Dette er relevant utdanna folk som er flinkere til analysere bioteks enn de fleste ja. Men jeg er ikke sikker på at de har sett så ekstremt grundig på selskapet før de har anbefalt meglerne sine om å sette shorten. Jeg tror faktisk de har tatt denne beslutningen på et tynnere grunnlag enn mange her inne. Og jeg tror definitivt at de ikke har gjort den typen utregninger som boble, ketil og jeg har gjort. Når du har fordelt deg over hundrevis av long og short-posisjoner, så kommer du langt med:
- De fleste bioteks feiler, og feiler på en definitiv måte med første randomiserte data
- Ultimovacs sitt mål for mekanismen er vanvittig hårete
- Designet på studien er hårete gitt den høye terskelen for signifikans (få pasienter)
- Peptider er “gammel” tech
- Personaliserte vaksiner er mye mer hot, og mange tror det er den eneste muligheten
- Bare 12 mnd. runway
- Verdsatt til x6-ish cash, som er mye høyere enn de fleste peers
Og så har de selvfølgelig registrert alle fase I resultatene og konkludert med at de bare var flaks.
Jeg tror det viktigste å huske på er at de aller, aller fleste bioteks i verden har en vesentlig short-interesse. Så man må ikke bli skremt i seg selv av at det er tilfellet også med Ultimovacs.