Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Som jeg har sagt før; Janus bare kjører på.

De har økt videre i dag. Helt spesielt å ikke øke på stigende kurser siden tidlig november / ESMO. For så å øke på mer positive fundamentale nyheter i februar. Fundamental short my a*s. At ingen større aktører skviser disse idiotene er beyond meg.

5 Likes

denne runden er muligens en nødinngripen så de ikke blir blåst ut av hele posisjonen? De kan ha grenser i mandatet. Hvis Ulti hadde gått til 150 og videre. Spekulerer her.

Dette er i alle fall ett kraftig shorter angrep. Virker panisk fra deres side dersom noen hadde spurt meg. Medfører nok at det er en del som kaster noen av kortene.

Haha, ganske fascinerende hvordan de holder på. Tydeligvis ikke opptatt av å få best pris, momentet skal bare drepes

1 Like

Det her er det jeg er redd for kan skje selv om det kommer gode nyheter, tradere som kan ødelegge enhver god nyhet. Blir bare deppa av å følge med…

Børsen er noen ganger en møkkaplass når noen får lov til å åpenlyst herje med en aksje.

5 Likes

Ifølge Folketrygdfondet gir denne “herjinga” en riktigere prising av aksjen. Det er nok derfor verdien av selskpet nå er lavere enn før gårsdagens melding om Fast Track…

11 Likes

Det er viktig å huske at når ULTI-himmelen skyes over av økt short, negative analytikere og irriterende TI-skeptikere, så er det ingen av dette som kan endre resultatene av INITIUM. Er de gode så er de gode, uansett. Om den etter avlesning øker 800% eller 1200% spiller ingen rolle, så lenge den ender på 1000 kroner aksjen.

Om noe, så er det positivt, fordi kan dere få kjøpt flere aksjer enda billigere :slight_smile:

12 Likes

Det triste er vel at det ene området Ultimovacs ikke har gjort jobben sin (til denne dag) er å skape en kjøpsside som har vært villig til å skyte inn penger de siste 8-9 månedene som kunne svelget unna dette shortsalget. Kursen bærer dessverre veldig preg av det. Det løser seg med INITIUM, ene veien eller den andre.

1 Like

Nja. I verste fall påvirker det finansiering videre, da VIP ikke får den samme effekten og risikoen ved å være aksjonær tidlig ikke svarer seg.

Det fører igjen til mindre risikovilje tidlig i løpet og utfordringer med å drive studier videre.

1 Like

Det er nok ikke kun på selskapet. Du har økte renter. Du har generell uro i verden med flere “nære” kriger osv. Det er ikke 2021 lenger. Slik som det er nå, men tilbake i 2021 med 0 renter og alt boom’et kunne jeg vert enig. Men akkurat nå er det ikke lett å være selskap uten inntekter.

10 Likes

Nei, sentimentet er rævva. Og alt. Helt enig. Så det forklarer mye.

Men så finnes det også sånne folk som han der @Excession da :wink:

Trenger ikke så mange flere sånne, så kunne ting sett annerledes ut for Ulti-kursen.

Det finnes folk der ute som er villige til å satse. Men de vet ikke om caset Ulti. Og Ulti vet øyensynlig ikke om dem / eller bryr seg ikke.

2 Likes

Rød pil er der hhv. Janus og Adage var ferdig med å sette/øke short sist tidlig november og tidlig desember. Og nå senest i dag. De lånte opp ytterligere ~100k av Storebrand Indeks, så trolig tomt for krutt allerede. Gjett hva som skjer med kursen da. Virker like deler desperat og idiotisk. Blir som å tvinge en ball full av luft midlertidig under vannskorpa.

34 Likes

Steingalen han der. Ikke hør på hva han sier. Men selv jeg har redusert med 10k på vei oppover. Og syns det er skummelt å sitte med veldig mye kapital i dette.

De fleste jeg kjenner med kapital sitter godt lastet allerede og de jeg kjenner begynte å kjøpe på 70kr i 2021.

Tenkte ikke at dette skulle ta flere år, var jo en “kort” trade på noen ca ett år eller så. Men nå sitter vi har 2.5år etterpå :slight_smile:

Men caset er fortsatt i behold, og mer spennenede enn noen gang.

Se på shortingen som en forsikring, en nedsidebeskyttelse om resultatene ikke skulle bli som vi håper.

19 Likes

Dette er jo som å følge med på salg. Venter til salg på salget kommer. Er litt risiko, for plutselig er salget over. De har nok en god del igjen, så får vente noen dager og følge med hvor det bærer hen før en eventuelt kjøper mer.

Det nok noen som også spekulerer i Janus kommer til å presse prisen videre ned . Da selger en nå og skal prøve å treffe bunn senere.

1 Like

Dette blir veldig urettferdig mot selskapet. Proffer i sektoren vet det kommer events der de kan kjøpe aksjer kontrollert, i stedet for å sitte og dra opp prisen i illikvide smallcaps.

Det finnes overhodet ingen magi selskapet kan gjøre for å endre på dette. De kunne jo kanskje hentet 400 millioner det siste året f.eks, men det hadde jo blitt ramaskrik av det og.

Aksepter at det er ingen aktører i markedet som har som forretningside å komme retail investors til unnsetning.

2 Likes

Den heavy shortingen trigget ihvertfall et ATR-basert kjøpssignal i Infront Terminalen (justert i med signal over 125% av ATR):

image

image

Men er vel stort sett ferdigkjøpt selv…

3 Likes

Bare for å ta sagaen om vår alles “helt nøytrale” favorittanalytiker og hans arbeidsgiver litt videre.

Noen her som har lyst til å gjette hvilken norsk storbank som står for nesten all handel (og dermed inkludert setting av short, typ 100k) i Ulti de par siste dagene?

  • DnB
  • Ytre Trillebårnes sparebank
  • Indre Billigfjord Investeringsbank
  • Dogger Bank
  • Haltenbanken

0 stemmegivere

Når alternativene kanskje fremstår som litt dårlige her, så har det med at jeg har det fra passelig sikre kilder (jeg kan utvise kildekritikk betydelig bedre enn norske statsråder by trade) hva stoda er.

5 Likes

Ikke nødvendigvis helt uenig med deg.

Men for å snu det på hodet: Mener du virkelig at Ultimovacs ikke kunne ha gjort en bedre jobb for å skaffe interessenter (typ retail og små- til mellomstore investorer – inkludert utenlandske – som må handle over børs) til selskapets aksjer de siste 8-9 månedene? For det mener jeg.

Jeg synes folk lager alt for mye konspirasjonsteorier her inne. Det er det vel ingen grunn for selv om

Et meglerhus facilterer shortøkning
Om en analytiker baisser i avisa tidlig på formiddagen
Eller en svenske en dag eller to i forkant hausser gearing av av aksjen som blir shortet slik at et kursfall kan utløse salg av poisjoner og forsterke shorten.

Nei hør heller på FTF at shorting gir riktig prising av aksjen særlig om FTF forventer å delta i en emisjon til riktig pris.

Folk må forstå at markedet bestemmer kursen.

5 Likes