Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

some think we are crazy some think we are brave. vet ikke om det er en beroligende setning fra carlos der. Men til nå har jeg satt min lit til fase 1 resultatene og statestikken på tid. Så får vi håpe det holder.

Det er jo sant. Få/ingen andre er “gærne” nok til å gå rett i randomisert setting med en asset på toppen av den aller, aller nyeste immunterapien i krevende kreftformer. Det unike med TekInvestor er at man har kunnet tallfeste sannsynlighetene for data av ulik valør med hensyn til historiske kontroller og selskapets valgte studiedesign. Da skjønner man raskt at det de gærne trolig vil trekke det lengste strået i dette tilfellet. Det som har blitt gangs viten her inne er fullstendig ukjent for resten av “markedet”. Om dette går som man tror og håper blir det vel historiens største “told you so” øyeblikk på OSE.

36 Likes

Spikeren på hodet, @h3nk1.

Når neste børsuke starter, er det skarve fem uker+ igjen til topplinjedata fra Ultimovacs’ frontstudie blir meldt til børsen.

Alle som har fulgt fundamentaltråden her på Tekinvestor det siste året, er nå godt kjent med at det er presentert grundige og svært kvalifiserte analyser som viser tung sannsynlighetsovervekt for at resultatet fra fase 2 i INITIUM vil vise solid klinisk overlegenhet sammenlikna med gjeldende standardbehandling - både her i landet og internasjonal.

Men solide sannsynlighetsberegninger (basert både på historiske data i samme indikasjon og rekrutteringsdata i INITIUM) er ikke fasit. Det er det bare observerte biologiske data som gjør.

Like fullt står jeg nå overfor et valg som alle som frekventerer denne tråden allerede har gjort eller må gjøre de nærmeste ukene.

Sjøl har jeg sterk tro på at topplinjedataene vi får i løpet av mars måned, vil bli revolusjonerende for konseptet om en universell kreftvaksine. Den styrkes av de data som ble presentert fra NIPU-studien i september - altså fra klinisk utprøving av UV1 (kombinert med sjekkpunkthemmere) ; ⁰i definitivt en av de mest “umulige” og dødelige kreftformene av alle.

På denne bakgrunn er vi nå, slik jeg ser det, inne i sluttspillet om Ultimovcs’ videre veg i biotekverdenen. Satt på spissen; tro står nå - uke for uke framover- mot vantro / skepsis.

Lykkes selskapet med INITIUM, tviler jeg ikke et blunk på at interessen blant de aller største farmaselskapene vil bli påtrengende. Mange av dem sitter med patenterte sjekkpunkthemmere som de nærmeste årene blir degradert til generika.

Og hva skjer i så fall? Vil Ultimovacs inngå lisensavtale(-r) eller vil noen av gigantene raskest mulig kapre hele konseptet: altså gå for oppkjøp?

Nå som vi er “farlig” nær, topper jeg denne wake-up- call med: Etter påske kan Ultimovacs være verdsatt til 15 mrd kroner - og før året er omme kjøpt opp for 80 - 100 mrd kroner.

35 Likes

Må nesten også legge til utdrag fra denne nå i jula 2023: Er så mye mer enn solide sannsynlighetsberegninger som kan legges til grunn :relaxed:

Sendte foreldrene på helsesjekk: – Livet ble satt på vent

Sjokket var stort da faren til Gjelsten, og resten av familien, fikk den tunge beskjeden om at pappa Per hadde fått kreft. Mannen som akkurat hadde fullført Birkebeineren på ski og var i super form, hadde plutselig senere samme år en kreftdiagnose. Nærmere bestemt prostatakreft, med alvorlig spredning.

Gjelsten hadde bidratt økonomisk til kreftsaken flere ganger før, både som privatperson og gjennom jobben som leder i Aker, men nå ble det alvor. Langt utover betydningen av penger.

– Det ble altoppslukende, sier Bjørn Rune Gjelsten.

– Bare på noen få måneder hadde pappa fått en aggressiv kreftvariant med spredning, som i utgangspunktet skulle være mulig å behandle. Det gikk raskt. For meg og familien ble livet satt litt på vent. Alt sentrerte rundt hvordan man kunne hjelpe til. Diagnosen var brutal, sier Bjørn Rune Gjelsten om situasjonen.

Han ble gitt et par år igjen å leve. Typisk nok var spådommen ett «ok leveår» og ett dårlig år. Hele familien brukte mye tid sammen. Vi gjorde alt i vår makt for å se om det fantes behandlingsformer som kanskje kunne hjelpe pappa. Vi var i Sveits og USA. Vi var litt verden rundt, sier Gjelsten til Romsdals Budstikke.

– Man forsøker å hjelpe til så godt man kan, og jeg var heldigvis så privilegert at jeg kunne se meg rundt i verden etter løsninger. For oss ble det likevel slik at ringen ble sluttet da vi kom tilbake til radiumhospitalet og Norge. Da ble vi presentert for immunbehandling, der man håper på en immunrespons. I 2008 var ikke dette en standardbehandling, men et prøveprosjekt. Det gledelige var at pappa fikk ønsket respons, dog uten å bli kurert, men det holdt sykdommen i sjakk. Pappa levde i åtte år til, forteller Gjelsten.

Bidro med over 30 millioner kroner

Under behandlingen til pappa Per ble Gjelsten spurt om å ta et møte med ledelsen hos radiumhospitalet.

– De ønsket å presentere en del spennende prosjekt for meg, med tanke på om jeg kanskje hadde noe å bidra med. Jeg ønsket det, men ga beskjed om at jeg ønsket å få presentert det prosjektet de hadde aller mest tro på. Da kom de med prosjektet UV1-vaksinen, som var en videreutvikling av immunologi og immunbehandling. En klar videreutvikling av behandlingen pappa fikk. Det hadde blitt jobbet med i 25 år, og det hadde blitt brukt store ressurser, men det manglet kapital til en formell studie som ville kunne bevise effekten og eventuelle bieffekter, sier Gjelsten.

– For meg ble det vanskelig å ikke støtte fase 1b-studien, siden jeg var emosjonelt involvert allerede. Jeg insisterte på at studien måtte inkludere prostatakreft. Det var to kreftformer i studien, småcellet lungekreft og prostatakreft. Studien hadde fantastiske resultater. I alt 42 pasienter var med på studiene, og 29 av pasientene fikk ønsket respons. Det betyr ikke at pasientene ble helt friske, men flere av dem lever fortsatt. Det var sterkt for meg, sier Gjelsten.

– Må minne hverandre på at livet er skjørt

Blant annet forskes det på effekten til duobehandling, som er tradisjonell kreftbehandling og den moderne utgaven av immunbehandlingen i ett.

– Studiene har pågått i noen år, og det i seg selv er positivt. Fordi en studie blir stoppet dersom et gitt antall av pasientene dør, eller får et forverret sykdomsbildet sitt. Nå er studiene ett år på overtid. At det er en effekt må bevises, og alt dette får vi svar på våren 2024, forklarer Gjelsten.

  1. Ringen sluttet i Norge. Vi var i Sveits og USA. Vi var litt verden rundt, sier Gjelsten.- Hvorfor slutten den i Norge? Jo, vi hadde det beste som kunne tilbys.

  2. Ga beskjed om at jeg ønsket å få presentert det prosjektet de hadde aller mest tro på. Da kom de med prosjektet UV1-vaksinen, som var en videreutvikling av immunologi og immunbehandling.* En klar videreutvikling av behandlingen pappa fikk. - Mest tro på? En klar videreutvikling av behandlingen hans far fikk. Tolk det som dere vil.

23 Likes

Denne saken er fra 2014:

– En vakker dag fikk jeg en telefon fra sjefen på Radiumhospitalet. Han og en del av professorene ville gjerne snakke med meg, og dele tanker rundt forskning de hadde gjort. De presenterte flere forskningsprosjekt, og sammen valgte vi ett vi skulle gå videre med. Det var også en vaksine – men en annen type enn den min far fikk. Vaksinen vi valgte heter UV-1, sier Bjørn Rune Gjelsten.

På Radiumhospitalet hadde de forsket på vaksinen i 20–25 år, og hadde kommet så langt at de forsto at det var «noe» der. Staten hadde allerede brukt hundrevis av millioner kroner, men de hadde ikke finansiering til å ta forskningsprosjektet inn i en formalisert såkalt Fase 1-studie, som ville koste om lag 30 millioner kroner. Det var de 30 millionene jeg gikk inn med.

Han forteller at de nå er i avslutningen av studien. og har fått helt fantastisk oppløftende resultat. Potensiale er at pasienter kan få utsatt sjukdommen – ikke med måneder, men med år. Og pasientene kan få en betydelig bedre livskvalitet – og minimale eller ingen bivirkninger, sier Bjørn Rune Gjelsten.

Kunstige kreftceller

– UV-1-vaksinen består kort fortalt av kunstige kreftceller, kalt «peptider». Og kroppen opplever dem som kreftceller. Vi har utviklet tre typer som er patentert over hele verden. De puttes inn i en vaksine som blir injisert i kroppen. Målet er at immunforsvaret da skal si at det er noe «skummelt», og så angripe. De kunstige er så lik vanlige kreftceller at de sistnevnte tas med samtidig. Dette kalles immunologi, og er en stimuli av immunforsvaret, sier Bjørn Rune Gjelsten.

8 Likes

Ja, frykter at en positiv avlesning i mars vil være starte på slutten for Ultimovacs. Slutten i form av at selskapet blir slukt av en av de store aktørene i form av oppkjøp.

Men selv om en pris på 80-100mrd kan virke både overveldende og fristende der og da, så blir ikke Ultimovacs kjøpt opp for en slik sum uten at oppkjøper ser betydelig større merverdier i selskapet. Så hvorfor skal norske aksjonærer gang på gang være fornøyd med kortsiktig gevinst, når den langsiktige avkastningen trolig vil kunne bli betydelig større?

Danmark får det til å utvikle og drive et vellykket medisinsk foretak, så hvorfor ikke Norge?

6 Likes

Hvilke biotekselskaper tenker du på her?

2 Likes

Tipper det begynner på “Novo” og slutter på “Nordisk” :wink:

…selskapet har vel en mcap som er ganske mange x Equinor.

1 Like

Var det norsk?

Genmab har vel også lyktes ganske bra på egne ben?

2 Likes

Ahh, visste ikke at de var norske, ref innlegget jeg svarte på.

1 Like

Dansk.

1 Like

Ja, jeg refererte vel kanskje til dette. Hva tenker du?

@Londonmannen,

du tenker kanskje på Nycomed, Pronova og Algeta?

1 Like

Jeg ser jo det at når vi kommer opp i børsverdien til Genmab, så er det fortsatt et stykke igjen før vi når opp til NOVO:
image

1 Like

Genmab har vel også lyktes ganske bra på egne ben?

Kommer melding om database lock i Initium før Q4 presentasjonen?

Det er ikke egne ben, det er mest lisensinntekter. Lisensiering virker å være smartest for Ultimovacs. Da kan de utvikle UV2 som deres “orbital stage”.

4 Likes

Meldingen har vel egentlig kommet. Ble bare ikke nevnt database lock spesifikt😊

NB! Dette er ikke plagiat, men gjenbruk av egen tekst hvor jeg på min måte påminner om datarisk.

Og nettopp når det gjelder datarisk, rant det meg i hu et glimrende revynummer av den store, svenske humoristen Tage Danielsson. Jeg delte den her på Tekinvestor for flere år siden, men til alle som er kommet til siden da; njut och lär:

11 Likes