Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Lyser vel lang vei at de satser på fail i Initium og dermed lett kan kjøpe tilbake.

Om det blir met PE tror jeg noen mister jobben i JHI, for da tror jeg alarmen går i HQ. Det kan bli et blodbad avkastningsmessig for de. Jeg har ingen tro på en emisjon mellom melding fra Ulti og GF heller, så da finnes det bare en måte å få tak i så mange aksjer på, kjøp i markedet.

1 Like

En emisjon - selv om det er relativt sett lite sannsynlig i det tidsrommet - så har jeg ingen - NULL - tro på at JHI får delta i den.

1 Like

Enig i at de helt sikkert ikke får tildeling, men emisjoner skaper alltid mye større handelsvolumer så det ville bli lettere å dekke inn en short.

Men jeg tror styret ser at det vil være helt “feil” å sette en emisjon før fulle data fra Initium er offentliggjort, og trenger de penger før det, f eks på grunn av at data først kommer på ESMO i september, så kan nok det finnes andre måter å dekke cash behovet.

2 Likes

Vel, jeg innser det er høye odds for at U skulle feile. Men dersom alle tegn vi har sett den siste tiden skulke slå inn, så vil det bli et nærmest dødelig slag for shorterne.Så at de spiller et høyt spill er det ikke tvil om, men det er ingen liv mot å ta høy risiko.

1 Like

GF er forresten torsdag 18. april i år. Nordnet som har rota det til.

https://ultimovacs.com/investors/governance

8 Likes

Det vil være helt merkelig om de kjører emisjon før fullt datasett, ihvertfall uten at HR, KI, og p-verdi ligger på bordet.

Jeg tror alternativene fremover her er:

Blir det ASCO, så blir det (en eventuell) emi etter det. Til det som fremstår som en passe høy kurs i dag. Det kan også være at U blir kjøpt opp før en ev. emi. Jeg mener at i det øyeblikket BP skjønner at U helt fint kan hente penger til en forhandlingssituasjon, så vil de begynne å forhandle med U som om U faktisk har penger. Det gir ihvertfall mening fra et spillteoretisk ståsted.

Misser U ASCO fristen (det kan jo skje), så tipper jeg vi får PE met / not met med HR, KI, og p-verdi, med påfølgende emi etterhvert. Det gir ingen mening (slik jeg ser det) å kun pressemelde PE met og vente til ESMO.

Finnes selvfølgelig mange andre muligheter også. Men jeg tror det er de to mest sannsynlige, hvor førstnevnte er suverent mest sannsynlige alternativ av de to igjen.

10 Likes

Kursen går litt opp, og skrålet om emisjon starter øyeblikkelig.
Det er en slags selvpining dette.
De har penger ut året, så kan dere vennligst lukke brødsaksa?

4 Likes
11 Likes

Astra snoker rundt på Ullern: Astra Zeneca-samarbete ska gynna start up-bolag i Sverige och Norge

Tror absolutt Janus har fått noe igjen for innsatsen. Kursen fredag ville vært mye høyere uten deres og Folketrygdfondets innsats for å presse kursen lavere.

Ok. Noe kanskje - men de har ikke oppnådd noe for å gjøre sin posisjon mer verdifull el.L. - snarere har de ØKT risiko og kurs viser ingen tegn for øyeblikket til å ville sydover. Dvs flere egg i kurven men er det virkelig noe å oppnå sånn i seg selv…?

Tipper Janus tok et lodd og lot deg ligge med påfølgende triggere ved nyheter . Kan jo være at de øker shorten betydelig etter nyheter om PE-met, hvor de kommer seg i pluss ved en ny nedgang.

1 Like

Tiden går fort å vi er snart i Mars så å holde brødsaksa igjen for en emisjon, med kun penger ut året blir litt for dumt. En emisjon må til forhåpentligvis blir den satt på resultatene vi ser for oss.

2 Likes

De klarer ikke shorte seg ut av PE-møtt i INITIUM. Det er cirka tomt for ytterligere teoretiske utlånsaksjer allerede.

1 Like

Er mulig, men så er det jo noen jævler som sikkert selger seg ut ved en kraftig oppgang hvor aksjer blir tilgjengelig. Er jo spekulasjoner så klart

De kan vel ikke øke så mye, all den tid det ikke er så mye tilgjengelig, samt at de snart må begynne å handle… Men de kan jo låne en mill aksjer av FTF igjen etter GF og sette ny short på det som sikkert blir en mye høyere kurs…

1 Like

Mistenker at de låner fra noen andre i FTF når FTF ønsker å ha tilbake aksjene

1 Like

Hadde du (eller noen andre) laget en graf eller tabell som viser hvor mange aksjer som må dekkes per børsdag gitt short size og antall dager igjen til GF?

Problemet er jo at av eierne som har litt volum, er det ikke så mange som vil være villige til å låne ut aksjer :slight_smile:

Antallet aksjer som må kjøpes tilbake (i snitt hver uke) frem til generalforsamlingen om de starter på den aktuelle datoen:

08.01.2024: 70 667 aksjer
15.01.2024: 75 714 aksjer
22.01.2024: 81 538 aksjer
29.01.2024: 88 333 aksjer
05.02.2024: 96 364 aksjer
12.02.2024: 106 000 aksjer
19.02.2024: 117 778 aksjer
26.02.2024: 132 500 aksjer
04.03.2024: 151 429 aksjer
11.03.2024: 176 667 aksjer
18.03.2024: 212 000 aksjer
25.03.2024: 265 000 aksjer
01.04.2024: 353 333 aksjer
08.04.2024: 530 000 aksjer
15.04.2024: 1 060 000 aksjer

Siste 6 ukene har snitt volum i aksjen vært ca 270.000 aksjer.
Dette innebærer at om de starter til Mandag - vil inndekningen utgjøre 25% av totalt volum.
Starter de 04.03 vil det utgjøre ca 55% av totalt volum.

Med andre ord, det begynner virkelig å haste for Janus og Adage om ikke de har en god exit strategi som innebærer en utvei som ikke er over børs.

Gjør man om volumet til kroner - vil de i snitt måtte kjøpe aksjer for 9.180.000kr i uka - HVER uke om de starter førstkommende Mandag. Starter de 04.03 må de handle for 19.600.000kr hver uke.

Jeg er usikker på om de er så nede i detaljene som mange av de dyktige skribentene her er, og håper virkelig de bommer - da blir det over gjennomsnittet gøy for oss som sitter med aksjer til våren.

Heia Initium :smiley:

Edit: Beregningen er lettbeint, og tar utgangspunkt i kurs på 130kr (Kurs PT) Samtidig tar den selvsagt bare høyde for synlig short i SSR - man kan jo drømme om at det finnes flere poster under 0.5% :wink:

Edit 19.02.24
Denne ble laget på et tidspunkt hvor shorten var lavere.

10 Likes