Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Sier de må kjøpe i markedet ja, men at de f.eks. kan si “hey, vi kan ikke vise at vi dekker inn vår posisjon, så kan dere kjøpe 800k ulti aksjer for oss? Dere får 5kr ekstra per aksje dere kjøper + kostnaden.” Risikofritt for den som tar det oppdraget. Men blir uansett tullete å spekulere i, da vi ikke har sett tegn til det her eller i listene så langt jeg kan se.

Det blir rapporteringspliktig om de har en fast avtale om å kjøpe disse aksjene (noe det jo må være for å være risikofritt for motparten). En ordre kan selvsagt utføres i eget navn på en torsdag og fullføres dagen etter før 15:30 og rapporten om handelen fra torsdag blir synlig i shortregisteret. Men lykke til med å finne 800.000 aksjer uten å presse kursen skyhøyt.

Husk også at ditt eksempel på + 5,- kroner X 800.000 aksjer er 4.000.000,- kroner, og ikke noe en moderne porteføljeforvalter kan være fornøyd med å betale.

De kan jo enklere kjøpe inn smått selv enn å ha en 3 part gjøre dette å risikere smekk og bot fra tilsyn samt risikere deres fremtidige godkjenning for å handle i finansmarkedet

Les igjen :slight_smile: Med kompensasjon for kostnadene tilknyttet kjøp + 5 kr :slight_smile:

Ja redigerte… mem hva vil være poenget å bruke en 3 part… ser bare nedside iå gjøre dette om de skal dekke alle kostnadene + ekstra 5 kr pr aksje

Meningen ville vært å unngå at andre skviser dem ved å holde igjen salg og kjøpe mer.

Tror nok den andre store short aktøren vil legge merke til om det plutselig dukker opp en 3 part som handler stort på lav float og justere seg, så de vil ta stor risiko for en posisjon som ikke utgjør stort i det hele med tanke på Janus sin market cap og kapitaltilgang, samt risikere bot of straff fra tilsyn for noe som er småpenger for janus… fordtår at dette er mye penger for oss i lille norge og som små sparere. Men denne har nok ikke slått ut noen varsler i janus selv om den har gått 100% siden deres første short posisjon, foruten den ansvarlige traderen som kanskje ikke får noen fin bonus i 2024 :grin:

«I forkant av generalforsamlingen» noen som vet hva de mener med «forkant»?

Ja. Før generalforsamlingen.

1 Like

Jeg gjorde litt kjapp research på andre aksjer hvor FTF hadde store utlån, som ble delt på chatten i forrige uke.

Det var mye aksjer som ble tilbakelevert i ukene i forkant av GF i flere selskaper. Husker ikke alle jeg sjekket i farten, men gjaldt i hvert fall Crayon og Aker Carbon Capture og noen flere. Høy netto tilbakelevering i den typiske perioden feb/mar/apr som hos alle stoppet bare dager før annonsert GF. I flere aksjer startet utlånet igjen etter GF.

Altså, tilbakeleveringen startet alt fra noen uker til et par måneder før GF, basert på min smått anekdotiske forskning. Uten kildehenvisning :wink:

17 Likes

Og hvordan var kursutviklingen?

Skal bli interessant å se om de begynner å dekke før INITIUM leser av, eller håper på negativt resultat og muligheter til å dekke etterpå.

Hva tror folket?

  • JHI begynner å dekke før INITIUM-data publiseres
  • JHI satser på INITIUM fail og prøver å dekke etter resultatet blir framlagt
  • JHI har “skjult” avtale med noen og kan kjøpe aksjene de trenger på en eller annen måte

0 stemmegivere

Etter snart 50 år på børsen har jeg flere ganger sett at shorten har blitt dekket uten tilsvarende omsetning eller kursbevegelse. Tror først på eventyret “short skvis” når de to selskapene begynner synlig inndeking på stigende kurser. Da kunne det være et poeng å gjøre inngangen dyrere. Har derfor fulgt trådens evigvarende debatter om temaet med rynket nese.

9 Likes

Har de en velvillig motpart, så ja. Har de ikke, så nei. Det finnes ikke standardiserte opsjoner i U i motsetning til andre og større selskaper.

Hvordan skal man utforme en kjøps avtale med en av de andre topp 10 eierene for å slippe å kjøpe i markedet? Blir ikke det helt ulogisk?

Det fins ingen logikk i at Janus skal få kjøpt alle disse aksjene fra en aktør rett før det foreligger slike potensielle positive nyheter. Man må jo anta at en slik stor aktør er innforstått med potensialet, og mest sannsynlig da aldri ville risikere å selge seg ned på et slikt tidspunkt.

Men som flere har påpekt så er det selvsagt datarisk samt at markedet noen ganger har en lei uvane til ikke å forstå slike nyheter. Tilhører nok den gruppen jeg også, da jeg må innrømme 99% av det som sies på forumet går himmelhøyt over huet mitt :joy:

2 Likes

Du må ha med datarisk-advarsel på den 99%en. Det er ikke gitt at den stemmer.

2 Likes

Nå ble det veldig mye fokus på shorten synes jeg. Og så virker det nesten som en del tenker at en short-squeeze er en tidligere og større trigger enn INITIUM. Jeg tror Janus og de andre kommer til å sitte mer eller mindre stille til avlesning. Går det sånn som vi håper må de da kjøpe på stigende kurs. Går det sånn som de håper får de kjøpt til lavere kurs enn nå. Uansett tror jeg volumet da kommmer til å være tilstrekkelig, men selvfølgelig ikke i så stor grad at det ikke enten øker oppsiden eller minsker nedsiden for oss som er long nå.

14 Likes

Så da er egentlig alt opp ned. Vi som trodde J var bad guys. De er jo her bare for å hjelpe oss. Nå må vi lage nye memes.

1 Like

Ja, kløen og svien er i motsatt rekkefølge i hvert fall

1 Like