Nei, det er frivillig. De må bare tilbakekalle de stemmene de ønsker å stemme med.
EDIT: Nå snakker jeg om EGF.
Nei, det er frivillig. De må bare tilbakekalle de stemmene de ønsker å stemme med.
EDIT: Nå snakker jeg om EGF.
Så om FTF driter i å stemme på lik linje i at de driter i kotume så blir aksjene der de er og intet press legges på Janus sine skuldre…Teoretisk sett, og en mulighet. Her er vist alt mulig ser det ut for.
FTF Årsrapport 2022:
Neida, de kaller inn om det er snakk om forslag de ikke liker, f.eks opsjoner til styret / ledelse. Man må ikke tenke penger her, FTF oppfører seg ikke som en rasjonell aktør, dette er rent ideologisk, og fremmes det et forslag på en EGF de på et ideologisk plan er i mot, så kaller de nok inn.
Når det er sagt: Folk bare må legge bort den ideen om EGF her. Det er en fin idé, men det er et stk halmstrå også. Må være 10% av aksjonærene, og hvis ikke en (eller flere av de store) er med, så er vi ikke i nærheten. Og hvorfor skulle aksjonærer som altså ikke har kjøpt på år og dag, og tilsynelatende bryr seg null om kursutvikling plutselig gjøre det?
Husk at det er forskjell mellom ordinær generalforsamling hvor «alle temaer» kan komme opp og en ekstraordinær GF hvor kun det som står i innkallingen kan stemmes over. Så neppe samme beinharde regel for en EOGF.
Men dette bør vel snart gå i short tema tråden.
Ser at det står til slutt i artikkelen at FTF kun er investert i Norden, med andel 85% i Norge, hvorav 60% aksjer og 40% rentepapirer .
Ser også at FTF ikke kan eie mer enn 5-15% av et selskap, avhengig om det er Norden eller Norge, men står ikke hvor mye de kan låne ut til shorting, tipper det må være 100%, kanskje 110% for alt jeg vet?
Hvorfor kan vi omtrent garantere det? Hvis de satt en short når kursen var på 175 kroner for kun kort tid siden, vil jeg tro potensialet for gevinst vil være tilstede
Fordi de hadde over 600k aksjer short da kursen lå under 80. Så snittet deres er så og si garantert lavt fortsatt.
Ville vært naturlig å cashe inn snart om 100 fortsetter å holde. Er som en strikk dette nå.
For all del, håper kursen fyker opp og Janus må melde konkursbo.
Et spørsmål som sikker burde vært i “Mitt dumme spørsmål”-tråden, men sitter man selv i noen risiko om man låner ut aksjer til short?
Neppe. Rentesatsene hadde vært mye mye høyere om det var noe som ligna på risk der.
Og: Du får neppe låne aksjer til short hvis motparten ikke ser på deg som likvid nok til å dekke inn, gitt x antall kursutfall.
Så om jeg ikke er likvid og ikke kan dekke inn det som den mislykkede shorten koster, så hva da…kan aksjene bli solgt/kjøpt av andre og utlåner tape aksjene?
Du må hele tiden stille sikkerhet. Og denne øker med verdien av aksjene. Så hvis BMS byr 1000 kr aksjen i ettermiddag (røverkjøp) så vil nok noen gå på en smell. I verste fall konkurs. Men Janus har 100vis av milliarder så det er ikke et problem for dem.
Men short for mindre aktører er et sjansespill.
Du kan ikke tape mer enn 100 % på å eie aksjer (uten belåning).
Du kan i teorien tape uendelig mye ved å shorte. Se f. eks. Gamestop.
Men altså, du får ikke shorte uten noen form for sikkerhet / belåningsavtale. Og nettmegleren din vil tvangskjøpe / innløse om du ev. misligholder belåningsavtalen din (såkalt margin call).
Ser på listene at Myrlid/Myrild AS etablerer seg på 15. plass med +50k til 400k.
Håper på en fin reise med shortskvis og Initium news.
Pump and dump igjen ?
Slutter nok ikke under 110 dag - dette er starten tilbake frem mot Q3 8 november og da kommer nok neste all time high
Kan best illustreres slik. Selvskading.
Blir off-topp. Se tråden om shortsalg. Men svaret er kort at banken eller meglerhuset som er mellommann garanterer ovenfor deg som långiver, og låntaker stiller garantier (og er kredittvurdert også selvsagt).
Den mest opplagte risiko du løper ved å låne ut aksjene dine til short, er å undergrave din egen investering.