Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

I know. Men det er aldri 100% sikkert. Så jeg bare lurer på hvor tungt folk har vektet seg.

Det er skrevet mye bra i denne tråden om hva som begrunner en sannsynlighet for at meldingen vil bli PE met.

Derav kommer også at mange synes å ha forventning om nærmest umiddelbar kursreaksjon på svært mange prosenter… kanskje 50-100% eller mer?

Jeg forventer også god umiddelbar oppgang i tilfelle, men HVIS den meldingen kommer denne uka så tenker jeg likevel at det aller viktigste med den er derisking mot nedsiden, ikke uttak av potensialet på oppsiden. Det tenker evt jeg må komme etter hvert.

Mange her er virker fryktelig skuffa og overrasket over at markedet ikke har forstått potensialet i Ulti, men hvis man mener at sannsynligheten for suksess her er så stor, og markedet likevel ikke har forstått det “åpenbare” så langt, så er det vel ikke veldig sannsynlig at markedet forstår alt på en gang første dag etter evt PE met?

Det er også sånn at 50% på en dag for et selskap på børsen er ekstremt mye. Man kan naturligvis argumentere for at det medisinske potensialet er mye større, men man kan likevel ikke stikke hodet i sanda for at helt normal markedspsykologi også vil virke i retning av en del gevinstrealisering på slike nivåer.

Personlig liker jeg derfor faktisk tanken på at evt PE met tar ut nedsiderisikoen og at tiden etterpå kan vies fritt til oppsidespekulasjoner frem mot resultater på ASCO/ESMO. Det er da man kan få skikkelig FOMO tror jeg…når kursen tusler 5-10% dag for dag for dag, uten skikkelige pullbacks/entrymuligheter.

18 Likes

Ikke undervurder retails evne til å komme sent til festen og likevel kjøpe halve baren:

8 Likes

Du har rett i det :slight_smile:

Jeg har fulgt med på antall eiere på Nordnet siste tiden og det øker stadig. knappe 100 nye siste uka :wink:

5 Likes

Typisk at Oslo Børs vil være mer opptatt av prosenter, enn av faktiske verdier.

50 % opp ved PE met betyr at investorer kan betale 7 milliarder for en potensielt universell kreftvaksine som har vist effekt i 2 randomiserte fase 2 studier. Den skal brukes som tillegg i et marked som omsetter for 500 milliarder kroner i året.

16 Likes

Ja. Jeg. Vurderer gearing i tillegg.

1 Like

Soria Moria
Fint at noen minner om potensialet der framme, det tror jeg mange ikke er klar over.
I den konteksten kan jeg igjen minne om hvor mye Mordena aksjen gikk på meldingen om PE met på deres mRNA vaksine, 170 milliarder som tilsvarer ca 25%. Dermed var ikke % stigning et praktisk stengsel for hvor mye aksjen kunne stige, noe som er tilfellet for Ultimovacs. 170 milliarder er jo omtrent 35x dagens verdi av Ultimovacs! Vet ikke, men antar antar at det største kurshoppet blir hvor aksjen åpner etter meldingen. At kursen kan åpne flere x høyere enn sluttkursen er vel fullt mulig?

1 Like

Sjæl

Jeg håper virkelig for alle flinke folk her inne at det går veien. Og etter all sansynlighet ser det jo virkelig bra ut for Ultimovacs.

Men som mange andre har jeg blitt brent før på norsk biotek og føler det er smart og holde diversifiseringen! The only certainties in life are death and taxes.

Men nå er det snart vår! Jeg sto opp i dag til en lys blå himmel og føler meg positiv. På tide at Ulti gjør det samme og står opp fra mørket og flyter opp i skyene!

Krysser fingrene for en strålende vår sesong for Tekinvestorer!

14 Likes

Husker noen denne passiaren jeg hadde med forrige CEO? Den sier det meste om hva vi har å forvente nå faktisk!

43 Likes

Her er min korte oppsummering av caset fra hukommelsen. :slight_smile: Min grunn til å ha satset veldig hardt på Ultimovacs nå, med mye på høyere kurser enn det man kan kjøpe aksjen for:

Fredag er vi i mars, innenfor guidet INITIUM top-linje data. I mars(eller de neste dagene om det har gått litt raskere enn forventet) får vi vite om UV1 gir statistisk signifikant effekt på progresjon og død i pasient-populasjonen. CEO har sagt at events har stoppet helt opp, som sammenfaller med at pasientene har vært mellom 18-42 mnder i studien. I mars 2020 uttalte daværende CEO at den beste julegaven man kunne få i 2022 var at 70 events ikke var nådd, fordi jo senere det skjer, jo bedre er det for UV1 og pasientene. 70 PFS-events er fortsatt ikke nådd. Så av de 156 pasientene hvor man trodde 70 ville nå progresjon i sykdommen eller død innen overgangen 2022-2023 har det ikke skjedd enda. Det vil si at vi har minimum 87 pasienter i studien som ikke har fått progresjon eller død med denne kreftsykdommen, som er veldig hyggelig å vite. :slight_smile:

Hadde alle oppført seg som de gjorde i den store fase 3 studien Checkmate-067, hvor medisinen uten UV1 ble testet i flere hundre pasienter, ville vi hatt 70 events for 1-1,5 år siden. Direkte regnet er det forventet at ca. 42 pasienter i kontroll-armen har hatt progresjon eller død, og da vil 27 eller færre i UV1 armen ha hatt progresjon eller død. Det er kort fortalt logikken bak at mange forventer positiv avlesning av INITIUM top-linje på PFS-endepunktet og senere gode OS data. I tillegg har vi hatt NIPU studiens resultater som viste 27% høyere overlevelse i samme medisinkombo på en mye mer aggressiv kreftform. Selv der viste UV1 altså statistisk signifikant effekt på overlevelse, og på PFS var de rundt grensen for statistisk signifikans. Lokal review meldte PFS oppnådd, mens Central review meldte PFS ikke oppnådd. Siden UV1 får mer tid til å virke i INITIUM er det derfor grunn til å tro at NIPU-data styrker teorien om at INITIUM vil lese av positivt enda mer. Dette er min grunn til å ha satset på aksjen nå.

BMS, som lager kombobehandlingen er også på utkikk etter en måte å forlenge patente på kombobehandlingen. Det kan UV1 gi hvis de får markedsgodkjenning til slutt. Dere får ta deres valg. :slight_smile:

47 Likes

Så når de velger å avbryte studien i Jan 24 kan vi trolig konkludere med at de ikke var i nærheten av 70 events ved årsskiftet 2023/24. Stemmer?

2 Likes

CEO uttalte jo selv på høsten i fjor at det kunne ta “months or even years” for å nå de 70 eventene. Så vi kan være helt sikre på at de 70 eventene ikke er oppnådd per cut-off date 15.01.24.

7 Likes

Julenissen er bare “litt” treg med leveransen denne gangen :slight_smile: Men jeg tror jeg kommer til å tilgi han :smiling_face_with_three_hearts:

7 Likes

Fra DNB aksjonærtreff:

  1. Nipu-studien ble ihht Jens en fail på primærendepunkt pfs ved en tilfeldighet. Han gikk ikke mer inn på det, men knytter seg sikkert til tolkning av 2d bilder av 3d tumorer som han har snakket om før.

Hvilket tyder på at Janus begynte sin short på en tilfeldig PFS fail.

3 Likes

Helt sykt å tenke på hvordan mange hadde sett annerledes på dette caset om BICR hadde kommet til samme konklusjon på PFS som de lokale ekspertene.

Da hadde vi oppnådd primærendepunkt med en HR på 0.60 og dobbelt så god responsrate. Og selskapet kunne senere vise til 27% bedre overlevelse på ESMO.

Janus hadde nok ikke begynt shortangrepet sitt, da det trolig ble utløst av “fail”-statusen selskapet fikk når BICR mente primærendepunktet ikke ble oppnådd.

Hvor hadde vi vært kursmessig i dag, om ALT bare hadde pekt i riktig retning og shorten hadde holdt seg unna?

Jeg tror denne historien til slutt vil vise at det lønnet seg voldsomt å kjenne selskapet og stå ved det fundamentale, selv om man fikk både èn og to på kjeften i løpet av 2023.

35 Likes

Hvem vet? Blindpassasjer her kanskje?
image

1 Like

Vi kan være HELT sikre fordi selskapet selv har uttalt at 70 events ikke har skjedd ved cut-off:

Fra børsmelding 16.01.24:

« As of today, the 70 events have not yet occurred, but the 18-month follow-up for the last patient has now been reached. The Company expects to announce topline results from the INITIUM trial in March 2024.»

4 Likes

For meg har det aldri vært noe tvil om dette, men jeg ser jo at du trumfer argumentasjonen min med denne uttalelsen fra 16.01. :+1: :sweat_smile: