Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Rockpus

Joda ser den. Men det er utrolig hvordan dette styres fra krefter som ikke vil at denne skal opp. Skjønner dem, men det er utrolig at det går an. Strikken må jo komme i retur til slutt, det ligger i sakens natur.
Ha en fin kveld.

1 Like

Ja, for traderne er det vel ikke noe vits i å bruke krutt på å få den enda mer ned, men heller å ta en «ny sats» fra der vi er nå og oppover?

1 Like

Eller Cohen…

Ah I don’t believe you’d like it
You wouldn’t like it here
There ain’t no entertainment
And the judgments are severe
The Maestro says it’s Mozart
But it sounds like bubble gum
When you’re waiting
For the miracle, for the miracle to come

8 Likes

Uka sitt beste innlegg.

1 Like

De store små med trading utstyr finner aksjer med mye hausing, og dette har pågått i mange år.

Litt volatilitet må vi tåle nå frem til topplinje resultatet kommer. «There is no such thing as a free lunch.» Heller ikke i Ultimovacs. Selv om det kan føles ut som det er tilfellet :grin:

2 Likes

For min del er det først og fremst irriterende at man ikke var «smart» nok til å selge på 160+ ved 2 anledninger nå, for så å kjøpe tilbake på 20 Kr lavere kurs…:crazy_face:

4 Likes

Jeg har hørt at den beste strategien skal være å selge på topp og kjøpe på bunn.

3 Likes

Ja, der er ikke den helt åbenlyse gode forklaring på JHI shorten. De er kyndige og Ulti bare leverer og leverer, så de må også kunne se risk/reward går den helt gale vej for dem.
Deres short blev sat tidligt, så måske er det stædig gennemføring af valg og strategi. Igen, ikke helt god forklaring. Fjendtlig short - slet ikke en god forklaring.
Efter sigende driver de også med at ligge short ind som en hedge - heller ikke verdens bedste forklaring - tag dog et andet selskab eller spred indsatsen…
Hm, synes nu stadig det jeg bedst kan få til at hænge sammen er en fjendtlig konspirations-teori, så - bestillingsarbejde ? :slight_smile: :crazy_face:

Nok en dag med veeeldig mange innlegg og spekulasjoner om shorting og Janus…

Spørsmål jeg sitter igjen med er hva er det man får ut av det? Er det noen her som benytter noe av dette til konkrete planer om eller gjennomføring av kjøp eller salg på gitte nivåer eller tidspunkter?Det hadde vært interessant å høre om og evt lære noe av i så fall.

Må innrømme at jeg ellers bare sitter igjen med et inntrykk av at Janus gjør folk fryktelig usikre på egen investering her?

For min del synes jeg imidlertid ikke det trenger å være noen grunn til å bli usikker av shortingen til Janus. Jeg tror at de har investert i en samlet porteføljestrategi med et hav av selskaper basert på feks statistikk og vektingsregler og at de avgjør gevinst eller tap ut fra bunnlinja når året, eller kanskje fem år, er omme. Deres risk-management er i tilfelle ikke knyttet til noen konkret fundamental vurdering av Ulti i det hele tatt, men til en statistisk sannsynlighet for at totaliteten i porteføljen uansett vil gå i pluss selv om investeringen i enkeltstående av selskapene, feks Ulti, går åt skogen. Jeg synes ikke det gjør dem dumme, men planmessige, og kanskje tro mot et investeringsmandat som krever begrenset risiko og jevn gevinst sammenliknet med en eller annen indeks.

Det er jo i tilfelle bare noe helt annet enn den gjengse tekinvestor her som virker å ha risk-management som en 18-årig pokerspiller og et personlig investeringsmandat med mål om 1500% innen utgangen av mars… :stuck_out_tongue_winking_eye:

Spøk til side…poenget mitt er bare at dersom de ikke har vurdert Ulti fundamentalt så burde deres handlinger heller ikke skape usikkerhet om den fundamentale vurderingen av Ulti for dem som har gjort en slik.

Dersom Janus ikke har shortet Ulti basert på konkret fundamental vurdering, antar jeg heller ikke at de kommer til å dekke inn noe før resultatet kommer. Og så forutsetter jeg at de har en plan og virkemidler for tapsbegrensning dersom resultatet blir bra. Kanskje har de lagt inn i likningen at de har større evne til å snu seg raskt i markedet enn de fleste og sånn sett kan rekke å bli med på en oppgang også før hele oppsiden er tatt ut? Hva vet jeg… :slight_smile:

Jeg tror heller ikke Janus får panikk ved evt PE met. Når de sitter rolig i båten og øker fra 90 til 160kr så kan det vel godt være at de sitter rolig over en evt umiddelbar eufori og heller dekker inn på pullback i etterkant. Tipper dessverre det er større sannsynlighet for at “vi” småsparerne får panikken hvis kursen “bare” går 50% på dagen for evt PE met…

22 Likes

Man kan jo også stille spørsmål om Janus er klar over at FTF har en “innkallingspolitikk” i forbindelse med GF’er. Det kan faktisk være at de ikke har gjort en due-dilligence på det, og ikke heller har sett hvor lite aksjer som vil være tilgjengelig fra andre kilder.
Fra utsiden så kan det jo fort vekk se ut som at det å låne 3,5 % av aksjene burde være greit, så kanskje de får en smell der.

Når det gjelder deres valg av Ultimovacs som shortobjekt, så ville det nok vært spredt på flere selskap i bransjen om de ikke hadde gjort det som en fundamental basert “beslutning”. For andre har vel søkt på hva Janus har av andre biotech short ikke funnet mer enn en annen?

Jeg tror virkelig at du har rett her. Og dette forklarer i tilfelle hvorfor ikke Janus har reagert på alle de positive signaler som vi andre aksjonærer har gjort! Vi skjønner jo ikke hvorfor ikke Janus ser det samme som de fremste ekspertene på dette forumet gjør.
Dessuten er det vel ingen logikk i at Janus skal ha bedre grunnlag for å vurdere sjansen for suksess her, enn ledelsen m. fam. i Ultimovacs, som flere ganger har gjort betydelige innsidekjøp? Hvordan i all verden skulle Janus kunne skaffet seg en slik innsikt med stikk motsatt konklusjon i forhold til de analyser som ekspertene på dette forumet har lagt til grunn samt grunnlaget til å vurdere sjansen til suksess fra de som driver selskapet?

5 Likes

ULTMF ? .
Dark Pools ?
Fintel ?
Kursmål i annen valuta enn Nok : ?
Stock target ?

ULTMF | Ultimovacs ASA Analyst Estimates | MarketWatch

Stakkar FF ikke greit når andre gjør ting man ikke liker

1 Like

Fokus på initium topp linje nå :slight_smile: Og ja, volatilt blir det nok, men snittet av de som leser av positivt har en slik oppgang i forkant, for å falle litt og så øke litt inn mot resultatene. Det svinger i aksjer, spesielt i Biotech :slight_smile:

image

image

image

5 Likes

Ved eventuell melding om PE met nå i mars, vil perioden frem til generalforsamling i april bli en av de bedre kursmessige periodene i selskapet :100:

Bare en uke til 1.mars nå. Regner med at FOMO melder seg hos noen ila den neste uken.

Jeg tror du tar feil her. Om en porteføljeforvalter har satt en short uten sterk “conviction” så vil han/hun være mer tilbøyelig til å dekke inn når kursen går oppover. Om han/hun bare trader på en generell trend eller sektor greie vil det heller ikke gi mening å holde en så konsentrert risiko. Hadde de spredt shorten på BGBIO, CRNA, NYKD og ULTI fra juni i fjor hadde de vel vært nær break-even i stedet for 30-40 mill i minus. Så min tolkning av Janus er at de er fundamentalt bearish til aksjen, og håper/tror det er en kjempebommert.

Jeg er ellers litt skeptisk til å legge alt for mye i de innside kjøpene som har vært (kanskje med unntak av Einarsson, for det skiller seg ut). Har sett litt for mange tilfeller hvor innside kjøp likevel ikke har fungert som noen prediktor.

5 Likes

Da må du gjerne forklare hvordan Janus kan ha skaffet seg et slikt grunnlag som strider mot alle de som virkelig har analysert selskapet på dette forum samt selskapets egen ledelse.

Ingen vet helt sikkert hva som vil skje, man bør ikke legge noens handler til grunn for egen strategi.

Spesielt ikke når man har gode indikatorer å følge her, som studieresultater basert på alle tidligere studier og selskapets egne analyse som forventet resultater for over 1 år siden basert på populasjonen de valgte til studiet ved PFS met. Nå er vi langt på overtid og PFS met skal i teorien da være mye mye mer sannsynlig.

1 Like