Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

For min del…Siste 10min:

Vi skriver alle upresise ting innimellom, og H3nki rettet opp raskt, men problemet er hvis det ikke går an å påpeke/ta opp uten at folk begynner å klovne

Det mangler en “neppe” der (som jeg redigerte inn før du siterte). Og siter gjerne mer enn en bisetning ut av kontekst.

1 Like

pust med magen :slight_smile:

Je siterte fra sitat over, for du hadde rettet alt…

Enig. Kunne vært interessant om noen kunne gjøre en slik beregning.

1 Like

(post deleted by author)

1 Like

For det første, det innlegget mitt er nok litt for krasst. Fair enough. Hvis det er det du vil fram til? Jeg prøvde å komme med et eksempel på hva jeg mener. Ikke å dementere din mening. Jeg har ikke satt løk-emoji eller klovnefjes på noen av dine innlegg, men det var kanskje ikke meg du sikta til uansett? Å gjøre det har ikke falt meg inn, engang.

Vi prøver alle å finne ut av ting, men trekker dessverre av og til i forskjellige retninger.

Like lite interessert i at det skal bli HO-stemning her inne som deg. Skal forsøke å bidra mindre til det, kjøre opp sakligheten et par hakk. Men det er jo litt gøy med brødbakingseksempelet da?

6 Likes

Nå må alle her huske at når det kommer sammenligninger som Nanov så har U vært gode og ærlige.

I Nanov har “de” jugd til eierne, “de” har villedet, unnlat å informere markedet om endring i medisinering, kjørt emi på det jeg vil kalle noe spesielle tidspunkt m.v. “De” avsluttet med lite info om hvorfor alt gikk til helvete og deretter forsøkte “de” å lure eierne inn i en forferdelig deal hvor “de” selv fikk flotte, nye roller i nytt selskap.

Men U kan gjerne forklare enda mer pedagogisk til enda flere hvor jævlig bra det ligger an nå!

5 Likes

Og det skal de forsøke kommende tirsdag. På norsk til og med. Sent, men forhåpentligvis godt.

5 Likes

Er ganske motbydelig å tenke på at Janus Henderson Investors UK nå er 10. største aksjonær om man regner de belånte aksjene som deres. De må altså dekke inn tilsvarende en topp 10-er, når dommedagen deres kommer. La oss håpe det blir på 5000kr/aksje. Og vi kan omtrent garantere at de sitter i betydelig minus fortsatt. Er det mulig å ta en så stor risiko for noe selskap? Vet de har mye penger under forvaltning, men må ikke investorene snart kreve bedre risikokontroll? De må jo sikre denne investeringen på et vis. Worst case her, og best case for oss, så må de jo fort ut med 200-300kr per aksje om INITIUM slår til om korte 2-8 mnder? De har jo ikke tid til å dekke inn normalt heller, så de er låst til å satse på fail nå eller ta tapet på økende kurser dag for dag om de ikke tør. En tilbakekallelse hadde utradert dem helt. Det er umulig å finne 800k aksjer tilgjengelig i et kort tidsrom her i det åpne markedet i hvert fall.

3 Likes

Det tror jeg er feil, sånn omtrentlig.

For en snodig dag. Flott omsetning, men lite bevegelse i kursen. Virker som at det er lite selgervilje, samtidig som kjøperviljen uteblir. Hadde et rykk og napp i ste med opp 5% hvor dette ble slått ned av algo.

2 Likes

Og Bergenbio er opp 30%+ på luft og kjærlighet :crazy_face:

1 Like

50 millioner kroner omsatt i Bergenbio…

Du skriver på en fin måte Werner, jeg mener det er helt legitimt at man har en faktabasert diskusjon frem og tilbake. Noen er stråmenn, andre er ultrabull, men uansett så bidrar man til en meningsutveksling.
Brødbakingen var innertier og veldig visuell.

Jeg hadde forventet at mine innlegg ikke var til å misforstå; jeg er grunnleggende positiv og berettiget optimist på vegne av UV1.
Samtidig veldig klar over hvilken effekt svake børsmeldinger, frustrasjon, giga shortfond med mer kan ha på et selskaps aksjekurs. Ikke minst hva FDA kan finne på av pro et cons.

Håper vi kan våkne en dag før Q3 med at Gjelsten med flere stiller opp med kredittlinje slik Mohn gjorde i BGBIO og at FDA gir tommel opp for å åpne datasettet i Inititum. Med tommel opp kan vi gi finger opp :fu: til Janus, det er mitt mål, selv om jeg utfordrer på ubetinget optimisme og manglende forståelse av hvordan aksjemarkedet er fra tid til annen.

Har vi fundamentalt rett i at UV1 er løsningen for å fremme effekten av CPI’er har vi skutt gullkalven, selv om aksjen svinger 70 kroner opp og ned i ubehagelige OG behagelige intervaller :grinning_face_with_smiling_eyes:

11 Likes

Bare for ordens skyld så kan det være greit og vite at om du har lånt ut aksjer så blir du kompensert for utbytter, splitt i aksjen, tegningsretter og lignende.

Det som FTF kunne blitt lidende under er om ULTI gjorde en rettet emisjon som de var invitert til å tegne i og fikk tildeling pro-rata etter de aksjene de står som eier for den dagen transaksjonen gjøres. Selv med en reparasjonsemisjon vil de ikke kunne klart å opprettholde sin eierandel. Men jeg tror nok også styret i ULTI tenker seg om en ekstra gang før de angriper FTF for hardt, de er jo en enormt stor eier i Norge og man ønsker nok ikke å gjøre dem til fiender for all fremtid.

3 Likes

Eksempelvis “at hvis Ulti skal gjøre en emisjon før neste avlesning så vil det bli gjort uten rabatt”. …

Når skjedde det sist gang, i det hele tatt om noen gang, at børsnoterte selskaper slipper unna å gi rabatt? Slike argumenterer vet 99 % er feilaktig, men det fremsettes som et fakta vi skal ta innover oss.

Tro nok Gjelsten, Hagen m flere har full kontroll på hva som skjer i Ultimovacs og sitter i ro. (styreplass) De bryr seg neppe om slik shorting eller om kursen midlertidig svinger opp og ned.

De vet at belønningen kommer når resultatene er klare og de skal ikke realisere gevinst ved trading på børs. Dette er gutta for milliard - deals!

Vil de ta shorterne så gjør de det når de er klare - uten å gi noen signaler på forhånd - de slår til plutselig som “gjedda i sivet”. Og da er det farvel og takk for sist Janus.

Forståelig med frustrasjon men dette kan gå fort over med litt tålmodighet folkens.

Ultimovacs som selskap er 100% inntakt.

10 Likes

Vi har havna i et ganske kjipt narrativ nå. Typ, dette er egentlig en askepotthistorie. Men det ser vitterlig ikke ut som en askepotthistorie for andre enn oss her inne. Alle der ute ser bare enda et norsk biotek-luftslott. Kanskje de bare har sett luftslott så lenge at det begynner å bli vanskelig å huske hvordan et virkelig slott faktisk ser ut? Kanskje man til og med tar det virkelige slottet for å være et luftslott?

Tror det er derfor mange klikker litt når NANO kommer opp. For det var jo et luftslott. Og både jeg og du, og alle nesten alle andre her inne tror/vet jo at dette slottet må være laget av betydelig mer substansielle materialer enn luft. Så da blir det fort litt følelser i sving.

3 Likes

Er nok ikke så mange som klapper seg selv på brystet fordi man ikke solgte på 170 kroner og hoppet på igjen på 100. Klart det gjør vondt å kjennes ut som man er dynge på å time aksjekursen når det svinger så mye og hundretusener / millioner fyker opp og ned i verdi.
Da kan agendaen for noen bli at man gjerne vil klandre eksterne ting / skribenter for det. Det er i alle fall ikke min skyldt at vi er 90 kroner ned fra toppen forrige uke :sweat_smile:

Dette er dessverre markedets gang, det går veldig sjeldent slik man ønsker det og man må bare holde ut til man eventuelt får bevist om man hadde rett i sine antakelser om U var et selskap man virkelig kunne være stolt av å ha vært aksjonær i, sittende stille og rolig i båten gjennom alle stormer.

1 Like