Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

My take: for hver aktør som kan tillate seg å shorte 2 - 3 % av en liten aksje på Oslo Børs finnes det 10 ganger som mange som kan gå long 2 - 3 % av selskapet :man_shrugging:

8 Likes

Påtakelig 2:

Det har vært etterlyst internasjonale investorer her lenge. De har glimret spektakulært med sitt fravær.

Den eneste internasjonale oppmerksomheten Ulti har klart å tiltrekke seg er altså shortposisjoner fra JHI og Adage.

Lett å glemme at det de siste par årene har vært historiens desidert verste periode for sektoren. Krakk, overbefolkning av nylistinger uten livets rett, slutt på gratis penger, eksplosjon i renter, inflasjon og så videre. Alt av vekst ble skjendet, og biotek mest av alle. Er vel fortsatt omtrent 1/3 av selskapene som handles til verdier under cash over dammen. Så jeg er mye mildere i dommen over den delen av IR-arbeidet enn det som går på formidling til “folk flest”.

9 Likes

Med en liten justering av at de har tiltrukket seg disse med nå 93k, så stemmer jo det ganske bra. Men så har også selskapet sagt tydelig at mange av dem de har snakket med vil vente til etter resultatet fra INITIUM med å kjøpe seg inn.

Ellers er jo Equinor sitt pensjonsfond en stor norsk institusjonell aktør som har kjøpt mye i det siste og som faktisk har tatt i mot flest aksjer fra shortene av alle - tett etterfulgt av Myrlid.

12 Likes

image
Ja, da - du har også vært flink :sweat_smile:

2 Likes

Jeg skjønner i utgangspunktet hvorfor, i hvertfall om det er BP det refererer til. Bedre å kjøpe et selskap med tech til 30mrd enn et som muligens kanskje har tech til 3mrd.

3 Likes

Det ser ut til å være et firma som kan ha utflyttede skandinaver som kunder og disse styrer helt eller delvis porteføljene sine selv. Så mitt tips vil være at dette er en nordmann som har flyttet til Sveits, Italia eller UK.

Ellers er selvsagt Equinor sitt pensjonsfond bra, men på Ultimovacs sine hjemmesider med oppdatering pr 18.12 er de ikke inne i topp 20, så da hadde de under 220.000 aksjer og det er ikke mye for et fond med mer enn 6 milliarder i kapital.

1 Like

Føler meg litt som en sviker med små nedsalg :sweat_smile:

5 Likes

Ja, det er 161k nå da. 0,5% av selskapet er jo en del.

Men jeg er uansett enig med deg i at om målet var få nye større investorer før INITIUM, så har de feilet på det. Men jeg tror altså kanskje målet først og fremst var å ha en gjeng klare til en (rask) finansiering etter INITIUM.

6 Likes

På nipu kunne Janus stagge oppgangen ved å øke shorten…det kan hende at det er umulig nå.

Var ikke BP jeg refererte til. Jeg forstår utmerket godt at BP vil vente til etter INITIUM.

Jeg tenkte mer på en eller flere priv. pers / fond / institusjoner osv… som kunne tenke seg å eie en 50-100k opp til 1 mill post i Ulti. Vi fikk som Poly påpeker, Utmost på 90k elns.

I forlengelsen av dette (nå foreldede ønsket) så kan man se for seg følgende scenario: En eller flere aktører (utenom norsk retail) svelger unna 1-1,5 mill shortsolgte aksjer (til helt grei pris). Kursen får en “normal” utvikling. Narrativet til U ville blitt bedre enn det var, for gjennom fjoråret kan man ikke si at selskapet hadde en kursutvikling som representerte de enorme deriskende hendelsene som fant sted for UV1-caset.

Det jeg vil fram til er: Om U hadde klart å få på plass kjøpere til 1 mill aksjer gjennom fjoråret, så ville optikken rundt narrativet U vært helt helt annerledes enn det ble. Men som h3nk har skrevet tidligere, dette er å piske en død hest.

5 Likes

Bare som en notis om DNB og hvor flinke de er å oppdatere etter viktige hendelser.
Her er en oversikt over når de har kommet med oppdaterte analyser:

image

Hvis/når Ultimo skal hente penger håper jeg virkelig de finner noen andre til å tilrettelegge for seg.

9 Likes

TI strupa jo Holom og DNB etter emisjonsuttalelsene til Holom.

De observerte POC og HR 0.73 i 2L mesoteliom og unnlot å oppdatere hverken LOA eller kursmål før shortangrepet var gjennomført og kursen rasert. Etter det har de sittet på hendene, FUD’et emisjon og plassert rød klovnenese på seg selv. Honk honk.

15 Likes

Jeg mailet Holom og spurte hva han holdt på med. Fikk aldri noe svar.

2 Likes

DNB er vel aktivt opptatt med å jobb for Janus, inntil videre? :stuck_out_tongue: Skulle i hvert fall tro det ut ifra datoene.

Altså, kritikken mot Holom som sådan er nok malplassert, det er ikke han som bestemmer tilnærming, dekning/frekvens og (antar jeg).

2 Likes

For meg ser det ut som kursen den siste uken kjøres opp til ca kl 1100 hver dag for siden å presses ned. Til slutt ender man noen skarve % i pluss.

Janus som dekker inn og så presser kursen litt tilbake før close og kjører denne taktikken framover?

Siste endring i synlig short var 08.12, og fra Janus 14.11. De skal melde endringer asap eller risikere bot, så regner med det ikke er tilfellet. Kan for øvrig være de dekker inn hos en annen bank da, og så casher inn shorten via en tredjepart de har avtalt inndekning med.

1 Like

Det spiller vel ingen rolle hvilken bank de bruker, de skal rapportere sin nettoposisjon senest dagen etter endring på +/- 0,1 %.

Når det hvordan de skal ha avtalt en måte å ha sikret posisjonen på noe som helst måte i meningsfullt volum kan jeg ikke se.
Det må jo være en eller annen aktør som gir fra seg en potensiell stor oppside mot å få en liten fee. Sett gjerne opp forskjellige scenarioer hvor man tenker seg at selskapet failer og kurs blir 20 - 40 kroner og lykkes fullt ut med kurs 250 - 400 kroner, eller at alt bare er meh og kursen forblir på 120 - 140 kroner. Ikke veldig lett å skjønne hvordan det er noe annen fornuftig vei ut av shorten enn å kjøpe i markedet.