Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Ingen ting kan utelukkes. Heller ikke at JHI kan få lånt flere aksjer av noen andre.

Men etter melding om “PE met” i løpet av de nærmeste ukene, skal de måtte skrape sammen uhorvelig mye aksjer for å stå imot markedet. Og deres “reviderte” investeringshypotese fram mot f.eks. ASCO, måtte i så fall være at primærendepunktet bare såvidt ble nådd.

Våghals på høyde med Alex Honnold, skjønt sistnevnte var nok langt bedre kvalifisert innenfor sitt gebet.

2 Likes

Vet vi hvor mange av de ca. 1,2 mill aksjer som er short som er lånt av Folketrygdfondet?

Noen ting kan utelukkes. FTF skal ha alle sine aksjer på depot i VPS når GF finner sted, slik at de kan stemme med dem om nødvendig. Eneste man kan se for seg er at JHI forsøker å låne aksjer av andre midlertidig.

FTF har 1,53 millioner aksjer i Ultimovacs, de har lånt ut 1,22 millioner av disse. Det må man kunne si er raust.

6 Likes

Er ikke volumet relativt høyt?

Janus satte shorten på PE not met i NIPU. Så en viss logikk i at de kan tenkes å snu på en PE met er det jo.

Alt er relativt. Ifht perioden bak oss er de siste dagene generelt med høyere volum enn vanlig. Ser du på spesifikt de siste dagene (2 med opptur og 2-3 med nedtur) vil jeg si at volumet var høyest på veien opp. Vi startet dessuten fra ca. 135 og stoppet rett over 140 (iaf foreløpig). Med tekniske nivåer som tidligere indikert (av flere egentlig) så borger det for en bunn her. Eller HL (Higher Low) om du vil. Liker det jeg ser så langt!

2 Likes

Vi jobber med en higher low her ja, litt nedtur at det er fasit etter å ha utfordret ATH, men greit nok. Janus har vært aktive, og det er ingen storaksjonær eller meglerhus som er “policeman” i Ulti, så de får herje fritt. Da blir ATH på tradingbasis nærmest umulig.

1 Like

Akkurat nå jobber tiden for/med oss men mot JHI (gitt at dere andre har samme investeringstese som meg; dvs. jeg har rett og JHI har feil). Det vil bli bevegelser, det vil bli volatilt og markedet vil forsøke å rokke på din / vår conviction og tro på egen investeringstese.

Så: Øya på mål og glem alle kortsiktige bevegelser og bakspeil-orienterte “skulle ha, burde ha, kunne ha gjort” tanker om disposisjoner. Plutselig ligger meldinga på bordet og du ligger feil plassert. Da er det for sent (gitt at min / vår investeringstese er riktig).

18 Likes

Se på det volumet nå da. Tydligvis har flere vært å panta flasker; 7,9,1,31,69,6,1,12 :crazy_face:

1 - 6 - 7 - 9 - 12 - 31 (1)
Her har du vikinglotten til Onsdag. Du hørte det her først

1 Like

:stuck_out_tongue_winking_eye: :100: :pray:

FTF har altså som en del av sin eierstyring en skriftlig formidlet regel om at de kaller tilbake samtlige aksjer i alle norske selskaper i forbindelse med ordinære generalforsamlinger. Og det har de også gjort med samtlige norske aksjer de siste årene, og har vært representert på samtlige generalforsamlinger med ett eneste unntak i fjor kan man lese i årsrapporten for 2023. Det står ikke hvilket selskap dette var, men jeg tror heller at dette ene tilfellet var pga. sykdom/logistikk/fuckup heller en at FTF fravek sine prinsipper. Og at de altså også i dette selskapet kalte tilbake aksjene i forkant. At FTF ikke har et juridisk styrende mandat gitt av Stortinget i denne problemstillingen gjør ikke at det er så fryktelig sannsynlig at de skal fravike et så fast og konsekvent prinsipp. Det er neppe noe unikt at en shorter helst ikke vil levere tilbake aksjer til dette tidspunktet. At de skal gjøre et helt unikt unntak i Ultimovacs sitt tilfelle vil være særdeles oppsiktsvekkende.

22 Likes

2 Likes

Tror FTF misliker Ulti-aksjonærene og straffer oss i år

1 Like

+38K

1 Like

Janus Henderson har solgt ytterligere 38.370 aksjer short. Må snart kontakte traderne på WallStreetBets og høre om de er interessert i et short squeeze case.

5 Likes

What a surprise…

Takker for det som forhåpentligvis er billige aksjer :sweat_smile:

bare å kjøre i gang reddit gjengen. “Guys, they are trying to destroy a small Norwegian company that may have the cure for cancer”

4 Likes

Det er jo noen selskaper på Oslo børs som har større synlig total short, men Janus sin posisjon er faktisk nå den suverent største enkeltposisjonen i noe selskap på Oslo Børs i prosent. Det er ganske spektakulært egentlig.

29 Likes

Og samtidig interessant at det tydelig bare er to aktører som er synlig short. Når selskaper shortes hardt er det ofte flere aktører som ser de samme tegnene og går short. Ville vært mindre bekvem om vi så 3-4 store shortaktører at the same time :slight_smile:

3 Likes