Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

De låste ikke databasen 16.januar da de jo ventet til å få med 18mnd oppfølging. Da må de sjekke at alle verdier er korrekte.

Spekulasjon:

“Data freeze” like før 16. januar og “data lock” like før Q4 (i går). Børsmelding tidlig i mars (gjerne 8. mars).

Informasjonsvakumet vi hadde etter NIPU annonseringen i fjor sommer viser vel med all tydelighet at det kan bli en “feilprising” av aksjen om det er et informasjonsunderskudd. Jeg kan ikke etter beste evne forstå at det skal være nødvendig å være så tilbakeholden med data (ref @polygon sitt eksempel med Moderna). Det vil jo da også oppstå en situasjon hvor selskapet åpenbart selv sitter med innsideinformasjon i to måneder og dermed blir sterkt begrenset i sin kommunikasjon med omverden. Vet de at det er en home-run i dataene så kan ikke jeg skjønne at de kan ha møter med investorer på normal måte, da de selv sitter på presis og kursdrivende informasjon og vil jo bli mistenkt for holde på med “hint-hint-nudge-nudge” hele tiden.
Vet markedet hovedtallene i en eller annen form, så er situasjonen noe helt annet og selskapet kan drive sin informasjon og kontakt med aksjonærene mer eller mindre som normalt.

Så det jeg ønsker meg er nok informasjon til at vi er i nærheten av forstå om det er en stor eller liten gullgruve selskapet har funnet. Bare da kan vi få en fornuftig prising av aksjen, og husk også at bud så godt som alltid begrunnes i at det er XX % over siste børskurs 30 dager e.l… Har aksjen fått tid til å stabilisere seg på et høyere nivå, tror jeg at bud vil ligge høyere.

Mange nye innlegg ble skrevet mens jeg holdt på med dette, så beklager eventuelle gjentagelser.

23 Likes

Ikke ofte jeg liker å gi luft til spekulasjon som dette, men kan det være noe her…?

Har fulgt selskapet ekstremt tett i flere år, og er blant dem som ikke så “ingen data” komme ut av intet helt på tampen av oppløpssiden. Og for min del er det måten det skjedde på som gjorde meg vonbroten, ikke valget i seg selv.

7 Likes

Jeg skjønner ikke helt hvordan enkelte vurderer graden av risiko her, etter at det nå synes som at kun “PE met” blir meldt i mars?

Den reelle og virkelige risiko har jo hele tiden vært at PE blir not met.
At man nå ikke får ut hele gevinsten på sine aksjer i mars, men må vente på noe av det til slutten av mai, er vel egentlig kun et problem dersom man hadde planlagt å realisere i mars?
For det er vel ikke noen reell risiko for at detaljene som da blir presentert i mai blir så dårlige at de reduserer kursen i forhold til den stigning som “PE met” ga?

9 Likes

Jeg har også fundert på dette, og sendte en kommentar på twitter til fornybar med spørsmål om hvorfor han mener at risiko endres for min del om jeg får vite resultatene eller ikke.

Men jeg tror at risiko i dette tilfelle ikke er for studien om den går bra eller dårlig, men kursrisiko / markedsrisiko at markedet ikke vet helt hvor bra resultatet blir og derfor feilpriser aksjen videre etter PE-met.

4 Likes

La oss ta 3 scenarier for å belyse dette:

Du kjøper på 136kr i dag, du sitter over PE met/not met og kursen går til 170 eller 50kr. Så sitter du videre til man får vite at HR var 0,73-0,2 og du får da 150-3000kr aksjen.

Du kjøper ikke nå og du sitter over PE met/not met, og kursen går til 170kr eller 50kr. Du kjøper hvis den går til 170kr på PE met og sitter til 150-3000kr aksjen.

Eller som flere her, du har sittet over mye risiko og får vite at man ikke får denne 50-3000kr-sjansen nå, men i stedet 50-170kr. Så de kutter oppsiden og beholder nedsiden i det korte bildet. Hvorfor da eie aksjen over peak risk? Samtidig, hvis alle tenker sånn, så vil ikke kursen være 136 når peak risk inntreffer i mars, da vil den være lavere.

Alle tall her er bare tatt ut av luften som eksempler. Aner ikke hva startkurs blir på PE met, kan godt være mye mye høyere også.

8 Likes

Akkurat dette her har jeg tenkt på 100 % av tiden etter kvartalspresentasjonen.

Jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor de skal plutselig gjøre om på alle planer og bli så ekstremt bull på 1 mnd dersom de ikke vet mer nå… Men hva det er de nå eventuelt vet vet ikke jeg :grinning:

2 Likes

Joda, ser jo at man med den nye strategien hadde kunnet redusere risiko ved å vente med inngang til etter melding i mars, uten at den potensielle gevinst hadde blitt like mye redusert som dersom melding hadde tatt med hele bildet i mars.
Samtidig tror jeg likevel de fleste nå ikke har særlig frykt for melding “PE not met”.

Alle vurderer risk som 50/50 hele tiden. Det ødelegger markedet for oppstartsselskaper.

2 Likes

Vil heller ikke virke som jeg prøver å hausse på kroppspråk og “most soon” jeg heller, men det er denne lille hunchen jeg også har når jeg skriver over at jeg tror veldig mye foregår for tiden.

Selskapet trenger nok å være veldig kortfattet og terse, men det er jo også grunnen til at jeg ikke liker disse små investortreffene samtidig, føler det bryter litt med den logikken. Veldig fin referanse fra rapporten fra @Birgitte

Jeg ser uansett ingenting ved selskapet som rokker ved posisjonen jeg har kjøpt etter ESMO for å sitte over initium, den ligger helt fast.

2 Likes

Gitt at “peak” risk relativt sett er lav (med info og bakteppe vi har) så løper de fleste som sitter over PE met/not met event i mars en relativt sett liten risiko selv om det allikevel er “peak risk” sett fra et objektivt ståsted. Det blir en 2-trinns rakett istedenfor 1-trinns og jeg klarer ikke helt å forstå annet enn at frustrasjonen her på forumet nå primært handler om at man får lenger tid til å komme til et gunstig / riktig realisasjonstidspunkt (med evt. makro risiko osv. i mente). Sluttprisingen (eller prising over tid) er avhengig av så ekstremt mange andre variabler enn akkurat dette.

Stoler på Sousa & co her - gitt hvordan de har navigert frem til nå med nøkternhet osv. .

7 Likes

“Alle” i dette tilfellet bør nok justeres til de som ikke skjønner caset.

  • Har de fått noe info om resultatene?
  • Er det bare for å kunne stå i rampelyset på ASCO?
  • Foregår det forhandlinger med BP?
  • Har de rett og slett lest så mye på TI at de har blitt bullere enn bullest?

0 stemmegivere

Hva tror folket?

Problemet her er ikke nødvendigvis en forandring i risiko. Det er en forandring i rewarden for å ta risiko. For å si det sånn: Selv om PE met (gitt historiske data) fremstår som svært svært sannsynlig, så er vi nå der at man vurdere om man skal kjøpe på f.eks 135 nå, eller – bare for å ta et tall ut av lufta, 270 kr på I-avlesningsdag. Nedsiderisken tror jeg bare man kan regne som skattefradraget, for enkelhets skyld.

Men poenget her er at jeg i eksemplet med PE met kanskje kan forsake 50% av ev. gevinst, ved å kjøpe meg inn på I-avlesningsdag, men slippe unna det meste av risiko. Så spørsmålet blir på mange måter: “Hvor liten gevinst er du villig til å sitte over I-data for å få?”. Og når selskapet ikke leverer tall, så frykter f.eks jeg at den gevinsten (ved alle bedre scenarier enn PE just met) blir mindre enn den kunne ha vært.

Men det kan jo være man ev. tabber seg ut ved å tenke sånn. At det er nok folk som skjønner caset (inkludert mange av de som er negative / avventende her i tråden) som skal inn i en passe trang dør, og at vi blåser forbi nivåer jeg fortsatt kunne tenke meg å kjøpe på relativt fort.

4 Likes

Tydelig at Janus sammen med folkefiendefondet satser på emisjon.
De kommer derfor til å jobbe hardt for å holde kursen nede og med 230.000 fler aksjer så har de jo litt å skyte med. Jeg tror de tolker Carlos uttalelse at man skal ha en viss styrke når man dealer med BP som om att det kommer en emisjon.

Jeg håper Carlos spiller spillet riktig, og der kan være flere alternativer til emisjon. Tydelig at han ønsker å præsse dem hårdt og kommer til å kommunikere disse resultater ut i “hele verden” for å skape stor interesse og højere MC på Ulti. De er smærtelig klar over at Oslo børs ikke kan prise dette selskap riktig.

Her kommer til å bli mye kommunikasjon ila. hele våren/sommeren, og når FOKUS kommer ila aug/sept så vil det kun ytteligere forstærke caset. Jeg tror vi vil se finansielle handlinger når FOKUS er på plass (emisjon, partner avtale, opkjøp).

7 Likes

Med det scenario ledelsen nå trekker opp, hvor mye taler for at avlesningen vil vise fantastiske resultater, så må man nesten anse Anus sitt bidrag som en velsignelse. Det gir oss mulighet til å øke beholdningen til en hyggelig kurs, samtidig som det høyst sannsynlig vil være Anus som må ta regningen. Bare å nyte og utnytte situasjonen til sin fordel. Reward vil komme, om enn litt lengre inn i fremtiden.

1 Like

Og på den måten kan en slik emisjon faktisk øke verdien på aksjene, også for de som ikke blir med på emisjonen! En slik emisjon er jo i tilfelle kun for å kunne selge seg dyrere til BP, uten å måtte stå med lua i handa!

1 Like

ja, og det klokeste de kan gjøre er å sette en rettet emisjon mot Gjelsten og Canica (og holde folkefiendefondet utenfor).
Så kan de kjøre en reparations emisjon overfor resten av aksjonærene.

Carlos har flere ganger uttrykt at de har sterke eiere, så det er sånn en emiosjon jeg ønsker meg, Dermed er Janus og folkefiendefondet UTE :joy: og kursen vil være sky high.

16 Likes

Takk for info :wink:

4 Likes