Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

De har vel stor tro på at INITIUM resultater feiler, de har garantert gjort grundige vurdering på nettopp det.

Dette er relevant utdanna folk som er flinkere til analysere bioteks enn de fleste ja. Men jeg er ikke sikker på at de har sett så ekstremt grundig på selskapet før de har anbefalt meglerne sine om å sette shorten. Jeg tror faktisk de har tatt denne beslutningen på et tynnere grunnlag enn mange her inne. Og jeg tror definitivt at de ikke har gjort den typen utregninger som boble, ketil og jeg har gjort. Når du har fordelt deg over hundrevis av long og short-posisjoner, så kommer du langt med:

  1. De fleste bioteks feiler, og feiler på en definitiv måte med første randomiserte data
  2. Ultimovacs sitt mål for mekanismen er vanvittig hårete
  3. Designet på studien er hårete gitt den høye terskelen for signifikans (få pasienter)
  4. Peptider er “gammel” tech
  5. Personaliserte vaksiner er mye mer hot, og mange tror det er den eneste muligheten
  6. Bare 12 mnd. runway
  7. Verdsatt til x6-ish cash, som er mye høyere enn de fleste peers

Og så har de selvfølgelig registrert alle fase I resultatene og konkludert med at de bare var flaks.

Jeg tror det viktigste å huske på er at de aller, aller fleste bioteks i verden har en vesentlig short-interesse. Så man må ikke bli skremt i seg selv av at det er tilfellet også med Ultimovacs.

26 Likes

Poenget er at de ikke kan ha gjort det. Fordi da hadde de ikke sittet short med ~3 prosent av selskapets aksjer. De har en dels uforståelig dårlig risk-reward på posisjonen - gitt historiske, ferske og tilgjengelige data.

6 Likes

Det vi kan trøste oss med er at Janus og gjengen ikke vet mer om de forestående resultatene enn oss, så det er et sjansespill for begge parter.

2 Likes

Tilbakelevering?

3 Likes

Janus eller Adage kan vel tilbagelevere - hver især - omkring 33.000 stk ( 0,1%) uden at det vil fremgå af SS:
https://ssr.finanstilsynet.no/

så teoretisk skal vi op på godt 66.000 stk før vi ved med sikkerhed om FTF selv øger eller om det er inddæk. Begge dele er jo lige interessant - opkøb i markedet :slight_smile:

Bliver nok en ny stor dag imorgen ( idag ). To the mooon…

3 Likes

Er nok for mye å forvente og muligens umusikalsk mtp utlån, men hva om FTF kjøper selv?

1 Like

Det er vel stor sannsynlighet for at FTF har fått tilført nye midler som skal investeres i markedet, og 40.000 aksjer i ULTI kan være en naturlig skalering av dette. Har ellers aldri hørt om noen som låner ut aksjer som tar hensyn til om det skulle gjøre livet vanskeligere for en short-selger. Så noen sånn “lojalitet” finnes garantert ikke.

2 Likes

Det stemmer nok ikke helt. Rapporteringsplikten er ved hver 0,1% av aksjene, og det er er da definerte terskler. Janus har historisk lagt seg nært over hver terskel, slik at de har kunnet shorte en del mer uten å rapportere igjen. Pt. er de omtrent midt i mellom. Sånn er ståa nå:

Prosent Terskelverdier Shortstørrelse Eier
0,10 % 34 406
0,20 % 68 812
0,30 % 103 218
0,40 % 137 624
0,50 % 172 030 184 903 Adage
0,60 % 206 436
0,70 % 240 842
0,80 % 275 248
0,90 % 309 654
1,00 % 344 060
1,10 % 378 466
1,20 % 412 872
1,30 % 447 278
1,40 % 481 684
1,50 % 516 090
1,60 % 550 496
1,70 % 584 902
1,80 % 619 308
1,90 % 653 714
2,00 % 688 120
2,10 % 722 526
2,20 % 756 932
2,30 % 791 338
2,40 % 825 744
2,50 % 860 150 874 975 Janus
2,60 % 894 556
2 Likes

Nå ble det veldig mye fokus på shorten syntes jeg.

1 Like

høyst interesant om FTF sin konto øker. så syntes dette temaet rundt shorten som diskuteres her er svært relevant. men forstår at det var humoristisk ment.

1 Like

Var økningen på en bolk med 40K ? Man låner vel ikke ut aksjer for så å kjøpe disse tilbake,

Det er tilbakelevering. Med all sannsynlighet fra en mindre aktør som var short under 0,5 prosent - all den tid SSR er uendret.

Ja klart tilbakelevering og første signal om at short er begynt å dekke inn. Det kommer mer mye mer.

1 Like

naturlig at de mindre først begynner å tenke seg om. men om det er janus så tipper jeg det blir panikk hos de mindre ihvertfall.

Hva gjør at du kan være så bastant? Hvorfor skulle ikke FTF kjøpe aksjer om de har blitt tilført nye penger i det nye regnskapsåret?

2 Likes

Ser for øvrig av listene for 8/1 at en JPM konto (som man har koblet til JHI) lånte ~40k aksjer av DNB indeks. Et par dager senere 11/1 fikk altså FTF tilbake 40k. Kan være tilfeldig, kanskje ikke.

Trodde strengt tatt ikke de handlet slik i markedet. De har aldri handlet over børs i ULTI før. Og at de skal gjøre det nå som de har lånt ut nesten alle aksjene sine? Jaja, umulig er det kanskje ikke. De må gjerne handle i markedet for min del.

Man låner vel ikke ut aksjer for så å kjøpe disse tilbake, slik at det ser ut som et ordinært kjøp ???

Jo, det er definitivt en strategi som man kan bruke for å få billigere aksjer om man vil øke. Og som nettopp både Myrlid og Equinor gjorde i høst. At FTF er så “cunning” har jeg imidlertid mindre tro på.

Det har jo vært noen titalls tusen inn og ut av FTF hele veien, så dette voldsomme fokuset på disse 40k synes jeg er litt rart. Uansett er det ikke Janus eller Adage, da disse har rapporteringsplik ved bare henholdsvis 15k og 13k reduksjon, som jeg viste i innlegget over. Og listene er altså to dager forsinket, mens rapporteringsplikten er etter en dag.

3 Likes

Det er jo en grei grunn til å anta at det er tilbakelevering.

Når du låner ut aksjer så vil du selvsagt få de utlånte aksjene tilbake som en ren overføring mellom to VPS-konti, men selv om du har lånt ut aksjer står jo utlåneren fritt til å kjøpe og selge i markedet som han selv vil. Og for en aktør som FTF som stadig øker sin kapital ville det vært naturlig at de øker posisjonen sin gjennom å kjøpe aksjer i markedet.

Edit: Leste nå på FTF sine sider at fondet ikke lenger tilføres nye midler, men de reinvesterer avkastningen fra utbytter, salg, tvangsinnløsninger (Kahoot) og gjør selvsagt sine omallokeringer fra tid til annen.