressurser, men det manglet kapital til en formell studie som ville kunne bevise effekten og eventuelle bieffekter, sier Gjelsten.

Gjelsten finansierte studien, som kostet noe over 30 millioner kroner.

– For meg ble det vanskelig å ikke støtte fase 1b-studien, siden jeg var emosjonelt involvert allerede. Jeg insisterte på at studien måtte inkludere prostatakreft. Det var to kreftformer i studien, småcellet lungekreft og prostatakreft. Studien hadde fantastiske resultater. I alt 42 pasienter var med på studiene, og 29 av pasientene fikk ønsket respons. Det betyr ikke at pasientene ble helt friske, men flere av dem lever fortsatt. Det var sterkt for meg, sier Gjelsten.

– Siden har jeg brukt mye mer tid og ressurser på kreftsaken. I dag er Ultimovacs børsnotert på Oslo børs. Det gjennomføres seks internasjonale studier, og vi har nesten 700 pasienter i testgruppene fra hele verden, med ulike former av kreft, sier Gjelsten.

Andre profilerte nordmenn har også vært med på utviklingen av Ultimovacs. Blant dem Stein Erik Hagen, som sammen med Bjørn Rune Gjelsten har væt blant de største eierne i selskapet.

Blant annet forskes det på effekten til duobehandling, som er tradisjonell kreftbehandling og den moderne utgaven av immunbehandlingen i ett.

– Studiene har pågått i noen år, og det i seg selv er positivt. Fordi en studie blir stoppet dersom et gitt antall av pasientene dør, eller får et forverret sykdomsbildet sitt. Nå er studiene ett år på overtid. At det er en effekt må bevises, og alt dette får vi svar på våren 2024, forklarer Gjelsten."

God Jul.

70 Likes

23 Likes

:rofl: :ok_hand: Den der kom vel ikke fra julenissen som var på besøk i går ? :sweat_smile:

1 Like

Den var fra rampenissen😅

9 Likes

I lys av den helt ferske artikkelen fra Romsdals Budstikke som @Bulldre delte utdrag av i formiddag, er det litt historisk interessant hva samme avis skrev for snart ni år siden:

Så når de Sousa og Einarsson snakker om hva de største eierne betyr for selskapet, vet vi at vi har å gjøre med dedikerte og svært godt bemidla investorer. Og det er nok en en god handfull andre på topp20 som kan karakteriseres på liknende måte.

Godt å vite dersom styret skulle ønske å pumpe opp de finansielle musklene i selskapet etter overbevisende resultater i INITIUM.

21 Likes

Ja, akkurat det tror jeg ikke de vil ha nevneverdige utfordringer med.

Men enda viktigere; dette er investorer som ikke akkurat er avhengig av å realisere sine eiendelen i Ultimovacs og som vet rimelig godt hva deres andeler er verdt. Jeg har derfor absolutt ingen tro på at Ultimovacs vil bli solgt på billigsalg eller noe lett selskap å få kontroll på. Både Gjeldsten og Hagen, samt mange andre av de største vet utmerket godt at Ultimovacs har potensialet til å bli en gedigen pengemaskin, gitt at de lykkes. Og når pasientene lever langt lengre enn det forskerne kunne forvente, så er det vel svært mye som tyder på at Ultimovacs vil lykkes.

Her er det absolutt ingen grunn til å selge seg ned/ut de neste årene. Bare å ri bølgen og høre lyden av pengene som renner inn. Skulle bare hatt mange flere aksjer.

17 Likes

Jeg skal beundre deg for en ting London. Igjennom alt så bevarer du en enestående positivitet. For min egen del må jeg innrømme at å være langsiktig i biotech har gjort at jeg forventer negativitet desverre. Så jeg sliter med å ta ting positivt ihvertfall på forhånd. Men rasjonale har holdt gjennom tidens prøvelser. Det har vel ikke dukket opp ett eneste rødt flagg ift medisinen og prosessen gjennom disse årene? I de andre selskapene som har flopper har man faktisk kunne lese en del røde flagg som man burde sett. Men til nå, 1-4 års overlevelse på fase 1 melanom har ikke gitt ett eneste rødt flagg. Rekrutteringen ingenting. Ledelsen har holdt ord på alt de har sagt. Konkuranse situasjonen har heller ikke gitt noen hodepiner etter det jeg vet. Det er ingen andre jeg unner suksess enn ultimovacs aksjonærer på børs. Så bare å ønske god jul og ønske om ett strålende nytt år. 3 måneder igjen folkens.

24 Likes

Spennende å se at det skjer endel M&A for tiden :slightly_smiling_face:

Er det ikke noe slik Ulti driver med mtp TET?

https://twitter.com/bradloncar/status/1739544459967148352

https://www.gracellbio.com/

Dette ser jo litt umodent ut om man ser på deres pipeline:

https://www.gracellbio.com/pipeline/

Det kan dog si noe om troen på at dette kan bli bra, noe som igjen kan si litt om at BP er mer villig til å ta risiko ved et tidlig stadie :thinking: Isåfall burde det jo være mye interesse rundt Ulti ved positiv Initium :crossed_fingers::slightly_smiling_face:

1 Like

Fartin. Takk for det. Men som du også er klar over har jeg gått på trynet litt for mange ganger innen biotec. Som flere andre har jeg ikke tatt signalene om røde flagg tidsnok og tapt mye på det. Men det har da også vært noen fantastiske oppturer i all elendigheten.

I tilfellet Ultimovacs så velger jeg å stole på vurderingene til bla ringreven Gjeldsten og det faktum at de største eierne fortsatt sitter med sine posisjoner. Så må jeg også vedgå at det hjelper at det nå ligger an til at vi får særdeles hyggelige avlesninger våren 2024.

Men jeg kommer nok aldri til å gå all in i et biotec selskap mer. Den leksen har jeg fått ettertrykkelig lære. Men jeg har gått inn med såpass mye at det vil svi godt om det skulle gå åt skogen.

Fortsatt god Jul!

15 Likes

Dette er en rørende historie og gir meg mening om å støtte selskaper som Ultimovacs.

Og jeg bet meg merke i en linje, men aner selvsagt ikke om det har med UV1 å gjøre, men det gjøres fremskritt på kreftforskning hele tiden. Utdrag fra teksten: “Nå har et forskningsprosjekt gitt Robert nytt håp. Kanskje kan fem år bli til ti? Det hjelper på motivasjonen.”

2 Likes

8ailhv

6 Likes

3 Likes

Svir av all cash nå.

1 Like

Bristol Myers Squibb revenue for the twelve months ending September 30, 2023 was $44.935B.

Jeg tenker det går fint å kjøpe et selskap til 10% av årlig omsetting :slightly_smiling_face:

Om de skulle gå tom, er jeg sikker på at det finnes masse banker som kunne tenke seg å gi et lån til BMS for en grei rente når de ser hva de er gode for :slightly_smiling_face::+1:

2 Likes

De har handlet for over 18 mrd USD på en uke nå. Hadde 7,6 mrd i cash pr sept, så de lånefinansierer nok ja.

3 Likes

Vet vi om BMS har hatt noe sammarbeid med disse selskapene fra før?

Er det en selvfølge at BMS eller AstraZeneca er de som evt ville kommet med et bud til Ulti om det så ble?

1 Like

Nei.

Merck (pembro/keytruda) kan jo finne på å kjøpe? Alle virker sånn “Ja men Merck har jo den lovende personlig tilpassa mRNA-vaksina med Moderna og er en mulig konkurrent til UV1”.

Men det er jo ikke gitt at Merck og UV1 må konkurrere mot hverandre? Hvis Merck kjøper U så har de jo kanskje plutselig skaffet seg et (midlertidig) lite corner i kreftvaksine-markedet? UV1 for noen, persontilpassa mRNA-vaksine for andre. Konkurrentene? Tapt bak en vogn uten egen kreftvaksine.

Høres ut som et smart trekk, spør du meg.

4 Likes

Snakker du om pasienter som er i live? Altså en person med 43 mnd i NUPI fortsatt er i live?

Første rekrutterte pasient (for 43 mnd siden) i NIPU er neppe i live, da ville KM-plottene for OS som Helland presenterte på ESMO i høst gått til 42 mnd eller noe i den duren (husk at ESMO-dataene nå er noen måneder gamle).

Som du ser av det lett redigerte bildet under så avsluttes både kontrollarm (grønn) på ca. 28 mnd, og UV1-arm (gul) på ca. 31 mnd med en sensurert pasient (et kryss). Man sensureres om man er i live ved cutoff-punktet, for man har jo ikke blitt en OS-event enda, og det er jo det trappetrinnene nedover ubønnhørlig teller: Dødsfall. Ergo kan vi konkludere med at det var en som hadde levd i 31 mnd siden behandlingsstart i UV1-armen, og en som hadde levd i 28 mnd i kontrollarmen, ved cutoff i august 2023.

Vil forsåvidt òg hevde at det er ganske sannsynlig at 2. sensurerte fra høyre i UV1-arm også var i live, rart å bli sensurert av andre årsaker så seint.

8 Likes

Ok, makes sense :+1:

1 Like