Da legger jeg ut teksten samlet i fra Q3 rapporten 2023 angående Focus:
The FOCUS trial is a landmark study. The primary endpoint of the study is progression-free
survival rate at 6 months after the last patient has been included. For the secondary endpoints,
including overall survival (OS), objective response rate (ORR), duration of response (DOR) and
safety, patients will be followed until 12 months after the last patient has been enrolled. The
data, including PFS and OS, will be analyzed 12 months after inclusion of last patient, and the
results are expected to be reported in the second half of 2024.
Jeg skrev ovenfor at jeg har oppfattet det slik at de vil presentere alle resultatene i H2 2024.
Men - jeg forstår denne teksten slik at det uansett må foretas en avlesning nå etter 6 nmnd fordi de skal registrere 6 mnd PFS - det er uansett varslet dato for publisering - forsatt “primary endpoint” ved studien.
Utsettelsen med offentliggjørelsen har, slik jeg har tolket det, å gjøre med den situasjonen som oppsto i NIPU og som skapte mye støy. For å unngå lignende episode i FOCUS har de varslet alle data i H2.
Men
om 6 mnd PFS i Focus er veldig gode - hva er det som hindrer Ultimovacs å publisere disse dataene da?
Ingen ting.