Enig, ingen røde flagg. Men at U er kronisk bakpå mht enkelte ting de kunne jobbet med proaktivt er ikke noe nytt “problem”. Bare å se på pressehåndteringa på NIPU PFS data i fjor. For et utrent øye så kunne det jo se ut som de “bortforklarte” de dårlige dataene (noen derimot så en kjøpsmulighet av de sjeldne). Og etter NIPU på ESMO skjedde jaggu det samme, til og med med “oppklaringswebcast” etterpå. Igjen: Hvorfor ikke frampå? For den gjengse investor så det ikke spes bra ut, mens kursen samtidig ble shorta og tradet i fillebiter.
Men denne gangen skal U være unnskyldt. Som Poly har påpekt lenger oppe i tråden, de har brukt flertallsformen “topline results” hele veien, frem til en ganske brå sving nylig ifm q-pres. Guidingen er en annen indikasjon som peker oss i rett retning: Først – i høst – ble det annonsert at readout skulle komme i mars/april 2024. 16. januar var denne korta ned til “mars”. Og det som trolig har skjedd her er at CRO har gitt beskjed om at data vil være klare allerede i (eller til) begynnelsen av mars. Og da rekker U fristen til å sende inn LBA til ASCO 11. mars. Gitt hvor kategorisk denne U-svingen (pun not intended) har vært, så må vi nesten bare velge å tro at U også har fått tydelig beskjed om at data ut over “PE met” vil resultere i at de ikke oppfyller kravene til å få stille. Og at Carlos med crew ser på det slik at dette er en sjanse U ikke kan la gå fra seg. Så da får det bare bli sånn. Litt ad hoc helomvendig. Men gir fullstendig mening hvis data faktisk er rett rundt hjørnet.
Det er trolig mulig vi får vite om PE er met eller not met allerede i kommende uke. Eller uka etter. Mine two cents, ihvertfall.

Jeg er ikke så inne i dette med vurdering av p-verdier og sånn, men har i forbindelse med tidligere biotek-investeringer lest meg ganske godt opp om de ulike privilegiene FDA kan gi.