Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Hadde du (eller noen andre) laget en graf eller tabell som viser hvor mange aksjer som må dekkes per børsdag gitt short size og antall dager igjen til GF?

Problemet er jo at av eierne som har litt volum, er det ikke så mange som vil være villige til å låne ut aksjer :slight_smile:

Antallet aksjer som må kjøpes tilbake (i snitt hver uke) frem til generalforsamlingen om de starter på den aktuelle datoen:

08.01.2024: 70 667 aksjer
15.01.2024: 75 714 aksjer
22.01.2024: 81 538 aksjer
29.01.2024: 88 333 aksjer
05.02.2024: 96 364 aksjer
12.02.2024: 106 000 aksjer
19.02.2024: 117 778 aksjer
26.02.2024: 132 500 aksjer
04.03.2024: 151 429 aksjer
11.03.2024: 176 667 aksjer
18.03.2024: 212 000 aksjer
25.03.2024: 265 000 aksjer
01.04.2024: 353 333 aksjer
08.04.2024: 530 000 aksjer
15.04.2024: 1 060 000 aksjer

Siste 6 ukene har snitt volum i aksjen vært ca 270.000 aksjer.
Dette innebærer at om de starter til Mandag - vil inndekningen utgjøre 25% av totalt volum.
Starter de 04.03 vil det utgjøre ca 55% av totalt volum.

Med andre ord, det begynner virkelig å haste for Janus og Adage om ikke de har en god exit strategi som innebærer en utvei som ikke er over børs.

Gjør man om volumet til kroner - vil de i snitt måtte kjøpe aksjer for 9.180.000kr i uka - HVER uke om de starter førstkommende Mandag. Starter de 04.03 må de handle for 19.600.000kr hver uke.

Jeg er usikker på om de er så nede i detaljene som mange av de dyktige skribentene her er, og håper virkelig de bommer - da blir det over gjennomsnittet gøy for oss som sitter med aksjer til våren.

Heia Initium :smiley:

Edit: Beregningen er lettbeint, og tar utgangspunkt i kurs på 130kr (Kurs PT) Samtidig tar den selvsagt bare høyde for synlig short i SSR - man kan jo drømme om at det finnes flere poster under 0.5% :wink:

Edit 19.02.24
Denne ble laget på et tidspunkt hvor shorten var lavere.

10 Likes

Emisjon er ikke nødvendigvis et onde, selv om mange her inne ser ut til tenke sånn, basert på egne (litt trasige) erfaringer.

Det virker som “folk flest” tenker:

Emi = utvanning av aksjonærverdier, med påfølgende kursnedgang.

Ved PE met, så vil Ulti ønske å forhandle med BP med en grei runway. Og som jeg skriver i posten som er et svar til @Boms så er det ikke gitt at Ulti henter penger engang, bare det faktum at de kan hente penger, vil styrke forhandlingssituasjonen nok til at BP kanskje ser bort i fra runway. Og resultatene er spektakulære, så kan det bli tilfelle.

Men det kan også hende at management velger å kjøre en emisjon. Da vil den gå til langt høyere kurser enn dagens. Kanskje vil den ikke påvirke kurs negativt i det hele tatt. Kanskje får man kjøpt de siste “billige” U-aksjene man eier i den emisjonen? Hvis emi-kursen settes på et greit nivå vil den bli massivt overtegnet. Sist U kjørte emi var det folk som signa opp for 1 mill og fikk aksjer for 125k. Hva skjer med kursen etter at en sånn tildeling har skjedd? Jupps. One way ticket to Pluto next.

Så emisjon er ikke nødvendigvis et onde. Det er bare måten vi bruker ordet på, og tenker om det som er problemet. Minner meg litt om da (tror det var ) Dizzy Gillespie i ren ekstase over hvor smakfullt publikum på Moldejazz oppførte seg ropte ut “You’re so discriminating”. Det ble helt stille i salen. Gillespie brukte ordet rett: Mente at publikum klarte å skille mellom bra og dårlig. Publikum trodde han kalte dem for rasister.

5 Likes

Hadde vært veldig gøy med en oppdatering - og gjerne daglig oppløsning. Just for the “we are many number nerds in here” sake of it :man_dancing::sweat_smile::sunglasses::nerd_face:

1 Like

En synlig reduksjon fra Adage eller JHI i SSR vil være nok for at ulveflokken starter shortskalpjakten.

6 Likes

Jeg tror vi har kommet til det punket at jeg ikke tør å trade. Selv om kursen sjeldent går mer enn 7% på en dag så er vi inne i en periode hvor den nettopp kan gjøre det. Plutselig setter man seg selv på sidelinjen og går glipp av hele kakestykket. Bare noen uker igjen til det største eventet i selskapets historie. Mange skal posisjonere seg! Hold på aksjene og nyt turen😊

16 Likes

Helt enig! Tidligere var det fristende og kanskje få med seg 5-8% på en oppgang for å kjøpe seg inn igjen etter ytterligere shortpress, men nå er det potensielt 5-8% vs flertalls x-multiplikator. Altfor stor FOMO på oppsiden som trolig er nærliggende!

1 Like

Du stavet bongene feil

1 Like

Jeg skriver aller mest på X.

Tror de neste ukene blir uhyre spennende. Foreløpig sterk reaksjon på en børsmelding, noe som jeg synes tyder på at det er mange gjerdesittere og mange tradere som ønsker å poppe aksjen.

https://twitter.com/fornybarbio/status/1759337371655381306

8 Likes

Veien er jo klar nå :slight_smile: Avlesning av INITIUM Toplinje innen 31. mars, men etter det vi forstår kan de komme any day, guidet i mars, men ultimovacs har kommet før guiding flere ganger før, så ville ikke satset alt på at de venter helt til mars.

Så vet vi at data blir så gode de kan bli ved at halen på PFS og OS er flatet ut nå, da de ikke har fått beskjed om nye eventer på en stund og data er locked in i januar. Jeg sjekket dette opp mot Checkmate 067 og det så korrekt ut at antall eventer etter 18 mnd er rimelig lavt, selv i kontrollarmen, så den endelige trenden bør være helt grei å lese av resultatene nå.

Litt fomo bør man vel kunne vente her?

Med så lavt antall aksjer tilgjengelig for kjøpere blir både shortinndekning og det å ta en stor posisjon nå rimelig håpløst uten å få kursen mye opp. Så det virker som tiden for å posisjonere seg er over. Nå er det så kort igjen til VIP at veldig få vil selge. :slight_smile: Lykke til

Jeg vet ikke hva som kommer til å skje, er bare mine egne forventninger dette. Invester som dere selv føler for. :slight_smile:

13 Likes

Er en del som snakker om emisjonen som kanskje kommer. Må bare få si at jeg tror at om det kommer en emisjonen så vil den være rettet mot 2-3 av de største eierne og eventuelt en eller flere nye aktører.

3 Likes

Flott å ha et korrekt forhold til kapitalinnhentingen ja. Den kommer med mindre det blir en avtale i forkant. Men den kommer senere, på peak VIP, altså når hele datasettet er publisert i mai-juni en gang. De kommer til å informere mer om det senere.

1 Like

Gjør de? Uansett, veldig fin kursutvikling og volum i dag :partying_face:

1 Like

En emisjon vil nok høyst sannsynlig komme. Men det tror jeg man ikke skal bekymre seg nevneverdig om. Pengene som hentes inn skal ikke benyttes til å betale for gammel moro, men for å klargjøre UV1 til kommersialisering. I tillegg vil det bli en rettet emi mot noen kapitalsterke aktører. Npr man nå vet hvilket enormt potensiale som ligger fremfor U, så er det også lite sannsynlig at de nye aksjene vil bli dumpet i markedet kort tid etter emi. Så det eventuelle kursutslaget man vil se på grunn av emi, vil kun være en dump på veien å betrakte.

2 Likes

Ulti kunne vel uansett bare kjørt en liten mini-emi (vente-emi) på PE met? Kan ikke se for meg at det skulle være vanskelig å få til, og kan ikke se for meg at det skulle være noe særlig negativt kursmessig.

2 Likes

Lykkes Ultimovacs i INITIUM vil selskapet trolig kjøpes opp relativt raskt og (spekulert og kvalifisert gjetning) til et sted mellom 50 og 100 milliarder. Sannsynligheten for at dette faktisk skjer i 2024 er relativt stor. Risk/reward er vanvittig på dette nivået.

2 Likes

Med NIPU resultatene, og dagens melding, i bakhodet. Tror vi fortsatt at det er mulig å få en melding om at PE ikke møtt på INI (gitt all annen statistikk som det er vist til i forhold til sannsynlighetsberegning av mulige utfall og at vi er godt på overtid).

Hvis PE ikke møtt i INI vil det være en SENSASJON for Ipi-Nivo vil jeg si….

Dette går veien. Hva som skjer etterpå mtp emisjon osv spiller ingen rolle. Vi sitter da med aksjer som bare vil øke i verdi, uansett.

4 Likes

Så enkelt og så konsist kan det egentlig sies. Gullende verdt å ha den vissheten i bunn.

3 Likes

Sparer shortsene kruttet nå? Eller er de blåst ut av longsene? :bomb: