Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Jeg tror grunnen til at datarisiko advarselen som blir brukt ved de fleste innlegg som vinkles positivt er nok ifb med alle de andre norske biotech selskapene som har gått til grunne. Det blir en slags form for kutyme at man kan tape alt eller mye i biotech, og tidligere erfaringer fra segmentet her i Norge er helt klart med på å fargelegge utsiktene til ultimovacs til dels mer negativ enn det som kanskje er realiteten

6 Likes

Må jeg lage ny disclaimer nå?

– Husk datarisk og semantisk uklarhet rundt hva som legges i begrepet “datarisk”. –

Men spøk til side, du er inne på noe. Det er nok mange ting som legges i det som strengt tatt ikke går under “datarisk”. Hvis du leser tilbake noen måneder, så vil du fort se at om man poster et haussete innlegg på tråden som ikke tar forbeholdet om “datarisk” så dukker det fort opp et brukere fra et slags digitalt vokterråd (som kanskje har brent seg litt før?) og påpeker faremomenter.

Så “datarisk” er en liten courtesy (les: for å tekkes) til dem.

1 Like

Jeg ønsker å opplyse om risikoen for manglende parkering om du bor et sted med smale plasser, ikke sikkert Hummeren du kan finne på å kjøpe i 2026 får plass der🎅

5 Likes

Det var ikke et forsøk på semantikk, men på å løfte debattnivået nå i ventetiden. Andre brukere har på “eminent vis” vist sannsynligheten for positiv avlesning gitt at kontrollgruppene er som i referansestudiene.

Denne (data-)risikoen er jo dermed redusert, gitt at man tar beregningene for god fisk. Men det gjenstår jo en hel del risiko for at aksjekursen ikke ender på > x10. Jeg har som andre gått på flere store smeller i biotek, så derfor synes jeg ikke denne gjenstående risikoen bør behandles så lettbeint som dere nå legger opp til.

9 Likes

Jeg har stor tro på at studien leser av positivt ila. mars. Men jeg føler meg likevel ikke sikker på at jeg ender med en fet Hummer EV med crabwalk og 0-100 på 3,5 sek (det må være en rå opplevelse i en tanks som Hummer, btw).

Personlig anser jeg en av de store risikoene for å være at jeg ikke vil klare å time salget og få unna hele beholdningen med aksjer på et ideelt tidspunkt. La oss si aksjen går til 500 kr etter avlesning, men så dupper den etter noen timer og jeg ender med å selge bjørnen og hele skinnet på 250 kr aksjen. Etter fradrag for noen 100k tap i PCIB og NANOV sitter jeg da igjen med en brukt Renault Twizy med defekt varmeapparat :snail:

17 Likes

Gitt resultater som gir klar indikasjon på at dette blir medisin, kommer jeg ikke til å selge eller trade på svingninger. Man vet aldri når melding om oppkjøp kommer

Setningene «slt er klart» og «det er bare å trykke på en knapp» er vel blitt sagt; hvor raskt kan et oppkjøp komme etter meget gode resultater? Snakker vi om mulig bud samme dag/uke, eller er det høyst uvanlig i bransjen?

Først og fremst vil jeg si meg enig, det er og kan typ aldri være «liten» eller «ingen» risk i denne bransjen. Det er ufattelig mye som kan komme inn fra siden (likt for alle selskap)

Data risikoen mener jeg også er redusert i dette tilfellet på grunn av utsettelsen, samtidig som oppsettet og sammenlignbare inklusjonskriterer i andre studier gir et godt grunnlag for kvalifisert gjetning/modelering (utført av innlysende dyktige folk)

Utover data risikoen har man regulatoriske myndigheter, makro m.m.
Denne bransjen er temmelig frakoblet makro (kreft waits for no-one) så jeg tørr påstå at regulatorisk risiko og «human error» fra ansatte/personer knyttet til selskapet er høyest på listen. Tett fulgt av økonomisk risiko (som ikke blir et problem om initium leser av statistisk signifikant.)

Men tar man utgangspunkt i og tror at data risikoen her er liten, så er det jo tidenes mest soleklare R/R til oppsiden, og årsaken til at jeg er inne :slight_smile:

7 Likes

Da passer det jo å spørre igjen om noen kan forklare hva dere legger i ordet datarisiko? Jeg fikk ikke svar sist jeg spurte i tråden.

Hvis man Googler så ser man kun ordet i Ultimovacs tråder, og når det gjelder vern av personlige/forretningsmessig data typisk datainnbrudd.

Jeg tenker på datarisiko som risikoen for at INITIUM leser av negativt. Knytter det kun til sannsynligheten for dette med tilsvarende konsekvenser (kursmassakre).

3 Likes

Datarisiko i dette tilfellet er først og fremst om personene i kontrollgruppen viser seg å være svært mye friskere enn de kriteriene de er valgt ut etter. Dvs om ipi/nivo virker mye, mye bedre på dem enn tilsvarende pasienter i store sammenlignbare studier med samme inntakskriterier.

Hvis pasientene hadde hatt samme resultater som tidligere studier og UV1 ikke hadde gitt noen tilleggsvirkning hadde man nådd de 70 “eventene” høsten 2022. Når det nå har gått nesten halvannet år til og man ikke har nådd 70 er det enten en solid effekt av UV1 eller at “alle” pasientene responderer bedre på IPI /nivo enn tilsvarende pasientgrupper har gjort i tidligere studier.

7 Likes

Någon som vet om Ultiaktien går att handla med hävstång någonstans?

1 Like

Man kan handle den på for eksempel SaxoBank eller IG.com

Kort fortalt - risikoen for at dataen knyttet til forskningen viser at medisinen/behandlingen ikke fungerer godt nok.
Man vet aldri fasiten før dataen er behandlet, avlest og satt to streker under svaret.
Så med andre ord er det alltid risiko knyttet til dataen frem til den er konkludert med.

DNB har belåning på ULTI, vet jeg.

Datarisk slik vi bruker ordet her er jo i noen grad en TI-oppfinnelse, men det er jo ikke tatt ut av tynn luft, selv om ordet direkte ikke gir så mange Googletreff.

Slik jeg bruker ordet så er det ikke en binær vellykket/ikke vellykket greie, det er en lang sliding scale fra fiasko til tall som er så positive at alle som ser topline results bare setter to streker under svaret at her har man en “Grand Slam home run”.

Hvis man ikke har god tro på at det blir godt over på suksess-siden, så sitter man neppe long over avlesning.

11 Likes

Hvis man ikke skjønner begrepet “datarisiko” i biotech er individuelt grunnlag for å eie aksjen fullstendig fraværende - eventuelt at man sidestiller kjøpet med en 52ukers kupong på vikinglotto.

Det også flere nivå av forståelse rundt “datarisiko”. Ingen forventer at alle forstår alt, men da med litt selvinnsikt skjønner man at utfallsrommet og/eller usikkerheten rundt egen vurdering blir desto større.

Forøvrig er ikke “computer risk” de engelske søkeordene man gjerne bruker for å finne frem på Goigle.

2 Likes

Skal innrømme at jeg også har grunna og “filosofert” litt over begrepet datarisk. Tror det kan skyldes at jeg (og gjerne flere?) har vært tilbøyelig til å assosiere data først og fremst med numeriske størrelser (tall) i de statistiske / sannsynlighetsteoretiske beregningene. Altså at jeg ikke i samme grad har assosiert begrepet med biologiske data (biorisk).

Ser ellers at “data risk” på engelsk i stor grad forekommer i tilknytning til “risk management”. Og god risikostyring er jo det vi investorer etter beste evne etterstreber, med eller uten giring.

Uansett må vi aldri glømme at “biologi eter statistikk til frokost”.

2 Likes

Nå får man vel litt mer info fra diverse selskap i form av meldinger mht bl.a innrullering. Du får vel ikke melding på en tirsdag i viking Lotto at to tall er sikret? Cath my drift?

Nemlig, så hvorfor “data risk” er så forferdelig ukjent er jo paradoksalt nok i seg selv om man investerer i denne sektoren.

Har ikke mer fingre å telle antall diskusjoner(ikke innlegg nei) som har vært angående “temaet” på denne tråden.

Får inntrykk av at VELDIG mange lener seg på polygon, boblegutten, ketilaaj m/fler for å validere sin egen posisjon. Meg selv inkludert. Men noen grunnprinsipper burde man ta seg bryet med å lære seg. De nevnte er veldig sjenerøse i å svare på de enkleste spørsmål, slikt må man være takknemlig for.

17 Likes

Megler bransjen opererer også med datarisk. De kaller det LOA. Likelihood of approval.

De opererer med prosentvis sjanse for at en medisin blir godkjent. Etter bestått fase 1 anslår de for eks 10-20% sjanse for godkjenning.

Jeg mener at DnB vurderte uv-1 før fase 2 til 30% LOA om jeg husker riktig.

Denne har aldri blitt oppdatert etter nipu studien av DnB. Etter bestått fase 3 er de vel oppe i ca 90% sjanse. Dvs at før resultatene av initium er der generelt stor risiko ift at data ikke er gode nok.

Men de andre parametrene som positiv nipu og tidsaspektet ikke er hensyntatt i LOA beregningene. De bare anslår på generell basis at 70% av fase 2 medisiner aldri når markedet.

Oncopeptides er jo ett godt eksempel på datarisk også etter fase 3.

Hva LOA bør være pr idag på uv-1 og etter en eventuell positiv initium hadde vært interessant å diskutere.

1 Like