Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Hva?? Vet ikke alle at Janus er en produsent av ullundertøy?

2 Likes

Har personlig ikke tro på at den går flere hundre prosent i store jafs på PE met, inndekking, Asco etc… Blir sikkert noen gode byks, men sikkert noen pullbacks også. Men tror ikke Oslo børs har ro i r… til at den får lov å bare gå og gå… oppover.

Det er uansett ikke så viktig… Enten så blir man vel uansett slukt av BP, eller at dertblir et sammarbeid av noe slag, som sikrer selskapet og medisinens vei til markedet.

Avhengig av veien som blir valgt, så blir vel langsiktig avkastning såpass bra at man skal være en usedvanlig dyktig trader, for å gjøre det noe bedre, enn å bare bli sittende i ULTI.

4 Likes

PE met betyr alt. Har man det er det vel ingen problem å holde aksjen? Da har man 2/2.

Så om man får 50% på dag 1 er det vel bare å holde å vente på flere nyheter om de tingene du nevner.

Nipu var en god derisk ift initium. Og initium er en nesten total derisk ift medisinen.

2 Likes

Det er litt spillteori i dette.
Alternativ 1: Kjøpe nå på 141 og sitte over PE met/not met og videre. (maksimal risiko og maksimal gevinst)
Alternativ 2: Kjøpe på PE met og håpe at kursen går enda høyere. (minimal risiko og betydelig redusert gevinst)
Alternativ 3: Vente lengre (ingen risiko og betydelig redusert gevinst)
Alternativ 4: Kjøpe nå på 141 og selge ved PE met/not met. (Maksimal risiko, betydelig redusert gevinst)

Så blir spørsmålet om prising etter PE met, det er latterlig få aksjer tilgjengelig for kjøp i Ultimovacs. Det er en av grunnene til at jeg kjøper nå og sitter over PE met. Det skal 32000 aksjer til for å senke/øke kursen 10kr, hva skjer når alle skal inn døren samtidig og Janus ser at de tok feil på sitt 1M+ aksjer bet mot Ulti samtidig? Når vi i tillegg har en betydelig del av traderne som ser risiko for PE not met som større enn realiteten og derfor vil vente? Det reduserer de som realiserer med en gang, og øker de som vil kjøpe med en gang. Jo fler som tror at man bør vente til PE met med kjøp, jo høyere vil startkursen være. Det er ikke nok aksjer i selskapet tilgjengelig for at alle skal komme seg inn på PE met tror jeg. Så det ble et enkelt valg herfra. Tror det blir eksplosivt, så lenge nyheten kommer utenfor handelsdagens åpningstid. Skjer det f.eks. på fredag kveld får man maksimal utstrekning av nyheten til mandag morgen, så man kan også ta en mellomting. F.eks. alltid sitte over natten, men ikke hele dagen, eller alltid kjøpe på fredager og selge på mandager. Da tar man mindre risiko og beholder muligheten for den virkelig store gevinsten av PE met over helgen f.eks. Men om det blir sånn i realiteten er ikke sikkert. Kanskje det kommer nå og man må kaste seg inn. Da er det verdt å ha ventet, så lenge man sitter klar for melding hvert sekund av dagen. :slight_smile:

7 Likes

Enig i det meste, bortsett fra det på alternativ 2 med betydelig redusert gevinst. Altså, det er jo relativt selvsagt, men jeg tror iallefall det er betydelig høyere gevinst på lang sikt, en akkurat det hoppet som kommer på PE met dagen.

1 Like

Tro gjerne det :slight_smile: Så blir hoppet høyere for meg :slight_smile: Er forøvrig litt artig å se hvordan psyken endrer seg her inne når kursen går opp eller ned. Det påvirker ikke endpoint met/not met i det hele tatt, og er hovedsakelig shorterne som er aktive og drar kursen ned så mye de klarer. Allikevel sitter mange og tenker at dette er et reelt markedssentiment som vises i kursen. Det bør man ha lært at det ikke er, og disse aksjene de pøser ut må kjøpes tilbake innen under 2 mnd. Det i seg selv er en heftig trigger.

Nå har selskapet vært så greie at de har ordnet en løsning hvor vi vet ca. når resultatene kommer. Det burde egentlig gi økt selvtillit hos aksjonærene, da usikkerhet er fjernet. Men man surrer seg bort i å lese shortangrep som noe case-relevant. Det er det ikke.

5 Likes

Hvordan folk tenker om investeringer er forskjellig avhengig av risikovilje og toleranse, men for min del er noe av det som gjør Ultimovacs så attraktivt nettop det å få muligheten til å være med på den store “renters rente” effekten man får ved å være med hele veien. Ja, det er sant at man kan ta tilnærmet null risiko ved å investere ved PE Met, og få en fin avkastning. Samtidig, når man har den statistikken som foreligger på sannsynligheten for PE Met så synes jeg nettop en slik illustrasjon er grei å ha i bakhodet. Kursene brukt her kan naturligvis diskuteres, men poenget er at man allerede trolig har mer enn doblet pengene sine allerede dersom man investerer nå og vi får PE met, og at hvis aksjekursen dobler seg fra PE met kurs så opplever man en fire/fem dobling i stedet.Dette er jo elementær matematikk, men noe jeg tror mange glemmer litt, og som illustrerer at man potensielt får over 3 ganger så høy avkastning ved å investere nå som ved PE met:
image

3 Likes

Tror ikke noen tror det er case relevant? Men det er kortsiktig -kurs relevant🙂

Interessant regnestykke Oblix, men jeg blir overrasket hvis kursen går til 350 på PE met. Nærmere 200 enn 300 tror jeg, men jeg sitter likevel over avlesning med mine aksjer.

2 Likes

For vi PE met så vil det være lurt kortsiktig å avvente salg til short aksjer er dekket inn.
Hvis man absolutt må være kortsiktig.

1 Like

Jeg selger ikke på PE met for ordens skyld. Kjøper kanskje mer i stedet. Det er da først moroa begynner.

1 Like

Jeg satser på at markedet ikke vet hvordan det skal reagere på PE met melding med det første. Eventuelt Janus prøver å skape forvirring. Forbereder å øke da.

1 Like

Wildcardet er om store utenlandske investorer faktisk går inn på PE met, da er det kanskje ikke det beste tidspunktet å kjøpe. Er man usikker nå vil man nok også være usikker når det skjer, klarer man da å ta gode valg? Husk også at det blir en haug med circuit breakers som slår inn, og mange børspauser, så å navigere det blir kjempe vanskelig.

Litt satt på spissen så er det vel egentlig et skille mellom følgende:

  • Biotech INVESTORER investerer tidlig og sitter over value inflection points (VIP), og uten de som er med fra start og er med å oppkapitalisere selskapet blir det ingen fremdrift og nyetableringer. Og om “alle” skulle selge seg ned før en VIP event vil det også ødelegge for reprisingen av selskapet etter en god nyhet da det i hvert fall på kort- og mellomlang sikt vil være grenser for hvor mye en aksje stiger.
  • Biotech TRADERE / SPEKULANTER unngår binære VIP og ser gjerne etter momentum og trender.

Selvfølgelig er det rom for begge typer, og investorer kan også komme inn senere i case men de bør da være med på fremtidige emisjoner og ha en langsiktig tankegang.

1 Like

Det er ikke nødvendigvis grenser kortsiktig her for hvor høyt den kan gå, om markedet er tom for aksjer å selge, så er de det. 25% av aksjene er det maksimale man kan kjøpe da 75% er låst. Så handelen med disse 25% er det som styrer kurs, og nå er 3% av aksjene lånt ut i short+ all usynlig short(Regner med rundt 2%). Så vi kan si at 5% av aksjene uansett må dekkes inn på PE met, eller de må fiske fram enorme summer i ny sikkerhet.

Det blir et vakum her mellom tilgjengelige aksjer for salg og ønskede aksjer kjøpt tror jeg. Og eneste logiske jeg kan se i short-angrepet nå er at de ønsker inndekning snart. Eller så sitter bare en stresset trader hos JHI og vil ha papir-tapet ned kortsiktig.

2 Likes

Selv om SSR viser 3,61 % short fra Janus Henderson og Adage til sammen. Er det antagelig flere prosent med short som ligger under den synlige grensen på 0,5 % som kommer til å konkurrere om å dekke seg inn ved PE met. Hvis de har tenkt å sitte over avlesning med shorten, må man anta at caset deres er INITIUM fail, og at PE met betyr at de vil kaste seg rundt og dekke inn.

Float er så lav og short så stor at så lenge det kommer litt demand så er drømmene til team “kjøp billig på PE-met” knuste. For dem som har vært med hele veien her, så hadde det vært dem vel unt å omsider få betalt for risikoen.

14 Likes

Tja, de som har fulgt med på aksjonærlister har vel ikke så store “uforklarte” volum. Så vidt jeg har fått med meg (uten å se på disse listene i detalj) er det vel bare FTF og noen få fond som låner ut aksjer og de volumene stemmer vel ganske godt med den synlig shorten?

2 % hadde jo vært over 500.000 aksjer, og hadde nok blitt sett.

Relativt riktig ja, og det mest sentrale er at de ikke har så mye krutt igjen til en eventuell kamp etter PE met.

De som kjøper på pe-møtt treffer toppen og taper 40% med en gang og selger i panikk før kursen går opp 200% igjen.
Men at bunnlinja mi skulle treffes hardt igjen så nær aavlesning drømte jeg virkelig ikke om.

2 Likes