Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

interessant, de virker jo inkompetente

Det er nok i stor grad hedget. Kapitalen de får inn når de shorter, ligger nok ikke død.

helt gull, da kan vi fortsatt få et helnorsk Novo Nordisk. Men mest sannsynlig er partnerkandidatene radet opp.

2 Likes

Folketrygdfondet tjener tilsvarende årlige transaksjonskostnader på shorting og reallokering av sikkerheten shorterne stiller. Janus kan ikke bruke den sikkerheten, den er FTF sin til de har levert tilbake aksjene.

1 Like

Som flere her på forumet har vært inne på, så har FTF i sine retningslinjer at de vil tilbakekalle aksjer utlånt for shorting før avholdelse av generalforsamling. Og ‘alle’ tar dette for gitt med forventninger til en aldri så liten short squeeze.

Mitt spørsmål er følgende: om Janus utsteder en fullmakt til FTF om at de kan stemme for aksjene de har lånt på generalforsamlingen, vil ikke dette føre til at FTF oppnår akkurat det samme? De vil vel da kunne stemme for aksjene sine på GF? Eller er dette ikke juridisk mulig…anyone?

Janus eier ikke aksjene eller fullmaktene til å stemme så lenge de har solgt dem. De kan ikke gi noe de ikke har til FTF uten å kjøpe aksjene tilbake først.

19 Likes

Selvfølgelig…men aksjer de har lånt, men ikke solgt vil vel nødvendigvis måtte omfattes av en slik fullmakt. Med dette er det vel nærmest gitt at man får en heftig squeeze.

Volumet og viljen til å selge dette lavere virker å ebbe ut… Perfekt sted for kursen å evt. avslutte nedturen fra toppen rundt 165kr. Flere gap er dekket, RSI er kommet ned, volum høyere på veien opp enn veien ned.

Ukes avslutning over 144 er mitt ønske for dagen. Nothing more :slight_smile:

14 Likes

Folketrygdfondet vil ikke offentliggjøre sine retningslinjer for shorting. De har nektet å sende meg disse. Bakgrunnen for oppfatningen her på forumet om at de kommer til å tilbakekalle aksjene før generalforsamling, er en beskrivelse av hva de gjør i forbindelse med eierstyring. Fondet har bl.a. tidligere stemt mot de vedtatte opsjoner til ledelsen. Men dersom generalforsamlingen kun vil være ren plankekjøring med godkjenning av regnskap m.m. og ikke vedtak om opsjoner etc, vil jeg ikke utelukke at fondet mot en “liten” godtgjørelse forlenger lånet til Janus.

7 Likes

Forskjellen mellom en vanlig generalforsamling og en ekstraordinær generalforsamling er at man på den ordinære kan ta opp alle temaer og gjøre vedtak om “alt mulig”. Derfor har FTF hatt som fast praksis å kalle inn alle aksjer ved ordinære årlige GF. Kommer det et benkeforslag om valg nytt styre, ny opsjonsordning e.l. kan det vedtas der og da, og FTF vil eventuelt gå glipp av sin innflytelse.
Har sett det gravd frem dokumentasjon på det her før.
Edit:
Se her:

Edit 2: I fjor stemte de som følger under GF:
image

9 Likes

Husk at tilbakelevering fort skjer etter PE met. Shortcaset faller i krus om PE blir met - er egentlig så enkelt. Da blir det helt dust å ikke dekke inn

3 Likes

Ingen ting kan utelukkes. Heller ikke at JHI kan få lånt flere aksjer av noen andre.

Men etter melding om “PE met” i løpet av de nærmeste ukene, skal de måtte skrape sammen uhorvelig mye aksjer for å stå imot markedet. Og deres “reviderte” investeringshypotese fram mot f.eks. ASCO, måtte i så fall være at primærendepunktet bare såvidt ble nådd.

Våghals på høyde med Alex Honnold, skjønt sistnevnte var nok langt bedre kvalifisert innenfor sitt gebet.

2 Likes

Vet vi hvor mange av de ca. 1,2 mill aksjer som er short som er lånt av Folketrygdfondet?

Noen ting kan utelukkes. FTF skal ha alle sine aksjer på depot i VPS når GF finner sted, slik at de kan stemme med dem om nødvendig. Eneste man kan se for seg er at JHI forsøker å låne aksjer av andre midlertidig.

FTF har 1,53 millioner aksjer i Ultimovacs, de har lånt ut 1,22 millioner av disse. Det må man kunne si er raust.

6 Likes

Er ikke volumet relativt høyt?

Janus satte shorten på PE not met i NIPU. Så en viss logikk i at de kan tenkes å snu på en PE met er det jo.

Alt er relativt. Ifht perioden bak oss er de siste dagene generelt med høyere volum enn vanlig. Ser du på spesifikt de siste dagene (2 med opptur og 2-3 med nedtur) vil jeg si at volumet var høyest på veien opp. Vi startet dessuten fra ca. 135 og stoppet rett over 140 (iaf foreløpig). Med tekniske nivåer som tidligere indikert (av flere egentlig) så borger det for en bunn her. Eller HL (Higher Low) om du vil. Liker det jeg ser så langt!

2 Likes

Vi jobber med en higher low her ja, litt nedtur at det er fasit etter å ha utfordret ATH, men greit nok. Janus har vært aktive, og det er ingen storaksjonær eller meglerhus som er “policeman” i Ulti, så de får herje fritt. Da blir ATH på tradingbasis nærmest umulig.

1 Like

Akkurat nå jobber tiden for/med oss men mot JHI (gitt at dere andre har samme investeringstese som meg; dvs. jeg har rett og JHI har feil). Det vil bli bevegelser, det vil bli volatilt og markedet vil forsøke å rokke på din / vår conviction og tro på egen investeringstese.

Så: Øya på mål og glem alle kortsiktige bevegelser og bakspeil-orienterte “skulle ha, burde ha, kunne ha gjort” tanker om disposisjoner. Plutselig ligger meldinga på bordet og du ligger feil plassert. Da er det for sent (gitt at min / vår investeringstese er riktig).

18 Likes

Se på det volumet nå da. Tydligvis har flere vært å panta flasker; 7,9,1,31,69,6,1,12 :crazy_face: