Jeg har nå også hørt Radiumen. Synes Einarsson undervurderer sitt publikum veldig med disse uttalelsene. Alle forstår problemstillingen, men der han fremstiller det som et binært valg så er det i virkeligheten en balansegang. Tilfellet Moderna (og vi kan helt sikkert finne mange andre) viser at det er ikke er regler skrevet i stein som forhindrer Ultimovacs i å dele toplinjedata og så delta på verdens mest prestisjefylte konferanse og dele alle øvrige data der. Når Ultimovacs velger å ikke dele toplinje nå i mars, så er det fordi man mener det er litt mindre sikkert å få innpass. Jeg innser selvfølgelig at folk i selskapet er flinkere til å vurdere dette enn meg, men det vil overraske meg veldig om ASCO skal være mindre villige til å gi U en pristisjefylt slot på konferansen dersom man allerede har kommunsiert et sensansjonelt tall for HR for PFS. Klinikerne og forskerne konferansen skal tiltrekke seg vil jo bare bli enda mer interesserte i komme og høre alt! Uansett så er poenget at dette er en balansegang hvor de nå har vippet fullstendig i en retning.
Med dette valget har styret og ledelsen i Ultimovacs cappet oppsiden ved å sitte over toplinje til kanskje 50%, mens nedsiden forblir 80%. Og man får nå nødvendigvis helt vanvittig dårlig betalt i forhold til den risikoen man har tatt ved å sitte som aksjonær fra IPO til over avlesning av INITIUM. Ingen virkelig store aksjonærer vil hverken få høre om Ultimovacs eller tørre å kjøpe på ord i en melding i mars. Og dermed vil den store reprisingen først skje i juni. Dette betyr igjen at små og mellomstore investorer som tilfeldigvis får høre om dette i de fire månedene (kanskje først og fremst pga. den IR-jobben vi på TI gjør
), kan kjøpe et derisket case til en vanvittig rabatt. Når man ikke får betalt for å ta risiko, så vil heller ingen være med fra start i fremtidig norske biotek. Jeg synes styreleder som CEO i Radforsk skyter seg selv i foten her.