Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

En meget vellykket tidligere CFO i et stort selskap på Oslo Børs sa en gang at han ikke gadd å lese analyser med BUY anbefaling, mens SELL analyser ofte kunne være interessante for de så eller vurderte ting annerledes enn det han selv gjorde.

Så jeg tenker at det er mer interessant å forstå alternativer enn det 9 av 10 her inne tenker, som vel også alle er long. I tillegg har jo aksjen nå kommet til et nivå hvor nesten alle kan komme seg ut med gevinst, og da sniker alltid det seg inn en trang til å tenke på om man skal realisere litt. Kall det gjerne høydeskrekk.

7 Likes

Et underliggende er kanskje at mange har sett grønne piler de siste dagene og kjøpt på vei opp eller vektet seg opp. Når det så dundrer ned over et par-tre dager i strekk kan det gjøre vondt. Og som vi vet fra andre arenaer er det alltid godt med et felles fiendebilde for å underbygge egen fortreffelighet (i dette tilfelle om valg av aksjer). Oppfordrer folk til å zoome ut en uke eller ti og se på performance over tid. Og som det gjentas til stadighet her: caset i fortsettelsen handler om resultater fra INTIUM. Og så er det et godt stykke igjen fra en eventuell positiv avlesning til godt gjennomført kommersialisering og inntekter. Bl.a. en fase III studie…

3 Likes

Det hjelper selvsagt mye. Selv om de har bommet.

1 Like

Nå sitter ikke jeg eksponert i 80 selskaper verden over og risikostyrer på denne måten, så den sammenligningen er ikke relevant sånn jeg ser det, og egentlig bare et pluss for oss om vi med detaljkunnskap om et spesifikt case, står på andre siden av bordet med noen som har en bred strategi som gjør at de kan tillate seg å bomme i vårt case og fortsatt tjene gode penger :smiley:

4 Likes

Hvordan? Du kan ikke magisk ikke tape penger om du har tatt feil posisjon. De taper penger i form av renter og evt. økende sikkerhetskrav hver dag, og de vil tape enda mer om INITIUM leser av positivt.

Janus Henderson Group Plc saw another quarter of outflows as clients pulled billions of dollars from the firm’s funds.

Verre skal det forhåpentligvis bli.

24 Likes

Nei, men de har vel verktøy og know how, og ikke minst ressurser, som kan hjelpe de med å få tak i det de trenger. Det gjelder å ikke være så bastant når man har tatt så mye feil anng kursutvikling og hvordan man tror det kommer til å gå. Selv på PE met kan det komme dager med massiv nedgang(etter massiv oppgang selvsagt) og enkelte navigerer dette bedre enn andre. Det har vi sett maaange ganger før.

1 Like

Yes. Det er ikke sikkert de tar dette så tungt som vi vil at de skal ta det.

Vi bruker vel betydelig flere kalorier på denne shorten, enn det de gjør i øyeblikket.

2 Likes

JHI har for øvrig følgende track-record (med utgangspunkt i ShortEurope):

• UK: win 19 - fail 16
  • Italia win 0 - fail 2
  • Norge: win 0 - fail 1 (så langt)
26 Likes

Det beste hadde vært om de fikk en partner på laget før fase 3, da tror jeg kursen går markant opp. Men jeg er redd vi får et scenario der kursen f.eks går til 200 ved offentliggjøringen. De får ingen partner og dagene går og så bestemmer de seg for å gjøre fase 3 alene. Det meldes om emisjon og kursen raser til dagens kurs eller kanskje enda lavere.

Håper det ikke, klarer bare ikke helt utelukke det.

interessant, de virker jo inkompetente

Det er nok i stor grad hedget. Kapitalen de får inn når de shorter, ligger nok ikke død.

helt gull, da kan vi fortsatt få et helnorsk Novo Nordisk. Men mest sannsynlig er partnerkandidatene radet opp.

2 Likes

Folketrygdfondet tjener tilsvarende årlige transaksjonskostnader på shorting og reallokering av sikkerheten shorterne stiller. Janus kan ikke bruke den sikkerheten, den er FTF sin til de har levert tilbake aksjene.

1 Like

Som flere her på forumet har vært inne på, så har FTF i sine retningslinjer at de vil tilbakekalle aksjer utlånt for shorting før avholdelse av generalforsamling. Og ‘alle’ tar dette for gitt med forventninger til en aldri så liten short squeeze.

Mitt spørsmål er følgende: om Janus utsteder en fullmakt til FTF om at de kan stemme for aksjene de har lånt på generalforsamlingen, vil ikke dette føre til at FTF oppnår akkurat det samme? De vil vel da kunne stemme for aksjene sine på GF? Eller er dette ikke juridisk mulig…anyone?

Janus eier ikke aksjene eller fullmaktene til å stemme så lenge de har solgt dem. De kan ikke gi noe de ikke har til FTF uten å kjøpe aksjene tilbake først.

19 Likes

Selvfølgelig…men aksjer de har lånt, men ikke solgt vil vel nødvendigvis måtte omfattes av en slik fullmakt. Med dette er det vel nærmest gitt at man får en heftig squeeze.

Volumet og viljen til å selge dette lavere virker å ebbe ut… Perfekt sted for kursen å evt. avslutte nedturen fra toppen rundt 165kr. Flere gap er dekket, RSI er kommet ned, volum høyere på veien opp enn veien ned.

Ukes avslutning over 144 er mitt ønske for dagen. Nothing more :slight_smile:

14 Likes

Folketrygdfondet vil ikke offentliggjøre sine retningslinjer for shorting. De har nektet å sende meg disse. Bakgrunnen for oppfatningen her på forumet om at de kommer til å tilbakekalle aksjene før generalforsamling, er en beskrivelse av hva de gjør i forbindelse med eierstyring. Fondet har bl.a. tidligere stemt mot de vedtatte opsjoner til ledelsen. Men dersom generalforsamlingen kun vil være ren plankekjøring med godkjenning av regnskap m.m. og ikke vedtak om opsjoner etc, vil jeg ikke utelukke at fondet mot en “liten” godtgjørelse forlenger lånet til Janus.

7 Likes

Forskjellen mellom en vanlig generalforsamling og en ekstraordinær generalforsamling er at man på den ordinære kan ta opp alle temaer og gjøre vedtak om “alt mulig”. Derfor har FTF hatt som fast praksis å kalle inn alle aksjer ved ordinære årlige GF. Kommer det et benkeforslag om valg nytt styre, ny opsjonsordning e.l. kan det vedtas der og da, og FTF vil eventuelt gå glipp av sin innflytelse.
Har sett det gravd frem dokumentasjon på det her før.
Edit:
Se her:

Edit 2: I fjor stemte de som følger under GF:
image

9 Likes

Husk at tilbakelevering fort skjer etter PE met. Shortcaset faller i krus om PE blir met - er egentlig så enkelt. Da blir det helt dust å ikke dekke inn

3 Likes