Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Eller om det er en negativ eller tvetydig avlesning så er det jackpot.
Det er spennende å se dette fra utsiden også!

Er det ingen her som er bittelitt nysgjerrig på hvorfor Janus tenker så diametralt forskjellig fra de fleste her inne? Hva er det de mener at de ser og skjønner, som andre ikke gjør?
De som kjøper og satser på oppgang, kan kun tape innsatsen. For Janus er det en risiko for gigantiske og ødeleggende tap om dette blir blink for UV1. Allikevel øker de.

2 Likes

Jeg tror ikke det er noen som sitter med 1 mill aksjer uten å følge med på caset, så de må nok kjøpe mesteparten til markedskurs en eller gang før GF april. For litt kommer de vel til å kunne låne fra “dumme” indeksfond eller andre som bare har aksjen som en del av å en bred portefølje.

Litt mer overordnet så er det jo ganske sporty å ha en så stor posisjon i forhold til det normale volumet. Om vi forutsetter 5 % rente for hele lånet så er det også en kostnad på 20.500,- per dag på disse kursnivåene.

3 Likes

Dette har bokstavelig talt blitt direkte og indirekte diskutert siden NIPU “feilet” i fjor sommer. Siden den gang har hovedstudien blitt utsatt igjen fordi pasientene ikke får progresjon og NIPU har oppnådd (hittil) signifikant overlevelse. Nå leser altså hovedstudien av i mars. Sammenlignet med historiske kontroller skulle den ha lest av sommeren 2022 om ikke UV1 hadde effekt. Man finner ikke real-world indikasjoner/data på at populasjonen i INITIUM skulle være særlig friskere og/eller at SOC plutselig fungerer dobbelt så bra. Tvert i mot.

JHI sitter ikke på noen annen informasjon enn oss. For alt vi vet er det snakk om en ren sektorshort basert på faktorer som mcap vs. cash-runway pluss eventuelt generisk sannsynlighet for at et legemiddel når markedet. Ingenting annet enn sistnevnte gir egentlig mening, fordi all tilgjengelig informasjon og helt, helt basal sannsynlighetsregning tilsier at de kommer til å tape veldig mye mer penger enn de allerede har gjort.

5 Likes

FTF utlån/reduksjon totalt 1.223.000

Synlig short totalt 1.204.000

Om vi kan gå god for at den synlige shorten er de eneste som shorter, så har Janus / Adage bare drøye 20k krutt aksjer igjen.

FTF har 307k aksjer igjen de kan låne ut :fu:

Det er jo flere enn FTF som har lånt ut aksjer da?

1 Like

Vi har her – og i chatten – brukt ganske mye tid, over flere måneder, på å prøve å forstå hvordan Janus tenker. Er man tungt lasta gjør man seff det. Så at vi ikke er “bittelitt nysgjerrig” er vel å fremstille dette en smule unøyktig. Seinest i dag var det innlegg i chat fra en eminent skribent om hvordan verden kanskje ser ut fra Janus’ side. Det grubles ganske mye.

Vi sår se om det er de eller vi som har rett her. Kanskje spørsmålet likegodt kan være “Hva er det vi ser, og skjønner, som Janus ikke gjør?”

Hvorfor er ikke Janus nysgjerrig på oss, som tror så inderlig på dette lille selskapet at vi aldri selger en eneste dum aksje, slik at floaten tidvis har vært som et stykke ibenholt i et badekar?

Fasit får vi i løpet av noen uker.

11 Likes

Slutter meg fullt ut til det @h3nk1 svarer deg. Bare to korte ting til:

• Børsmeldingen vil ikke være tvetydig. Enten er det predefinerte primærendepunktet nådd eller så er det ikke.

• Sjøl om Janus skulle gå på en skikkelig smell, vil den ikke være ødeleggende for Janus Henderson Investors Ltd. Dette er et gigastort fond som sikkert både har tjent og tapt slike beløp før.

1 Like

Vel, ikke i nærheten av riktig.

4 Likes

Enig med deg, og den strategien fungerer nok oftere enn den feiler

Det er jo ikke det første bio selskapet de antageligvis shorter. Det må vi være enige om. For alt vi vet har de truffet rett på alle de andre de eventuelt har shortet. De MÅ jo tenke «Hvor mange selskap er det som lykkes?» Så godt som Ingen!/et fåtall Å skulle vi gå på en smell med Ulti så har vi tjent i bøtter og spann på alle de andre så vi er fortsatt godt i pluss i boka» De tar en kjangs på så god som ingen/et fåtall. En annen logisk/rasjonell forklaring oppfatter jeg vanskelig å se for meg. Ikke sikkert de har satt seg tilstrekkelig godt inn i caset engang.

3 Likes

Tror ingen er bedre opptert en dette forumet, dere er jo helt rå. jeg er ny på dette forumet

7 Likes

De har solgt 48.285 aksjer i løpet av en (tirs)dag kursen steg fra 147 til 160?

3 Likes

Janus Henderson har sikkert solgt flere i dag også. Spørsmålet er om han har ubegrenset med kapital til å forsvare shorten sin. Foreløpig får han vel penger inn, men han tar en enorm risiko.

image

1 Like

De har nok latt seg overbevise av de sylskarpe innleggene til peaf på FA-forum.

1 Like

Er jo alltid noen som setter sin troverdighet til noen med skrivefeil. Kan bare anta at dagens nedgang er grunnet nettopp det. Heldigvis forsvinner innlegg fort på forum.

Er ikke ofte jeg får nok av folk. Men han er eneste person jeg har blokkert i all min tid på forskjellige fora…

6 Likes

Kan være mandag og tirsdag, det trenger jo bare å rapportere hver gang de krysse en 0,1% grense.

3 Likes

Over til et litt annet tema. Vil vi få opplyst antall events for INITIUM iogmed at 70 ikke bli nådd. Jens har vel antydet at det er over 60. Det er vel greit å vite antall events totalt som HR beregnes ut fra? Regner med at antall events IKKE gis sammen med Endpoint met, men at det kommer på Asco forhåpentligvis. Dvs at vi vet egentlig ikke helt vet hvilket endpoint som er met, iogmed at det vil variere med events totalt. Vet at det ikke er store endringer, men greit å ha et eksakt tall, ikke ca HR. Mener å huske at noen beregnet HR 0.724 for 65 events, er vel 0.73 eller 0.734 for 70 events, men det er mange klisterhjerner her inne som sikkert har det klart.

Endpoint met er ikke en predefinert HR, men den HR som gir en ensidig p-verdi under 0.1. Den vet man er ganske nærme 0.73 både ved 65 og 69 eventer. Men må være litt lavere ved førstnevnte.

Tipper de ikke kommer til å skrive antall eventer på foilene på ASCO, men vil vil kunne telle dem på KM-plottene

16 Likes