Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Her kommer jeg, for en gangs skyld, med noe konkret fra kilder som jobber med kreftforskning, så skal det bare avfeies og fjases med, fordi det ikke passer forumets agenda? Det er jo bare trist…

7 Likes

Det kan jo hende at dette er på alles lepper pga Moderna vaksinen som er person tilpasset.

Men nå kommer det altså en vaksine man ikke trenger person tilpasset. Kanskje dette kommer på alles lepper da.

2 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

11 Likes

Altså: at det er dyrt og tar tid med ph3 er ikke noe «nytt». Ei heller at det er mye oppmerksomhet rundt Moderna sin kandidat. Når det gjelder faktorer som tilgjengelighet/produksjon/pris, så er jo dette ting som mer enn det motsatte taler til fordel for UV1.

Det er ikke snakk om å «avfeie» noe som helst. Det er bare slik at disse helt, helt overordnede tingene som tas opp er godt kjent og (antakelig) tatt stilling til blant dem som ønsker å eie aksjer. Jeg vet liksom ikke helt hvordan man skal møte ditt innlegg på annet vis enn å forsøksvis forklare at det som tas opp er innforstått og vurdert - ut fra et begrunnet aksjonærperspektiv.

Jeg synes det var et godt og nyttig innspill. Selv med ULTI suksess vil det ta tid å endre etablerte sannheter.

9 Likes

Vi er enige i hvordan det er pr idag. Men om BP pøser xxx milliarder inn i det alternativet DE har tro på. Så skjer det sikkert noe mtp tilgjengelighet og etterhvert pris, på persontilpasset også?

Kraftvaksiner kan bli det neste revolusjonerende gjennombruddet innen behandling. At det vil være rom for persontilpassede, dyrere og mer tidkrevende tilnærminger er helt sikkert. Og, pardon ny french, det vil det også være for en OTS-kandidat som kan øke effekt av immunterapi i (den store) majoriteten av indikasjoner.

Å vri det til «bear» at det er fokus på vaksiner generelt og personlige spesielt (med data fra ett enkelt selskap) nekter jeg å være med på. Tvert i mot (slik jeg og mange andre smartere folk enn meg ser det) er all oppmerksomhet i pharma og beyond på dette området utelukkende positivt for Ultimovacs som nå - som første selskap i den store vide verden - eventuelt kan slå i bordet med noe så dust bull som en universell kandidat med gullstandard-data.

Pharma vil ha dollartegn i øynene om UV1 fungerer slik vi håper. Og det er disse som er alfa-omega for å få vaksinen raskest mulig til marked og pasienter.

16 Likes

Ser litt for ofte tendenser til amper stemning i denne tråden nå. Er det nerver før avlesning som er grunnen til at man lett tar opp andres innlegg i verste mening?

7 Likes

Takk. Det jeg ønsket var innspill på det jeg fikk servert av synsinger fra noen med en fot i miljøet.

Jeg delte det her fordi jeg gjerne ville lese innlegg som de du har kommet med etterhvert🙂.

Men det er mye toxic oppførsel her nå… tydelig at enkelte er nervøse/spente nå som det nærmer seg.

6 Likes

Persontilpasset meg her og meg der. Det med persontilpasning handler per nå i stor grad om hemmere/inhibitorer som slutter på -nib. Hva som skjer av farmautvikling og kan påvirke spacet 3-5 år fram har ikke en sykepleier på Haukeland oversikt på vanligvis skulle jeg tro.

Moderna sin vaksine er ikke testet i metastatisk og ikke-opererbar. Tvert i mot er det sammen med operasjon.

8 Likes

Det ligger vel i kortene: Dess mer universell en vaksiner er, dess mer er den potensielt verdt?

Vi så under Covid at PB kan kjøre raske P3, hvis de vil.

Og hvis eks BMS ser potensialet for patentforlengelse tror jeg heller de kjøper hele butikken og kjører den fase 3 selv. De har jo patenter som går ut snart.

7 Likes

Jeps. Viktig å skille mellom persontilpasset behandling basert på biomarkører som er et kjempefelt og en del av klinisk praksis allerede, og som det også forskes masse på (IMPRESS-studien til Helland f.eks.) og persontilpasset kreftvaksine, som er et lite og ungt felt med en håndfull aktører. Tipper dine bekjente på Haukeland først og fremst tenkte på det første.

12 Likes

Angående persontilpasset vaksine PTV, snakket Carlos om det på Trondheimsmøtet som jeg fysisk var tilstede på. Det han spesielt vektla, var pris og tidsaspektet, tar vel ca 6 uker idag å lage PTV, det er fryktelig lang tid/for lang tid å vente for mange kreftpasienter.
Har et eksempel i egen familie hvor en 30 åring fikk lymfekreft i sommer. Der var de på med cellegift 2 dager etter stilt diagnose, det var absolutt ingen tid å miste.
Når det er sagt, vil det nok være plass til begge typer behandling, men forhåpentligvis virker UV1 så bra at behovet for PTV vil bli svært begrenset. Å påstå at ultimovacs er for seint ute er totalt skivebom, minner om at øvre konfidensintervall for mRNA vaksinen til Moderna var på 1.03!!! Det er laaangt fram der i gården også. Minner også nok at INITIUM kan absolutt få en HR som trigger AA, i tillegg har de Fast Track fra 2021, så det trenger ikke å gå åresvis før UV1 er på markedet.

9 Likes

Vel, vi har vel en anelse om vi samtidig skriver en universell vaksine som faktisk virker?

Eksakt! Og det er nok for meg i denne omgang! :smiley:

1 Like

Jeg tror at BMS f.eks vll åpne sine øyne ganske raskt dersom UV1 viser å ha stor effekt i Initium. Jeg tror ikke de tenker, det vi har fra før funker decent og om en stund (noen år) vil det komme noe som fungerer enda bedre enn UV1.

Om jeg har forstått korrekt:
UV1 - enkelt å fremstille/produsere
UV1 - enkelt å administrere
UV1 - billig, rett ut av hylla

UV1 - effekt? Så langt god effekt. Bedrer dagens SOC (ref Nipu).
Om det viser seg å ha en veldig god effekt i Initium så tipper jeg alle gode leger både i Norge og det store utland vil vurdere det, når og dersom det blir mulig.

3 Likes

Helt fair mening fra vedkommende på Haukeland. Jeg tror likevel at hverken en som jobber med kreftbehandling på et norsk sykehus eller mange godt oppleste folk her sitter med fasiten.

Kanskje noen BP satser på persontilpasset og noen på universell mens noen ikke satser på vaksine i det hele tatt. Det som er helt sikkert er at Ultimovacs ikke er akterutseilt. Tvert imot.

7 Likes

@Shadowsbane

Vi får bare håpe at også de som jobber på kreftavdelingen på Haukeland vil bli minst like positivt overrasket som oss andre!
Det er vel samtidig normalt og naturlig at de som til daglig i lengre tid har jobbet med krevende kreftpasienter, ofte er de som er mest skeptisk og/eller edruelig i utgangspunktet til hva som måtte komme. Det har jo gjennom tidene vært mange lovende spor, som til syvende og sist viste seg mindre bra…

1 Like

I og med at dette handler om immunsystemet og heterogene svulster med mulighet for antigen escape så blir nok “hit em hard” en vinnende strategi på sikt. Alt som beviselig virker og bidrar men ikke øker bivirkninger bør i miksen så fort som mulig. Det kan eksempelvis også være i form av mange flere peptider båret frem av TET teknologien.

5 Likes