Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Det endrer ikke det faktum at om Souza med familie velger å kjøpe noen tusen aksjer dann & vann, og markedet reagerer som vi ser nå, så er den store gevinsten i at opsjonene blir mer verdt hver gang.

Det er litt farlig om man tror at om noen vil påvirke kursen, så er det alltid nedover.

Jeg tror man skal være litt forsiktig med å tilegge kausalitet til noe som trolig bare er korrelasjon: Sønnen kjøpte i høst uten at kursen flytta seg. Styreleder kjøpte i høst uten at kursen flytta seg. Men nå flytta kursen seg fordi far og sønn kjøpte? Tvilsomt.

Med den floaten Ulti har går den fint 5kr opp/ned uten nyheter whatsoever.

Tipper dagens oppgang ikke nødvendigvis har noe med innsidekjøp å gjøre. Kan likegodt være januareffekt; eller folk som kjøper tilbake pga skattemessige disponeringer osv…

7 Likes

Jovisst, men så leser man blant annet reaksjonene her inne på slike kjøp. Folk snakker jo fortsatt om kjøpet til Einarsson for en tid tilbake. Og kjøpene bør ikke være for å oppnå en ønsket økning, men like så godt unngå en nedgang.

Å påstå at innsidekjøp som annonsert idag ikke har en bull-effekt, er naivt i min verden.

3 Likes

Man oppnår en reaksjon her inne ja.

Lag en regresjonsanalyse elns av reaksjonene her inne og kursutviklinga og du vil se svært lite korrelasjon. Hadde reaksjonen i denne tråden styrt kursen hadde vi vært i nærheten av firesifra allerede.

4 Likes

Det har vært titalls (22) innsidekjøp i aksjen de siste par årene. Disse har sjelden/aldri påvirket kursen i særlig grad. Dog, når det etter hvert blir et stort antall slike kjøp, så er det selvfølgelig et tydelig bullsignal vi som følger selskapet må notere oss.

3 Likes

Hvordan forklarer du da at kursen knapt har rørt seg ved tidligere innsidekjøp? Er innsidekjøp litt som å kaste dart, noen ganger treffer man ikke skiva og andre ganger bull? Virker de bare når kursen beveger på seg?

Det er veldig bullish. Og siden de siste kjøpene kom en dag det var biotechrally ledet an av selskaper med kreftvaksine i tillegg, så var det duket for en bra dag for Ulti. Da aksjen åpnet ned mot 119 skjønte jeg fint lite, men den kom seg på rett kurs nokså raskt.

1 Like

Tror ikke han kjøper fordi han vil påvirke kursen, tror han kjøper for han har skikkelig tro på det som kommer. At andre velger å kjøpe pga det er nok bare en bi effekt.

4 Likes

Min spekulasjon er at innsidekjøpene først og fremst er for å unngå en nedgang etter de siste presentasjonene som ikke var super-bra.

Og påstanden min var at et kjøp som Souza gjorde idag, tjente han på med tanke på aksjer og opsjoner han sitter inne med.
For å svare @Excession : Kjøpet idag er et musepiss i havet når man ser på opsjonene han har. Ca 0,25%. Men effekten den har har vært god :slight_smile:

Ja, det er et mulig argument / scenario. Du tror det, jeg tror det ikke. Du synes min tankegang er naiv. Jeg synes din tankegang grenser til det konspiratoriske. Vi blir nok ikke enige der, det handler nok mye om et slags grunnsyn på verden, og kanskje har du brent deg på den litt mer enn hva jeg har? Så ditt syn er farget av det. Fair enough. Men det lurer altså ikke farer i alle kriker og kroker. Og ikke alle har kjipe hensikter eller opererer med vikarierende motiv. Og jeg skjønner ikke hvorfor man skulle ønske å være investert om man faktisk trodde noe sånt. Det virker ganske slitsomt.

6 Likes

Hva mener du her? Min spekulasjon er at de kjøper fordi de mener det er billig og for å fortelle markedet at kursen er (altfor) lav vs. selskapsutvikling / data.

5 Likes

Jeg skjønner ikke hvor du vil hen, du peker på at innsidehandlene har hatt effekt, og tilegner hele oppgangen i dag til en mindre transaksjon i går.

Samtidig så antyder du motivasjon for å gjøre kjøpene både mot å drive kursen pga opsjoner og noen presentasjoner som ikke var så bra?

Jeg skjønner ingen ting av det du prøver på.

5 Likes

ja, helt simpelt stillet op - vild god risk-reward.
Og det er her man ikke forstår hvorfor kursen ligger og roder på sølle 130’ish og meningmand stadig kan komme ind med en så god billet, når så mye de-risk er sket.
Helt uretfærdigt for dem som har siddet hen over de store de-risk punkter.

3 Likes

Kynisk - ikke konspiratorisk. Om du vil lese konspirasjonsteorier, så les det som skrives om de som shorter aksjen.

2 Likes

apropos short - mon ikke ADAGE CAPITAL MANAGEMENT begynder at ryste lidt på hånden ?
deres bukser er i hvert fald i ildebrand…

3 Likes

Dette er det jeg ikke forstår: Du klarer helt fint å se at noen av teoriene om de som shorter tidvis er ganske luftige (vi kan være passe enige om det), men samtidig så leser du mellom linjene som fanden leser bibelen når det gjelder alt potensielt kan være positivt / bull.

Og i mitt hode er man enten kritisk over hele linja, på begge sider av spekteret, eller motsatt. Så jeg skjønner ikke hvordan du kan være “kynisk” på ene sida, men samtidig se ting klart på andre sida.

For the record: Jeg tror Carlos + sønn tror de skal tjene penger. Og jeg tror Janus og Adage tror de skal tjene penger. Det er omtrent hva jeg tillegger begge sidene av dette veddemålet. Ingen vikarierende motiv. Ingen skjulte hensikter. Jeg tror også at Carlos + sønn sitter på riktig side av bordet.

10 Likes

Jeg er inne balls deep selv her, så ingenting hadde gledet meg mer enn om dette stemmer. Men når både du og @polygon skriver at kreftgåten mer eller mindre er løst ved veldig gode INITIUM-resultater går haussedetektoren min amok. Og da gjør den kanskje det til flere her inne også. Det er mulig jeg burde gjort samme resonnement selv basert på alt som har blitt skrevet her, men kunne dere ha underbygd hvordan kreftgåten kan nærmest bli løst av gode resultater fra en kreftvaksine i én indikasjon (+lovende tall også i NIPU) ?

7 Likes

Om det knapt er eventer i UV1-armen så vil det være fullstendig sjokkerende og noe ingen her inne med viten og vilje kan håpe på. Er kreftgåten løst ved et slikt utfall? Det er selvfølgelig å sette det veldig på spissen. Men det er like fullt et eventuelt radikalt, revolusjonerende og sinnsykt utfall av INITIUM, all den tid target er hTERT.

Det er jo ikke haus som du anfører. Det er tvert imot å påpeke at man er så langt på overtid at prosentene begynner å muliggjøre resultater man har ingen grunn til å tro kan være reelle.

1 Like

Overskrift på artikkel om Ultimovacs fra 2019: De skal løse kreftgåten: - Kreft vil bli en sykdom som du dør med, ikke av

Det er jo det som er hele poenget med UV1. At det er en sykdom du skal kunne leve med. Og får de til det så er mye av kreftgåten løst. Men ja, det høres for godt ut til å være sant, men en gang må de jo få dette til da.

1 Like

At kreftgåten er løst ved så gode tall, er ren løgn og bedrag. Om de får så gode tall etter en fase 111 vil føre til at noen får betraktelig bedre behandling for akkurat den type kreft og det vil være gode utsikter i andre krefttyper kan vel ikke noen si noe på.