Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) Fundamentale forhold

Financial calendar

(Bare legger denne her også så den er lettere å finne)

16 Likes

Ultimovacs ASA: Mandatory notification of trade by primary insider

58 Likes

@Bulldre la ut denne på småprat. Syns den også hører hjemme her.

Tillater meg å lime inn et lite utdrag fra en lengre artikkel i lokalavisen i Molde med Bjørn Rune Gjelsten.
" Bidro med over 30 millioner kroner
Under behandlingen til pappa Per ble Gjelsten spurt om å ta et møte med ledelsen hos radiumhospitalet.
– De ønsket å presentere en del spennende prosjekt for meg, med tanke på om jeg kanskje hadde noe å bidra med. Jeg ønsket det, men ga beskjed om at jeg ønsket å få presentert det prosjektet de hadde aller mest tro på. Da kom de med prosjektet UV1-vaksinen, som var en videreutvikling av immunologi og immunbehandling. En klar videreutvikling av behandlingen pappa fikk. Det hadde blitt jobbet med i 25 år, og det hadde blitt brukt store ressurser, men det manglet kapital til en formell studie som ville kunne bevise effekten og eventuelle bieffekter, sier Gjelsten.
Gjelsten finansierte studien, som kostet noe over 30 millioner kroner.
– For meg ble det vanskelig å ikke støtte fase 1b-studien, siden jeg var emosjonelt involvert allerede. Jeg insisterte på at studien måtte inkludere prostatakreft. Det var to kreftformer i studien, småcellet lungekreft og prostatakreft. Studien hadde fantastiske resultater. I alt 42 pasienter var med på studiene, og 29 av pasientene fikk ønsket respons. Det betyr ikke at pasientene ble helt friske, men flere av dem lever fortsatt. Det var sterkt for meg, sier Gjelsten.
– Siden har jeg brukt mye mer tid og ressurser på kreftsaken. I dag er Ultimovacs børsnotert på Oslo børs. Det gjennomføres seks internasjonale studier, og vi har nesten 700 pasienter i testgruppene fra hele verden, med ulike former av kreft, sier Gjelsten.
Andre profilerte nordmenn har også vært med på utviklingen av Ultimovacs. Blant dem Stein Erik Hagen, som sammen med Bjørn Rune Gjelsten har væt blant de største eierne i selskapet.
Blant annet forskes det på effekten til duobehandling, som er tradisjonell kreftbehandling og den moderne utgaven av immunbehandlingen i ett.
– Studiene har pågått i noen år, og det i seg selv er positivt. Fordi en studie blir stoppet dersom et gitt antall av pasientene dør, eller får et forverret sykdomsbildet sitt. Nå er studiene ett år på overtid. At det er en effekt må bevises, og alt dette får vi svar på våren 2024, forklarer Gjelsten."
God Jul.

25 Likes

Neste kjente hendelse for Ultimovacs er avlesning av 18-måneders resultater av Initium i midten av januar 2024. Tidspunkt for forventet avlesning har blitt flyttet flere ganger og selskapet sier at det skyldes at pasientene lever lenger enn forutsatt, ref børsmeldingen 31 oktober 2023:
Ultimovacs Announces Protocol Amendment in UV1 Phase II Study INITIUM in Malignant Melanoma, Enabling Data Readout in First Half of 2024).

Før de kan ordlegge seg slik bør de være sikre på at det er årsaken, så jeg antar at de har oversikt antall eventer og kanskje også antallet som har droppet ut av studien.

Under følger oppdatering av de samme simuleringene som er gjort tidligere. Beregningene er basert på innrulleringstakten oppgitt av selskapet og relevante Kaplan-Meier -kurver oppgitt i fagfellevurderte tidsskrift. Beregningene jeg viser her er basert på KM-plottet fra CM-067, som er den kurven er den som gir lengst PFS av de to referansestudiene CM-067 og CM-511.

Simuleringene er gjort på samme måte som tidligere, se for eksempel:

og litt om bakgrunnen for analysen:

og beregninger med forskjellige konfidensintervall:

Basert på valgt KM-kurve simuleres sannsynligheten for antall eventer i kontrollarmen ved alle datoer. Tidligere har plottene gått ut 2023, men nå dekker tidsaksen også hele 2024 og det er lagt til flere evner i kontrollarmen.

Tre av kurvene er fargekodet ut fra det opprinnelige studiedesignet, hvor avlesning skulle skje ved 70 eventer:
Gul linje tilsvarer HR=1.00 og ingen effekt av UV1.
Blå linje tilsvarer HR=0.73 som er det predefinerte endepunktet for studiet.
Grønn linje tilsvarer HR=0.6 og er et ekstremt godt resultat.

Turkis vertikal linje tilsvarer datoen i dag og tilhørende beregnede sannsynligheter er gitt på grafen.
Min tolkning av dette er at, basert på historiske data, så er det stor sannsynlighet for at det er 39 eventer eller flere i kontrollarmen, og at sannsynligheten for 39 eventer ikke endrer seg mye fremover.

Plottet under gir et helhetlig bilde av studiet helt fra første innrullerte pasient og er en god illustrasjon på hvordan tiden spiller til Ultimovacs og UV1 sin fordel. Lenger tid gir større sannsynlighet for flere eventer i kontrollarmen. Den gule og grønne horisontale linjen viser 35 og 41 eventer med samme betydning som på plottet over. Til venstre i plottet ser en innrulleringen som grønn stiplet linje og covid intensiteten i Norge som grå prikket linje. Den blå heltrukne linjen viser mest sannsynlig antall eventer ved forskjellige tidspunkt, sammen med tilhørende beregnet statistisk spredning (rød og blå stiplet linje).

Det er viktig å være klar over at beregningene er basert på historiske data og antakelser hvor det bare er mulig å fange opp det som er modellert.

113 Likes

Tipper ganske mange har problemer med å forstå det siste plottet, men at mange kanskje forstår det om man skriver at det viser at man på dagen i dag med 50% sannsynlighet har 49 eller flere eventer i kontrollarmen. Som i så fall betyr bare 16 i eksperimentell arm om man regner med 65 eventer totalt per nå. Hvis dette blir det faktiske resultatet har Ultimovacs fullstendig løst kreftgåten. Det er det nok de færreste som tror på. Men at UV1 innebærer et paradigmeskifte i immunterapi kan vi regne som godt over 50% sikkert - også et resultat under den blå stiplede vil innebære det.

66 Likes

Ultimovacs ASA: Mandatory notification of trade by primary insider

101 Likes

För nya läsare ska det understrykas att modelleringarna och beräkningarna som är utförda är mycket välgjorda och bidrar med information, men att de också med allra största sannolikhet (nästan helt säkert) överskattar antalet inträffade events. Varför en tydlig disclaimer om detta inte framgår övergår mitt förstånd. Det är också för mig fullständigt obegripligt varför en uppenbart kunnig och intelligent person som @polygon skriver detta utan att kommentera problemet med censurering:

Skälet är att modellerna utgår direkt från KM-kurvorna och inte antalet events. Eftersom det i princip alltid förekommer censurering, och i en studie som INITIUM med 156 patienter nästan helt säkert kommer förekomma censurering (pat som drar sig ur studie, behöver sluta med behandling pga biverkningar etc censureras i KM-kurvan), kommer antalet events att överskattas av modellerna. Även om man utifrån historiska data skulle försöka göra en helt eventbaserad simulering, så ser oddsen nog fortfarande bra ut för att INITIUM når PE, men helt klart mycket sämre än vad som framställs i modellerna här.
Jag känner mig nödgad att understryka detta eftersom forumet verkar vara willfully blind när det gäller denna viktiga detalj.

10 Likes

Hei @Laaarsas, jeg kommer tilbake med et svar senere i dag.

22 Likes

Jeg ser av diskusjonen at det igjen skapes usikkerhet om sensurering er inkludert i simuleringene og hvordan det slår ut i simuleringene.

Når jeg startet på simuleringene var målet å øke forståelsen for når vi kunne forvente resultater og hvor gode de kunne tenkes å være. Selv om jeg tar en statistisk tilnærming til problemet så jeg det ikke realistisk å ta med variasjon av alle eventualiteter. Derfor er det tatt valg underveis og disse er forklart utførlig slik at det skal være mulig for de som vil å gjenskape metoden. Et av valgene er å bruke de fagfellevurderte KM-kurver direkte. Disse inneholder informasjon om eventer, inkludert informasjon om sensurering. Å argumentere for at sensurering ikke er inkludert i simuleringene er derfor ikke balansert. Så er det riktig som du antyder, at kurvene kan modifiserer slik at de blir rene event kurver. Disse kurvene vil se forskjellig ut fra KM-kurvene og dermed gi et noe annet resultat. Ulempen med å lage rene event kurver er at dersom sensureringen er forskjellig i studiet en ser på, får en enda en ny kurve og et annet resultat og vi vil stå igjen med en diskusjon om «hvordan vi skal lage riktig event kurver» og «hva skjer hvis sensureringen er annerledes» , og vi vil i praksis være like langt som vi er i dag. For å unngå disse diskusjonene har jeg valgt å bruke KM-plottene. I min vurdering har jeg lagt vekt på at hovedhensikten med simuleringene var å finne ut når det er overveiende sannsynlig at en kan forvente positive resultater, og jeg mener resultatene som jeg har vist siden 2022 gir et riktig inntrykk av dette.

80 Likes

Har fulgt dig lige siden du kom, synes du har en del gode indlæg (nogle måske lidt for upræcise og komplicerede) som løfter en del interessante problemstillinger, indlæg med tanker om mulige andre scenarier, som det er godt at få rettet en del fokus på.

En af de ting jeg synes du har gentaget gang efter gang, og som jeg mener du fejler i – er din gentagne påstande omkring, at censureringer på ingen måde er inkluderet i simuleringerne, og derved giver et alt for optimistisk tal for de hændelser der er indtruffet hidtil. (Ingen kender jo antallet pr. dags dato)

Det er/kan der være en vis sandhed i - MEN, det har ingen af de personer du formodentlig henviser til, ej heller benægtet, tværtimod - så har dette været diskuteret, blandt i andet i chatten har dette været et større diskussionsemne på et tidspunkt, ligeledes har det også flere gange været TYDELIGT GJORT i trådene, at disse simuleringer bruger som udgangspunkt KM-kurverne.

Ej heller har det været benægtet at *endnu ukendt antal” censureringer, vil påvirke det nuværende antal af disse hændelser, så din helt uretfærdige beskyldning i dit indlæg mod Polygon, må skyldes at du langt fra har fulgt godt nok med.

Selv jeg der er tal mand, men dog langt fra en statistikker – har forstået dette ved løbende at følge med i de forskellige tråde og diskussioner – alligevel så føles det som om du ”med vilje?” overser det du vil overse, blandt andet dette i det fine indlæg fra ketilaaj ovenover, som tydeligt viser at der til dels er taget højde for dette i simuleringerne:

ketilaaj
”””Et av valgene er å bruke de fagfellevurderte KM-kurver direkte. Disse inneholder informasjon om eventer, inkludert informasjon om sensurering.”””

Der vil nok uden tvivl være censureringer.

Ingen ved præcis hvor mange, og vi kan godt være uenige om antallet, UDEN derved at beskylde visse personer for, at de undlader at gøre dette, i et eller andet forsøg på at ”snyde” andre.

Derfor syntes jeg at det simpelthen er unfair at skrive så bevist hånende,

Laaarsas
Varför en tydlig disclaimer om detta inte framgår övergår mitt förstånd. Det är också för mig fullständigt obegripligt varför en uppenbart kunnig och intelligent person som @polygon skriver detta utan att kommentera problemet med censurering:

Det er jo så langt fra korrekt det du skriver her – polygon og mange flere har flere gange tydeligt nævnt, at antallet af censureringer vil have en betydning for antallet af eventer hidtil, så hvorfor lyver du, eller du har måske ikke fået læst disse tråde/indlæg.?

Jeg føler mig nødsaget til at påpege dette, fordi forummet heldigvis er mere end godt oplyst omkring OGSÅ denne vigtige detalje.
Selvsagt er det dog langt fra alle der kan, vil eller ønsker at gå lige så detaljeret ind i denne case som en del af os andre.

Sidst, det er IKKE et angreb på dig, jeg er ikke som sådan uenig i dit indlæg, men synes du går langt over stregen, ved at insinuere at andre ”lyver” bevidst

28 Likes

Husk også at selv om plottene kanskje ikke er perfekte med tanke på sensurering, så har vi også tilleggsinformasjon - Nemlig at vi ikke kommer til å lese av på 70 events. Dette sier Da Sousa at kan ta “months or even years” Dette KAN kanskje (?) i teorien skyldes en helt avsindig sensureringsrate i studien, men når vi da kan anslå at vi leser av på 60-65 pax så er det vel mer sannsynlig at noe annet enn sensurering er den største forklaringsvariabelen for hvorfor vi er på overtid av overtiden.
Det kan være noe pga sensurering, noe pga friskere kontrollgruppe (Selv om dette er usannsynlig i seg selv på grunn av Covid) og det kan være pga UV1. Og alle tre tingene kan faktisk stemme samtidig som vi får et utrolig bra resultat.

20 Likes

Jeg synes det er viktig å inkludere at UV1 fungerte godt i mesothelioma. Alt peker i riktig retning (nå også kursen). Jeg er fan av å ikke overkomplisere og prøver å tenke enkelt rundt caset:

  1. Vi har solide fase 1 data
  2. NIPU var en suksess
  3. INITIUM er på (ekstrem) overtid
  4. Malignant melanoma responderer bedre på immunterapi
  5. NIPU viste at UV1 øker immunrespons

Disse fem tingene bør lede til et meget godt INITIUM resultat😊

28 Likes

Husk også bakgrunnen, som er unik i verdenssammenheng
« Gjennom to studier av GV1001 klart man å mobilisere immunforsvaret til henholdsvis 55 og 80 prosent av dem som har fått vaksinen vi kaller GV1001. Noen av de dødssyke lungekreft pasientene har fått gjentatte doser av vaksinen gjennom over 15 år og er fortsatt symptomfrie.

Med utgangspunkt i pasienter som disse langtids overlevende, undersøkte Gaudernack og de andre forskerne i laboratoriet nærmere hvor årsaken ligger til at vaksinen er livsforlengende for enkelte, mens andre hadde liten effekt.
De fant ut at svaret ligger i tre proteinbiter, peptider, som de fant i immunresponsen til pasienter med lang overlevelse.

Basert på disse tre peptidene og 30års erfaring utviklet de det vi i dag kaller UV1.»

25 Likes

Nå gjør du det igjen.

Du antar noe.

Ikke at det er feil. I seg selv.

Men det blir et problem når:

I stedet for å sjekke om antagelsen din (ingen sensur i KM-kurvene som er brukt til modellering av historiske kontrollarmer) stemmer, så velger du heller å skrive en lang skremmepost basert på den feilaktige antagelsen.

Og alle svar du får her, og i småprat, er egentlig bare dementeringer av uriktige eller luftige antagelser du har gjort deg, og deretter baserer argumentasjonen din på.

Hvorfor sjekker du ikke antagelsene dine på forhånd, før du skriver? Hvorfor skal det være opp til andre å bruke tid på å måtte avkrefte din idéverden hver eneste gang?

Kunne du ihvertfall ikke ha regnet litt da? Prøvd å finne ut hvor mange sensurerte (ut over historisk kontroll) som faktisk må til for at INITIUM ikke leser av signifikant?

DET hadde faktisk vært et interessant bidrag.

Edit: Og jeg kan virkelig ikke skjønne at man kan gå hen og kritisere noen for å gjøre antagelser som de staver ut, og ryddig lenker til (slik det ble gjort av Ketilaaj i hans post), mens man selv baserer det man skriver på antagelser som man ikke har noe annet belegg for enn ens egen forestillingsverden, og heller ikke staver eksplisitt ut.

29 Likes

Og i forlengelse av det. Er det mulig å gjøre noen modelleringer av når 70 events sannsynligvis ville vært oppnådd dersom f.eks. 15-20 av pasientene innrullert det første året trakk seg fra studiet? Et tenkt scenario er jo at det (muligens) i oppstarten av Covid, mars 2020 og frem til 2021, var mye usikkerhet ift. smitte og at enkelte valgte å trekke seg fordi de ikke ønsket å utsette seg for større smitterisiko enn nødvendig? Ikke vet jeg, og ikke er jeg noen statistiker - men det er en hypotese. Slett gjerne innlegget om det er fullstendig skivebom!

2 Likes

Hm, men hvorfor avbryte en potensielt svært effektiv behandling mot langt fremskreden kreft fordi man muligens kan få Covid ved å dra til behandlingsstedet?

3 Likes

Skal vi ta videre diskusjon på småprat? :wink:

4 Likes

Nå er vi over på småprat her:

Men hvis man har stage III-IV hudkreft (som pas. i INITIUM har) så er “regnestykket” omtrent sånn her:

a) Du kan velge å si nei til behandling. Og da dør du. I løpet av måneder, kanskje år.

b) Du kan velge å takke ja til behandling, og hvis du har litt flaks, og behandling virker på deg, så kan du leve i ganske mange år, kanskje du til og med når å dø av noe annet enn kreft.

Jeg kan skjønne at noen ville ha droppet ut av NIPU, f.eks. For de lever uansett kort, og Covid utgjør en klar ekstra risiko for en med lungehinnekreft. Men for noen med hudkreft? Payoffen i antall leveår hvis behandling virker (og da tenker jeg CPIs – nivo+ipi – alene) er så alt for alt for stor til at det gir noen mening å droppe ut. Og jeg kan nær garantere at behandlingsregimet for UV1 + CPIs betyr at ingen har slutta med bare UV1 og beholdt sjekkpunkthemmerne…

Edit: Kan moderator @Savepig eller @pdx flytte siste fire poster over i småprat så vi holder fundamental ryddig?

1 Like

Ketilaaj du forklarer at du har benyttet KM kurvene som grunnlag for beregningene, og at disse inkluderer avgang/sensoring. Betyr dette at kurvene du viser om sannsynligheten for når kontrollgruppen kommer opp i f.eks. 35 personer ,sett over tid, inkluderer fratrådte i tillegg til døde og dem med progresjon? Jeg har antatt at denne gruppen ikke er tatt med her fordi dette selvfølgelig ville ha gitt et feilaktig tidsbilde. Så vidt jeg kan forstå er ikke dine beregninger utledet av KM-kurvene alene. Du må ha supplert med annet materiale / forutsetninger for å komme frem til dine resultater, f.eks sammenliknet den «rene» eventfordelingen i referansestudien med KM plottet der. Det er trolig her vår svenske venn kanskje går seg litt vill. Er takknemlig for svar.

D