Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Ser ud til at markedet og folk begynder at vågne op her.
Spændende om der er short inddæk med i spil. Tror det ikke.

Jeg tviler på om det er en direkte avtale mellom FTF og Janus, da måtte FTF ta en direkte risiko på at Janus oppfyller sine forpliktelser. Det som er vanlig er at lånene gjøres med en av de store bankene (Nordea, DNB og SEB) som motpart, disse administrerer så lånet etter standardiserte vilkår med hht renter sikkerhetsstillelse osv.
Det er mulig å avtale bestemte låneperioder, men det vanligste er at lånene bare er på løpende basis, men i såpass illikivide aksjer som ULTI tror jeg at i hvert fall deler av lånet er avtalt med en viss løpetid, dog neppe over GF datoen.

2 Likes

Tror Janus kjører løpet ut, dvs at de gambler på at INITIUM feiler, ihvertfall hvis det ikke er noen inndekning i forbindelse med den kurs og volumutviklingen vi er inne i as we speak! I tillegg økte de vel shorten etter at meldingen om at databasen åpnes før oppnådde 70 event kom, noe jeg ser på som en positiv nyhet. Største nyhender siden den gang , er vel Carlos med fam. sine insidekjøp.

2 Likes

Det kan de ikke gjøre om FTF tilbakekaller aksjene.

Rettmessig eier av aksjene står isåfall fritt til å kjøpe de manglende aksjene i markedet for aksjelånerens regning.

3 Likes

føj for Katten - så er man Sjakk-mat.

Er det mulig at Janus allerede har kjøpt tilbake shorten, uten å ha returnert den? Eller en det en slags automatikk i noe slikt?

1 Like

Det er ikke mulig, de må rapportere i SSR om de handler tilbake. Óg det ville fremgått av aksjonærlistene som nevnt under.

Da hadde vel det vært synlig i listene og man hadde sett det på volumet

Går det ikke at Janus engasjerer en trader/meglerhus som handler inn aksjer på deres vegne i en nominee konto? Så gjør traderne det de gjør best, og akkumulere aksjer på de riktige tidspunktene gjennom dagen ift volum og bid/ask? Dette vil nok da ikke vises i listene pga aksjene ikke ligger i deres depot konto, og vil da først vises når Janus innfrir hele sin short .

1 Like

ja, listerne er vel net-short positions, så hvis Janus køber aktier hjem og ligger dem i egne depoter så er deres egen net-short mindre.

Nei, JHI er pliktig å rapportere endringer i faktisk shortposisjon daglig til FT/SSR.

4 Likes

Det hadde vi sett i listene.
Du må huske vi ser alle de største transaksjonene og nettokjøp/salg.

Bli inside+ så ser du hva vi ser :slight_smile:

4 Likes

Er det ikke tradere de er da ? Ville vært merkelig om de ikke klarte det selv

Teoretisk kan det handles gjennom nominee konto ja, men poenget her at det sitter en gjeng med hauker her på TI som får med seg den minste fjert av en handel i U-aksjen.

6 Likes

En liten smakebit:

Topp 50 73,62 % Eierandel
Topp 100 79,81 % Eierandel
Plass nr 100 har 27500 aksjer
Topp 50 - 100 6,19 % Eierandel
Topp 200 84,84 % Eierandel
Topp 100 - 200 5,03 % Eierandel
Plass nr 200 har 11877 aksjer

Antall aksjonærer med 1000 - 2000 aksjer er 742
Antall aksjonærer med 500 - 999 aksjer er 731
Antall aksjonærer med 499 - 100 aksjer er 1993
Antall aksjonærer med under 100 aksjer er 2080

Her må man også ta med i betraktning at FTF / andre aktører har lånt ut aksjer, så de aksjene er jo naturligvis ikke med her. Kommer tilbake med mer senere, skal på reisefot i dag.

25 Likes

Det som hadde gjort susen for aksjekursen hadde jo vært om ULTI ledelsen hadde klart å få inn en ny stor langsiktig investor med en +75 - 100 MNOK posisjon, da hadde topp 20 blitt enda mer konsentrert og shortposisjonen enda tyngre og holde.
At de ikke har klart å selge inn caset bedre de siste 12 mnd er stort minus i “min bok”.

11 Likes

Det er et minus og merkelig for oss som har fulgt caset lenge. På en annen side så havner Ulti fort i “For godt til å være sant” kategorien. Så i trangere tider som siste år så er det kanskje en viss skepsis for å gå inn tyngre i den typen case. Skal vel også nevnes at det er særdeles lite volum å få tak i for en som ønsker 75-100 MNOK. Eneste måten er vel gjennom emisjon, evt større blokksalg fra eksisterende. Men der later det til å være lite å hente.

2 Likes

Det er jo påtakelig, ja.

Og også interessant (og litt tragisk) at de beste “selgerne” av Ulti som investeringscase faktisk ikke jobber i selskapet, engang. De er her inne.

Kanskje også interessant å tenke litt på hvor lite volum som faktisk ville vært mulig å kjøpe uten 1-2 mill shortsolgte aksjer i tidsrommet mai - november 2023.

Og rart å tenke på at det shortsalget egentlig har gjort selskapet ekstremt attraktivt priset, for investorer som ville inn i det:

Man kunne altså kjøpe i 70-80 kr-området etter NIPU-stupet (derisk 1, spør du meg, les pressemeldinga fra 7. juni igjen om du er uenig).

Og man kunne kjøpe i 70-80 kr-området etter q2 pres med utsatt INITIUM til H2 (derisk2).

Og jaggu meg kunne man ikke kjøpe etter OS-dataene på ESMO (derisk3) mellom 90-100 kr.

Edit: Et lite apropos til siste setning: Man kunne altså i november '23 kjøpe et mer eller mindre derisket case til 90-100kr pr. aksje, hvor man visste (pressemeldt 31. oktober) at selskapets store Value Inflection Point ville komme innen et halvår. Ved positivt resultat der er det vanskelig å se for seg at U ikke skal skal være (minst) en ten-bagger fra den kjøpsprisen.

Husk datarisk / not financial advice

4 Likes

Tror ikke man skal undervurdere hvor få store aktører som tillater seg / kan handle over OSE. Og en eventuell emisjon rettet mot én/flere er det ikke unaturlig at kan sitte langt inne. Av ulike årsaker. Er det noe jeg er sikker på, så er det at mange venter på mer data. Herunder en anledning til å komme til eierandeler.

Hva gjelder den generelle kommunikasjon-/formidlingslinja, så mener jeg at det er her det har svikter mest. Men den hesten har jeg banket til støv. Så nok om dét.

6 Likes