Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Ja, frykter at en positiv avlesning i mars vil være starte på slutten for Ultimovacs. Slutten i form av at selskapet blir slukt av en av de store aktørene i form av oppkjøp.

Men selv om en pris på 80-100mrd kan virke både overveldende og fristende der og da, så blir ikke Ultimovacs kjøpt opp for en slik sum uten at oppkjøper ser betydelig større merverdier i selskapet. Så hvorfor skal norske aksjonærer gang på gang være fornøyd med kortsiktig gevinst, når den langsiktige avkastningen trolig vil kunne bli betydelig større?

Danmark får det til å utvikle og drive et vellykket medisinsk foretak, så hvorfor ikke Norge?

6 Likes

Hvilke biotekselskaper tenker du på her?

2 Likes

Tipper det begynner på “Novo” og slutter på “Nordisk” :wink:

…selskapet har vel en mcap som er ganske mange x Equinor.

1 Like

Var det norsk?

Genmab har vel også lyktes ganske bra på egne ben?

2 Likes

Ahh, visste ikke at de var norske, ref innlegget jeg svarte på.

1 Like

Dansk.

1 Like

Ja, jeg refererte vel kanskje til dette. Hva tenker du?

@Londonmannen,

du tenker kanskje på Nycomed, Pronova og Algeta?

1 Like

Jeg ser jo det at når vi kommer opp i børsverdien til Genmab, så er det fortsatt et stykke igjen før vi når opp til NOVO:
image

1 Like

Genmab har vel også lyktes ganske bra på egne ben?

Kommer melding om database lock i Initium før Q4 presentasjonen?

Det er ikke egne ben, det er mest lisensinntekter. Lisensiering virker å være smartest for Ultimovacs. Da kan de utvikle UV2 som deres “orbital stage”.

4 Likes

Meldingen har vel egentlig kommet. Ble bare ikke nevnt database lock spesifikt😊

NB! Dette er ikke plagiat, men gjenbruk av egen tekst hvor jeg på min måte påminner om datarisk.

Og nettopp når det gjelder datarisk, rant det meg i hu et glimrende revynummer av den store, svenske humoristen Tage Danielsson. Jeg delte den her på Tekinvestor for flere år siden, men til alle som er kommet til siden da; njut och lär:

11 Likes

Flott at du minner oss på hvordan enkelte kommer til å tolke eventuelle “usannsynlig” gode resultater i INITIUM. :see_no_evil:

1 Like

Ja, Algeta er jo ett eksempel. Men poenget er; hvorfor selge Ultimovacs til utenlandske interesser dersom de nå lykkes? Hvorfor ikke bygge opp et bærekraftig miljø i Norge som på sikt kan bli en ny norsk næring og trolig gi aksjonærene en langt bedre avkastning over flere år?

5 Likes

Database lock skjer når de er ferdig med å sjekke at alle data er korrekte, så det har ikke skjedd enda.

1 Like

Da har jeg misforstått. Lærer noe nytt hver dag👍

Hej kära vänner får jag ställa en kanske dum fråga? I CM67-artikeln, 4 årsuppföljningen, står det att median uppföljningstid var 46,9 mo, men att minimum follow-up var 4 år. Är detta pga att man dragit cutoffen i kalendertid exakt 4 år efter sista randomiserade patienten, men att sett till hur lång tid patienter faktiskt följts (t.ex. en död patient kan inte följas längre), så blev medianen 46,9 mo? Så t.ex. i INITIUM, så kommer minimum follow-up vara 18 mo, men medianen estimeras vara 24 mo. Ju längre tid uppföljningen pågår i INITIUM, desto längre ifrån kommer minimum follow-up (tid sedan sista randomiserade pat) och median follow-up (faktisk uppföljningstidstid sorterad ordinalt) att skilja sig, där minimum follow-up kommer gå om median follow-up. Se t.ex. på 6,5 årsuppföljningen av CM67: då var minimum follow-up 77 mo, och median follow-up 57,5 mo.
Det finns tre mätvärden som jag tycker är lite svåra att hålla isär då de påminner om varandra:

• Minimum follow-up
  • Median follow-up
  • Median OS

Gällande median OS, så kommer detta värde vara längre än median follow-up om man följer patienterna tillräckligt länge. Detta beror på att median follow-up inte har någon metod för att hantera censurerade patienter, det är ingen KM-plot - den är endast deskriptiv. Median OS däremot influeras av censurerade patienter, vilket kommer göra att detta värde blir längre än median follow-up.

Har jag förstått det rätt?

3 Likes