Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Jeg fikk noen kokte hjerner emojis når jeg skrev for et par dager siden at algoritmene hadde til hensikt å kjøre kursen under 100.

Når Janus har 300 000 aksjer disponible til å la smarte roboter gjøre jobben for seg, er det klart de får til det. Jeg trodde heller ikke at de lot seg stanse av LBA og gode fase II, det er ingen garanti for endelig suksess.

Det var helt i tråd med strategien at når selskapet skulle begynne å snakke rundt dette selv, så gasser Janus på for å få det til å fremstå som at markedet er skuffet over tall / effektene man ser.
Nå skal Ultimo , dessverre mener jeg, spille av opptaker fra Helland sin presentasjon i Madrid. Der har man som kjent allerede gått ut og forsvart presentasjonen og hvordan seansen ble tolket feil / endte fordi en i salen stilte spm som Helland ikke hadde anledning til å svare på.
Denne seansen høres ikke veldig bull og bra ut for kursen, jeg klarer ikke å forstå logikken med å dele dette når det kom lite godt ut av den.
I mine øyne en feilvurdering av management, men kanskje de kan rette det opp da de også skal ha en Q&A? Hvis ikke er det faktisk til mer hjelp for Janus enn oss.

Et annet forhold jeg ser mange glatt hopper bukk over er forventningene til når de kan lande en deal på disse dataene. Det er klipt inn mange ganger hvilke BP Ulti prater med, men ingen som har referert Sousa på perioden han mente det ville gå før en deal var på plass.

Her er kommentaren:

Aksjonærer i Ultimovacs må enten håpe på et oppkjøp, eller en lisensieringsavtale med et stort farmasiselskap som kan gi penger i kassen og øke selskapets verdi på Børsen. Dette kan eventuelt ta 12–18 måneder, ifølge de Sousa.

– Et oppkjøp er utenfor vår kontroll. Bioteknologiselskaper blir generelt kjøpt opp av store farmasiselskaper. Vi har derimot kontakt med flere for å diskutere lisensiering og vil legge frem resultatene for dem.

  • sitat slutt -

Dette kombinert med at kassen er tom innen H2 2024 gjør de til et «perfekt» shortoffer. Dessverre.

Det vi kan håpe på skjer er også heldigvis sannsynlig. Mindblowing data fra Initium, bud, oppløftende nyheter rundt TET med mer.

Men vi jobber mot kynisk kapital og algoritmer, de har en tendens til å få til det de vil. At større investorer kan lese at deal på dette ikke kommer før okt 24 gir de ingen grunn til å stresse med å komme seg inn. Spesielt når man vet hvor stor markedsmakt gedigne shortfond har og hvordan dette kombinert med behov for påfyll kan radere kursen ennå mer.

Jeg er like skuffet over utviklingen i aksjen som alle andre longs, men summen av uheldig opptreden på ESMO, tvil rundt KM-plottene og effekt, lenge til deal og muligens kortere til emisjon og Janus som herjer fritt, så er dette dessverre biotekaksjonæres tunge hverdag.

Det er en shitty ride frem til pengene er på bordet, og da snakker vi om eksterne penger, ikke de som aksjonærene må ut med i jevne mellomrom for å fylle kassa.

Jeg blir ikke overrasket om denne kjøres under 90, men ref risk / reward og derisking, kan det gi en gedigen mulighet for de som klarer å se forbi støyen og usikkerheten som fortsatt eksisterer / eller som noen ønsker skal eksistere.

Faktum er fortsatt at UV1 virker ekstremt lovende, nå er det bekreftet i fase II og etter bransjens gullstandard.
Keep the faith! :muscle:

14 Likes

Ikke at jeg er enig i at det hadde vært negativt, men hverken jeg eller noen andre enn deg tolker meldingen fra i går som at videopptak fra selve ESMO-seansen blir vist i forbindelse med webcast kommende tirsdag.

Når det gjelder tid fra data til en evt. lisensavtale, så har de Sousa kommunisert at det kan ta over 6 måneder. Hvor du har sitatet om et 12-18 måneder fra skjønner jeg ikke. Det skjer ganske sikkert ingen ting før INITIUM-data, men det trenger overhodet ikke ta mange måneder etter det før man har en avtale når BMS nå har fått data fra NIPU og meget mulig starter planleggingen av en mulig fase 3. Et rent oppkjøp (slik jeg og mange andre tror på) vil kunne komme før en lisensavtale. Særlig dersom det er flere interessenter (slik jeg og mange andre tror på). Alt kommer an på INITIUM-data. Vi vet hvor overveiende sannsynlig det er at de er gode. Er de ekstremt gode, så kan ting gå fort.

3 Likes

Hvor stor er short posisjonen totalt nå?

Ok, mulig jeg har misforstått det, men da kan vi være enige om at formuleringen kunne vært bedre?

This webcast follows the presentation of the NIPU results at ESMO by the Principal Investigator, Professor Åslaug Helland

1 Like

733.000 aksjer pr natt til i går. Det kan også være flere aktører i tillegg som sitter med mindre enn 0,5%.

Da må du lese denne, det jeg delte er ordrett fra det Sousa er sitert på.

Som sagt, det virker til at flere ikke har fått det med seg og hvordan det også kan forklare fallet i etterkant.

1 Like

Janus har 730000 aksjer solgt short nå (2,13%). Dette kan man finne på Finanstilsynets sider, all short over 0,5% er rapportpliktig, og det må meldes for hver 0,1% posisjonen forandrer seg over denne terskelen.

FTF i all sin velmente markedsliberalistisk-ideologisk ignoranse lånt ut 250000 til på mandag. Om det er til Janus vet vi ikke.

Det finnes trolig også x antall små short-posisjoner under 0,5% som ikke må rapporteres til finanstilsynet.

Trolig er vi på et sted mellom 3-5% short totalt, la oss bare gjette på 4%

Det er heller ikke uvanlig at mindre shortaktører piggybacker på større shortaktører. Tenk selv hvis du ville shorte U: Janus har jo bevist ganske tydelig at de kan styre kursen her, så hvorfor skulle ikke andre kaste seg på toget å tjene penger på at algoene til J presser kursen ned? Seff gjør noen det.

1 Like

Det Gjelsten kunne gjort i denne situasjonen er å opptre som sentralbank, eller en lender of last resort om du vil. Situasjonen er ganske unik, så det kreves kanskje en unik løsning. Hvis Gjelsten, sammen med andre storeiere, hadde garantert runway frem til avlesning av INITIUM, så hadde emisjonsspøkelset forsvunnet, og Janus sin makt over aksjen hadde blitt kraftig redusert. Da kunne investorene konsentrert seg om det fundamentale og vi kunne fått en selvoppfyllende, positiv, spiral for en gangs skyld. Gjelsten hadde ikke trengt å stille med penger, og emisjonen hadde blitt satt på et gunstig tidspunkt.

7 Likes

Helt genialt, håper dialogen allerede er i gang :trophy:

1 Like

Da mener han kanskje fra dagen i dag da? Han har i alle fall indikert kortere tid fra data til lisensavtale tidligere. Ganske sikker på at han har nevnt 6-12 måneder som typisk. Og det er bare å se på andre avtaler - sjelden det er over 12 måneder mellom data og avtale.

En ting er hva han mener, men de fleste må forholde seg til det han har sagt og blir sitert på.

1 Like

Men er det virkelig noen som tror at INITIUM leser av først i slutten av 2024 nå?! de Sousa har sterkt indikert at han vil presentere en alternativ avlesning på Q om to uker, og man skal være rimelig pessimistisk om han da skal si 2H24!

2 Likes

Ja, og når han blir sitert på dette i et intervju om NIPU-dataene så er det vel nettopp naturlig å tenke at det er fra den dagen han mener?! Og altså ikke INITIUM-dataene.

Dette betyr vel bare at webcasten kommer som følge av ESMO-presentasjonen. Ikke at de skal vise video av den?

4 Likes

Poenget er at ingen børsnoterte selskaper kan vente med cash til det er 2 ukers drift igjen pp konto. Biotek er ofte ute når det er 6 mnds kasse igjen, det er styrets ansvar.

Dette er kanskje ukjent for mange og derfor leser seg man «blinde» på hvor lenge cashen er oppgitt til å vare. Det må beklageligvis adresseres lenge før det er tomt, forventede data eller ei.

3 Likes

Du, dette vet jeg.

Men å nå videreformidle Holom sin oppkonstruerte historie om kapitalbehov før avlesning av INITIUM er :-1:

11 Likes

Poenget er bare å fjerne usikkerheten frem til avlesning, som ingen vet når kommer. Vi er i en ganske unik situasjon, og det krever kanskje unike løsninger.

1 Like

Denne usikkerheten er 100% skapt av DNB og Holom nå etter data fra NIPU. Derfor jeg blir ganske oppgitt av at det nå blir pisket oppunder her.

1 Like

Dette tidspunktet vil være i H2 24 i følge selskapet. Det er det de har kommunisert?

De hadde 344 mill på konto ved inngangen av juli og bruker ca. 200 mill i året…

Nå fornekter du Polygon, de må faktisk adressere dette om ikke så lenge.
Vi vet heller ikke når Initium leses av.

Du kan ikke vente til mai 24 på data og kassa er tom måneden etter. Jeg skjønner håpet og troen om at ting skal gå så raskt som mulig, men se i alle fall på det som en grunn til at noen avventer inngang, selv om du ikke er av samme oppfattelse.

Da kan man forstå fallene mer «rasjonelt»

1 Like