Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Man kan jo skjønne hvorfor selskapet har blitt redd for å dele for mye når en ser på ASCO sine hjemmesider.

Her er Moderna sine to abstract fra ASCO og AACR

Fra AACR : (Abstract CT001: A personalized cancer vaccine, mRNA-4157, combined with pembrolizumab versus pembrolizumab in patients with resected high-risk melanoma: Efficacy and safety results from the randomized, open-label Phase 2 mRNA-4157-P201/Keynote-942 trial | Cancer Research | American Association for Cancer Research)

Fra ASCO: (https://ascopubs.org/doi/abs/10.1200/JCO.2023.41.17_suppl.LBA9503)

Eneste forskjellen jeg kan se er at dataene har modnet og HR, P-verdi og CI har blitt lavere.

1 Like

De er nok litt greiere med Moderna enn en mygg av nordbaggar som hittil sitter med 0/1 på primary endpoint i sine fase 2 studier.

6 Likes

Tror det ikke er til å komme unna.
Moderna sponser Asco og samarbeidspartnerne til Moderna er top donors.

https://conferences.asco.org/am/donors

11 Likes
14 Likes

HVIS du har en strategi som baserer seg på at du ved å følge den skal å gå i pluss totalt sett, over feks 5år, basert på shorting i eks 100 selskaper som statistisk sett kun lykkes i 7% av tilfellene… Da ville pdfn være random og det å ta hensyn til den ville være å ikke lenger følge en strategi, men magefølelse.

3 Likes

Ser frem til at analytiker skal tørre å mene noe dersom end point met.

Aksjen skulle ned 40 % på «not met» i NIPU.

Hvor mye skal den opp i INITIUM ved end point met?

Tørr Holom mene like bastant om det?

Nevner dette siden man er redd for at markedet skal famle i blinde når vi ikke får 3/4 datasett på første melding. Kanskje analytikere kan hjelpe oss?

Analysene blir tullete fordi i det øyeblikket man åpner for at «U» i UV1 er reell, så blir kursmålet «usaklig» høyt… Tryggere å si to-tredobling fordi det er mer «seriøst» vs. kurs as is. Det sagt hadde det jo vært VELDIG trivelig om noen turte å utvise antydning til lederskap og sette skapet på plass. Dette er ikke en ordinær asset. Moderna sin mcap steg et par hundre milliarder på data vi håper og tror blir tilsvarende fra INITIUM. Og en OTS-vaksine som i teorien kan kombineres «overalt» og tas inn i tidligere linjer og potensielt profylakse? Det er ikke mindre verdt enn en lovende persontilpasset variant. Skulle man tro.

10 Likes

Jeg har tidligere rangert de regulatoriske privilegiene til FDA, og selv om alle er bra, så er det faktisk en betydelig forskjell i verdi på de, etter min vurdering. Og det er særlig interessant å reflektere over nå. Hvis man gir poeng fra 1 til 10, der alle poeng er positive, men noen opplagt av et annet kaliber enn de andre har jeg før vurdert de som følger, og står fortsatt ved det:

Fast Track 3 poeng
Priority Review 5 poeng
Breakthrough Therapy Designation 9 poeng
Accelerated Approval 10 poeng.

Den viktige distinksjonen her er forskjellen mellom de 2 som er tilsynelatende like, men den ene har verdi nesten som en AA, og det er Fast Track og Breakthrough:

“Sponsors should also note the subtle differences in the designation criteria: drugs seeking Fast Track Designation must only have the potential to address an unmet medical need, while drugs seeking Breakthrough Therapy Designation must have preliminary data which demonstrate substantial improvement on clinically significant endpoints over available therapies.”

Jeg er derfor veldig fornøyd med kursutviklingen etter at NIPU fikk Fast Track, av følgende grunner.

  1. Det viser signal om at selskapet og FDA har troa på å utvikle det videre, som er mer positivt at et “bi-produkt” får det (NIPU, mesotheliom) sammenlignet med et selskaps lead kandidat (INITIUM, melanoma).
  2. Dette er ting våre “venner” i Janus selvsagt er klar over, så å sette inn i et shorte-støt på den nyheten er helt sikkert en bevisst strategi fra Janus: De vet det er en positiv nyhet som egentlig ikke er verdt kjempe mye, så ved å la de som lar seg rive med på starten tømme seg å sende kursen til 149 kroner så vet de at de har en enkel jobb med å jobbe kursen ned derfra.

Mtp på poeng nummer 2 synes jeg Janus fikk dårlig betalt ved å shorte å bruke 230 000 aksjer på å sende kursen ned fra før NIPU-melding kurs i et intervall på 138 til 141 kroner til etter meldingen en kurs på 135 til 137 kroner. Jeg tror virkelig de hadde håpet på mer.

Så til BTDen, den er verdt 9 poeng, og rette tidspunktet for å adressere den er nå !

Drug companies can request Breakthrough Therapy Designation, and the FDA may recommend doing so if they believe the drug development program meets the criteria and if the program would benefit from the designation. The FDA recommends that the Breakthrough Therapy Designation request should occur before the end-of-phase-2 meetings to ensure drug companies can receive the benefits of the designation.

Jeg blir ikke overrasket om Ultimovacs på INITIUM-dataene blir belønnet med en BTD fra FDA, og det er helt andre boller enn en Fast Track.

45 Likes

Enig i at BTD er helt andre boller enn Fast Track, men AA er jo en egen liga og burde få 12 eller 15 poeng hvis BTD er 9 :slight_smile:

2 Likes

Skalaen min var på 1 til 10 poeng så hvis ny skala er 15 poeng og , AA skal ha 15 poeng så blir det 13,5 poeng på BTD.

EDIT: Jokes aside, men BTD er et min vurdering bankers mtp endelig godkjennelse.

2 Likes

Er det helt usansynlig at vi får “Not met” på neste oppdatering? Hvis det ikke er usannsynlig, hvor stor mener dere sannynligheten for dette er.
Har vært i et par stormer før der caset var bankers, men så kom bomben og alle vi som var med på “eventyret” satt tilbake med tap så det holdt.
Tenker bare at det kan være greit å huske på at “gomeldinga” ikke er kommet enda.
Hvis vi får en slik melding så blir tapet litt surt for meg. Er inne med en del i denne.
Dette er ikke ment som baising, bare en påminnelse om at det usannsynlig har hendt før og blir å hende igjen. Vi får håpe at jeg tar feil.
Hvis vi bommer blir det stygt. Kan fort se 10kr. da…
Jeg er litt skeptisk til Janus, enten er han dritdyktig eller så er han dum.
Han kan fort tape 100 mill+++ på dette om det kommer en “godmelding”
Men han kan også tjene det samme om det går “åt skogen”

Ha en fin kveld.

1 Like

Det vil aldri bli “helt usannsynlig” før vi har fått meldingen.

De påleste, og ikke minst bidragsyterne, i denne tråden føler vel at de sitter på argumenter som gjør at sannsynligheten går i vår favør, og at det derfor er en attraktiv risk/reward basert på dagens kurs.

Men alle må ta ansvar for egen risikohåndtering og investering. Bare å se frem til melding nå.

8 Likes

Takk for greit svar.

Ja, det du påpeker er helt riktig. Ikke noe er 109% sikkert før meldingen er sluppet. Hadde det det vært ville nok ikke aksjekursen ligget der den nå ligger.
Men er hver og en av oss vår egen lykkes smed og må selv ta ansvar for hvor mye vi satser og tapet som eventuelt oppstår. Slik jeg leser ditt innlegg har du investert såpass mye i U at du ikke føler deg bekvem med at den investerte kapitalen kan gå fløyten. I så tilfelle må du selv tilpasse deg og eventuelt selge deg ned til du befinner deg på et nivå du kan leve godt med, både før og etter at meldingen i mars slippes. Biotec er og blir risiko. Risikoen er enorm, men det er også reward, dersom selskapet lykkes. Men kun du alene kjenner din egen økonomiske situasjon og vet hvor mye penger du har råd å tape. Lykke til!

3 Likes

Litt vanskelig å finne den comfortsonen. Har solgt meg litt ned, men samtidig føles det ikke bra. Kjøpte meg opp igjen i dag.
Vet at om dette går inn, så er det slik mange skriver her en sjangs man får en gang i livet.
Har putta inn en ganske stor gevinst fra NEL i sin tid. Var med fra 2 kr til 24 før jeg kvitta. Altså innsatsen er gevinst fra børs.
Tapte en del på qantafuel, men ikke så mye. Er ikke faglig inne på bio, men ser potensialet her i Ulti. Jeg er vel der at det får “bære eller briste.”
Ønsker bare å minne om at det er en sansylighet til stede for “not met” men det skjønner sikkert alle som er med her.
Ellers takk til alle som bidrar med sine faglige innspill. Skjønner at dette ikke bare er smågutter, men folk med faglig tyngde.
Noen ganger faller jeg av det blir for faglig komplisert for meg. Men det er interessant å følge deres resonnement, lærer sykt mye.
Vi får håpe at alle som har trua her får belønning. Det er nok mange her som er inne med flere ganger det jeg er. Håper for deres del at det går vegen.
Lykke til.

31 Likes

Ville heller sagt mulighet til stede. Må en black swan til for at det skal gå ad undas. Alt annet enn umulig, men langt fra det mest sannsynlige. Uten at det fjerner risikoen når nedsiden er bunnløs (minus fradrag).

2 Likes

Jeg ble som mange også irritert over ledelsens plutselige helomvending. U har nettopp alltid vært veldig ryddige og det har aldri tidligere vært noen røde flagg.
Etter litt tid har jeg tenkt at ledelsen vet minst like mye som oss.
La oss for enkelhets skyld si de vet det samme - men da i tillegg totalt antall events.
Antar de regner som “vi” her inne har gjort og ser at sannsynligheten er svært stor for tidenes resultat.
Jeg begynner å tenke de gjør alt rett - jeg er grisk i dag, men OSE har nok ikke evnen til å tenke stort nok - neste hvordan vi snur og vender på det.

Husk da Moderna la frem OK fase 2 data sendte markedet verdien av selskapet opp med over 140 mrd (!) eller overført til Ultimovacs en kurs på over 4000kr (!)

Man kan rett og slett ikke la en sjanse som dette gå fra seg !!!

11 Likes

Enig, ingen røde flagg. Men at U er kronisk bakpå mht enkelte ting de kunne jobbet med proaktivt er ikke noe nytt “problem”. Bare å se på pressehåndteringa på NIPU PFS data i fjor. For et utrent øye så kunne det jo se ut som de “bortforklarte” de dårlige dataene (noen derimot så en kjøpsmulighet av de sjeldne). Og etter NIPU på ESMO skjedde jaggu det samme, til og med med “oppklaringswebcast” etterpå. Igjen: Hvorfor ikke frampå? For den gjengse investor så det ikke spes bra ut, mens kursen samtidig ble shorta og tradet i fillebiter.

Men denne gangen skal U være unnskyldt. Som Poly har påpekt lenger oppe i tråden, de har brukt flertallsformen “topline results” hele veien, frem til en ganske brå sving nylig ifm q-pres. Guidingen er en annen indikasjon som peker oss i rett retning: Først – i høst – ble det annonsert at readout skulle komme i mars/april 2024. 16. januar var denne korta ned til “mars”. Og det som trolig har skjedd her er at CRO har gitt beskjed om at data vil være klare allerede i (eller til) begynnelsen av mars. Og da rekker U fristen til å sende inn LBA til ASCO 11. mars. Gitt hvor kategorisk denne U-svingen (pun not intended) har vært, så må vi nesten bare velge å tro at U også har fått tydelig beskjed om at data ut over “PE met” vil resultere i at de ikke oppfyller kravene til å få stille. Og at Carlos med crew ser på det slik at dette er en sjanse U ikke kan la gå fra seg. Så da får det bare bli sånn. Litt ad hoc helomvendig. Men gir fullstendig mening hvis data faktisk er rett rundt hjørnet.

Det er trolig mulig vi får vite om PE er met eller not met allerede i kommende uke. Eller uka etter. Mine two cents, ihvertfall.

13 Likes

@Roc , du er savnet både her og i chatten!
Har du noen innspill den ene eller andre veien? :blush:

7 Likes

Spørsmål til tråden:

Hva vil du være villig til å betale pr. aksje i Ultimovacs dersom vi får “PE met” (men ikke noen annen info enn det akkurat det)?

Sorry: Jeg ser jeg laga poll med 8 alternativer og muligheten til å velge alle 8, så jeg nulla den og prøver igjen. Beklager middelmådig teknisk kompetanse her :see_no_evil:

  • 1-99 kr (les: vil ikke tatt i U med ildtang, selv med PE met)
  • 100-199 kr
  • 200-299 kr
  • 300-399 kr
  • 400-499 kr
  • 499-749 kr
  • 750-999 kr
  • over 1000 kr

0 stemmegivere

2 Likes