Jeg synes også dette med 50 events er lite trolig og jeg henger delvis ikke med på kurven til @ketilaaj i fundamentaltråden og skal her prøve å redegjøre for hvorfor jeg ikke henger med. Det er mulig mine evner ikke strekker til og jeg våger meg ihvertfall ikke utpå glattisen i fundamentaltråden.
Det er 78 i kontrollarmen til initium. 50 av 78 er 64% altså vil man da med null sensurering ende på 36% at risk. Null sensurering er ikke realistisk men det betyr at det burde gå ut over antallet events og gjøre det lavere.
36% at risk er videre ikke noe vi finner før ved minst tre års inkluderingstid for alle pasientene. Den aller siste pasienten ble vel rekruttert i juni 22 og da har det gått ca. 18 måneder for denne pasienten. Den som har vært med lengst ble rekruttert i juni/juli 2020. Selv om man antar at alle pasientene ble rekruttert i juni/juli 2020 så blir det optimistisk å anta 50 eventer både pga. sensurering og også pga. at jeg ikke får det til å stemme med KM-plottet.
Om man antar at alle pasienten har vært med i 42 måneder så ender man opp med en forventning på 48 events uten sensurering og mindre om det blir sensurering slik jeg vurderer det.
Om man antar at alle pasientene har vært med i 18 måneder så ender man opp med en forventning om 42-43 events uten sensurering og mindre om det blir sensurering.
Det reelle tallet burde ligge et sted imellom men så vil det også være tilfeller av sensurering som ikke teller som events (hjelp?). Alle våre regneeksperter har jo prøvd seg på simuleringer for å sannsynliggjøre denne utviklingen og her har jeg prøvd meg på en sanity-check som jeg ikke fikk helt til å stemme.
Det jeg nå har endt opp med er å ikke tro helt på den siste figuren til ketilaaj men at jeg tror antallet events realistisk kan være i 40-45 området.
Jeg kan vise hva jeg tenker på en helt konkret måte og det er ved å skalere 78 pasienter inn i et plott hvor man ganger med 1 minus “Probability of progression free survival” fra KM plottet over. Ser noenlunde slik ut:
Her ser man forventet antall events i kontrollgruppe målt fra inklusjonsdato ved 0 sensurering og ved at man følger mer eller mindre eksakt KM kurvens utvikling (kjørt gjennom en crappy web-plot digitizer). De punktene som er interessante å se på er 18 måneder (sist inkluderte) og 42 måneder (de som har vært lengst med).
Ingen av disse er 50 og sensur vil redusere tallet på events.