De har inte skapat några kurvor för multivariable HR, endast angett HR-värdet!
Jeg tror ikke man kan lage en grafisk fremstilling som tar hensyn til alle variablene. Eller er det det du mener du har funnet en referanse på der? Edit: nei, det tror jeg ikke
Men det er uansett altså vanlig å presentere et KM-plot av den typen Helland har gjort, og så oppgi en adjusted HR. Når det bare står HR i forskjellige artikler, så er det alltid adjusted HR som menes.
Det är så jag tolkar det, ja.
3d…)
Ja, det er noen metoder tydeligvis, men det blir ganske esoterisk og er altså overhodet ikke standard på konferanser og i artikler. Dette er referansen i din artikkel: Adjusting survival curves for confounders: a review and a new method - PubMed
Som de skriver i innledningen: When reporting results from survival analysis, investigators often present crude Kaplan-Meier survival curves and adjusted relative hazards from the Cox proportional hazards model.
Og det er også hva Helland har gjort.
Ok. Men stoppar det TI att göra det om någon tycker det verkar intressant?
Det hadde vært kult det sikkert, men da måtte vi hatt det fulle datasettet
Du kan jo prøve å finne en standardlåneavtale på nettet, de stort sett ganske omfattende.
Men kort fortalt så gjelder følgende:
- Utbetales utbytte i låne perioden på X,- kroner pr aksje, betaler låntageren det samme beløpet til långiver i tillegg til låne renten.
- Splittes aksjen i X nye aksjer for en gammel, må låntager levere tilbake X ganger så mange aksjer (motsatt ved en spleis som i CRNA nå nylig)
- Blir det utstedt tegningsretter for aksjene, må låntager kjøpe tegningsretter i markedet og overføre de til långiver.
Poenget er at långiver skal holdes «skadesløs» økonomisk ved å låne ut aksjer, for selskapet er det finansielt likegyldig om det er utlån av aksjer eller ikke. De forholder seg kun til de som eier aksjer og betaler utbytte, gir tegningsretter, stemmerett osv kun til aksjonærer. Så ingen aksjer teller dobbelt.
Ok, forstår. Så det er låntakeren som rammes og må kompensere. Men ved utstedelse av ikke-omsettelige tegnigsretter, hva da? Hvordan kan det kompenseres?
Det er jo ikke veldig vanlig, mulig det bare avregnes mellom tegningskurs og markedskurs på tegningstidspunktet. Har vært en stund siden jeg holdt på med dette, men du får nok ta som utgangspunkt at det er tilnærmet null-risiko for långiver.
Ok, takk for oppklaring!
Ja, modellen min er godt egnet til å gi noen beregninger for det, ref eventkurvene og KM-plottene jeg presenterte i innlegget om NIPU. Uten å ha regnet ordentlig på det blir det veldig spekulativt å svare noe mer enn det for min del, men plottene til @Ketilaaj gir jo veldig mye informasjon om det du spør om. Jeg skal begynne å kikke på dette etter hvert, men stresser ikke. Innlegget om NIPU tok en del tid og energi rett før publisering, siden jeg ville ha det ferdig før publiseringen av ESMO resultatene. Tenker det uansett er fornuftig å vente til selskapet oppdaterer markedet om status rundt avlesningsalternativer, før man spekulerer for mye rundt fordelinger og slikt.
Bare å gratulere FTF med 90k rett ut til shorter pakket ifølge dagens lister…
Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.
Trøst deg med dette. Når initum kommer har de brukt opp alle aksjer tilgjengelig til shorts og tidenes norske short skvis er ett faktum.
hvorfor ikke da - de låner aktier ud og forhindrer effektiv kapital indhentning. Hvad skal Ulti så nogensinde bruge dem til,?
Jeg havde modsat tanke at FTF spiller sig selv af banen og at i fremtiden vil folk tjekke om FTF er med investor og holde sig unna sådanne selskaber. Muligvis man skal ud af Norge så.
La oss håpe at livet trumfer over Janus snart.
Risk de løber er enorm. Og uret tikker. De skal indløse til ordinær GF så FTF kan udøve deres stemmeret. Jo lavere kurs jo flere aktier kan samles op til de samme penge.
Håber at nogen (en) vil tage bolden op med at foreslå en EGF.
Et forslag her inde er at ved en rettet emission bliver antal af aktier man tilbydes fratrukket antallet man har lånt ud. Det vil være en ens regel for alle aktionærer.
Kan Gjelsten alene påkalde en EGF…? Jeg (dansk) er nok ikke den rigtige til at kontakte ham.
En mulighed er måske at efterspørge dette via Investor relations på baggrund af en pool / tilslutning på diverse aktie fora. Eller en FB investor gruppe skal oprettes.
Et alternativ forslag kunne være at tegningskurs skal multipliceres med forholdet imellem antal aktier udlånt og antal aktier i beholdning + udlån. Det bør svare til den MCAP udvanding man står for set i forhold til ens eget ejerskab.
Den mængde FTF låner ut er jo helt grotesk og særligt som en stor ejer. Er der ikke en der kan kontakte FTF direktøren og illustrere hvor stor MCAP udvanding de står for her. Tænker mannen ingen greb har i banen på størrelsen på problemet de indgyder, men blot får info fra sit bagland om at de forbeholder sig retten til udlån. At låne næsten 1 million aktier ud i et selskab med et estimeret max på - ska vi sige 5 millioner ? aktier i fri handel på nuværende tidspunkt - er jo helt hinsides ! ! !
Folkens. Nå er det snart weekend og fuck off med hele FTF. Glem dritten. De reagerte på oppmerksomheten de fikk i media ved å låne ut ytterligere store mengder aksjer denne uka. Kritikerne skulle “straffes.”
Barnslig eller som Nortug ville sagt “barneinvestorer.”
Marerittuka til U aksjonærene er over, oktober er omtrent over og sterke økonomitall fra USA.
Det blir en grøn dag for U i dag. Det er det eneste grønne skiftet jeg har sans for.
Lurer på om det er automatikk i at utlånte aksjer SKAL tilbakekalles av til GF/EGF eller om det er frivillig. Spørsmålet er MÅ de tilbakekalle?