Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Episode 286: NIPU-dataene med Åslaug Helland og Jens Bjørheim
https://on.soundcloud.com/865fi

<Idag er vi så heldige å ha med oss hovedutprøver på NIPU-studien Åslaug Helland, som er lungekreftoverlege ved Radiumhospitalet og professor ved Universitetet i Oslo og Jens Bjørheim, som er medisinsk direktør i Ultimovacs.

Tema er NIPU-dataene, hvor gode er de, hva betyr de for pasientene og hva skjer videre med dem?>

3 Likes

Jeg tror ikke penger er et problem her etter INITIUM resultatet. Enten ved større avtaler eller fra rike Onkler (Største aksjonærene). Det er jo ikke penger her som er det store. Det er INITIUM resultatet som er det store.

1 Like

Igjen, sjekk aksjonærlisten. Når man er verdt 30-40-50mrd selger man ikke en universell kreftvaksine billig.

2 Likes

Men det er det bare de 400 aksjonærene som leser her på TI som har (som riktignok er sterkt overrepresentert på topp 100). De øvrige 4568 aksjonærene ser bare selskapet holde en ny webcast og aksjen falle ytterligere 5%.

7 Likes

Ser den, men disse har ikke blitt milliardærer ved å gi bort noe gratis. Om disse pengene skal komme fra de største aksjonærene så vil de ha en betydelig rabatt, og det kommer til å svi for oss andre småfolk.

Jeg tror at ULTI må ha penger for å unngå å sitte med gode data, men ikke ha penger til å gjøre noe mer. Jeg vil tro at etter NIPU-dataene så er de i gang med å planlegge fase 3 -studier allerede, og de ser at de må ha økonomisk handlingsrom. Dette får de ved en emisjon, og jeg tror at disse dagenes nyheter og presentasjoner har vært en foranledning til dette.

Men - kun min teori.

1 Like

De er klart de trenger penger til videre studier, men en phase 3 studier er uansett ikke noe de gjør selv. Det gjør de i samarbeid med et BF selskap som også bidrar med penger til å kjøre studien.

Så pengene “problemet” vil løse seg selv. Det er ikke snakk om å selge billig fordi de har lite cash i dag.

1 Like

De skal snakke med key opinion leaders, med andre ord BMS. BMS stilte med medisinen i NIPU, og har samme interesse av å gjøre det i fase 3.

Hva hvis Ulti får en avtale med BMS som inkluderer bla a upfront cash og midler til å kjøre fase 3 meso og milestones for betinget sukess for både meso og melanom? Der BMS ser/forstår at de ikke får noe på billigsalg ettersom Ulti har såpass robuste eiere som de tolker vil stille opp ved finansieringsbehov?

2 Likes

Torstein Ingvald Tvenge kjøpte i perioden fra 21.07.2021 til 01.11.2021, 250.000 aksjer. Han solgte dog 50.000 rett før år-skifte i 2022. Tvenge er en av Norges rikeste, og var ikke med på IPO, men ønsker tilsynelatende å være inne med noen lodd i Ultimovacs.

Jeg tror og håper at flere med kapital ser hvilke risk/reward vi nå har fremfor oss. Profesjonelle aktører er gjerne de som har mest midler, og de har blitt formuende nettopp fordi de ser langsiktig, og ikke “bare” med korte briller som mange småsparere.

Torstein Tvenge er rangert som en av de rikeste i Norge. (Nr. 14 på Kapital) Smart fyr.

2 Likes

Om Ulti gjør en emisjon før initium vil det være for å gi plass til en ny strategisk investor - slik Nykode nylig har gjort. Norges rikeste kommer ikke til å la seg utvanne til skampris. Å ha sterke hovedaksjonærer må ikke undervurderes.

Alt står å faller på svarene vi får i fra initium i mars/april. Gjelsten/Hagen/Sundt er business folk i ypperste verdensklasse. Jeg skal garantere deg at deres bedømmelser og strategiske vurderinger av situasjonen vil føre til at Ultimovacs vil oppnå den verdsettelsen den fortjener når det trengs.

1 Like

Litt som denne: NewsWeb (oslobors.no)?

Sluttkurs 26 oktober 2021: kr 136
Emikurs: kr 125

De har gjentatt til det kjedsommelige at de ikke skal gjøre emisjon før INITIUM.

4 Likes

I stedet så sitter selskapet på nitriste 300 millioner på bok. (estimert til hva balansen sier på 3 kvartalsrapporten) gg, vi kan legge emisjonenspraten død nå

1 Like

Dette er et problem om man antar at kun 1 budgiver er interessert i UV1. Om 2 eller flere kunne ønske seg å kjøpe så spiller ikke cash-beholdningen stor rolle. Om dataene blir så gode som man har grunn til å håpe på nå så er det nesten utenkelig at man kan kuppe et asset som UV1 som eneste budgiver??

Om noen av strategisk verdi banker på døren vil det kanskje kunne vurderes en liten emisjon, men den vil uansett ikke være til noen rabatt. Vi er heldige med milliardærene våre :slight_smile:

Hvordan vet du dette?

Han vet ikke det.

2 Likes

Dette er bare tull og tøys. Du har åpenbart aldri sittet i forhandlinger før (og da snakker jeg ikke om forhandlinger med kona). Selskapet har en grei cashbeholdning og ekstremt sterke eiere bak seg. Det er IKKE cashbeholdning som er avgjørende i forhandlinger med BP. Dersom INITIUM møter primærendepunkt er det SELSKAPET som sitter med en lukrativ forhandlingsposisjon og IKKE Big Pharma. Nå må folk slutte å mase om dette emisjonsgreiene. CFO gav tydelig beskjed om at det IKKE trengs cash!!

9 Likes

Trodde jeg poengtere hvorfor jeg skriver det jeg gjør. Vi har noen av verdens rikeste mennesker som eiere og vi skal straks lese av initium. Hvorfor skal Gjelsten gjøre en unødvendig emisjon til lav pris? Emisjonen kommer etter initum. Prisen avgjøres av data.

2 Likes

I siste melding her skrive du motsatt av forrige melding. Det du skriver her er jeg 100% enig med.

1 Like