Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Bra podcast. Selv Radforsk er i mot shorting i Ulti og det er bra!

3 Likes

Om noe, så er vi i det minste opp 40 % siden første hintet om at gode data var på vei traff oss; 72 til 100 kroner, trigget av LBA.

Det triste er at MCAP er lavere enn før vi så signifikans i NIPU og fikk to streker under svaret på at Initium-pasienter har en bedre sykdomsutvikling enn det man historisk har fra dagens standard of care.

Så selv om man fikk et stort skritt tilbake på første readout, men to enda større skritt frem i etterkant, har aksjonærmassen gått fra å være confidente før sommeren til nervøse på høsten fordi man fikk en uventet kalddusj i juni.

Nå gjenstår det å se om KM-plottene utvikler seg fordelaktig fremover, men når ledelsen sier at her skal man videre til et fase III, så er egentlig NIPU checked, men markedet viser ikke nok evne / enighet i det.

Vi ligger i alle fall 40 kroner for lavt, kursen hadde vært mye høyere om ikke studiet ble lest av på endpointet som var valgt. Kan sikkert kritiseres at studieoppsettet var slik, men etterpåklokskap har begrenset verdi. Men at første avlesning «drepte» aksjen ser man er et faktum. Det er tungt å få repriset aksjen dit den hører hjemme.

Selve effekten av Initium er egentlig ikke særlig endret før og etter dagens melding. Avlesningen har vært skjøvet på en god stund, gode charts har synliggjort hvorfor så er tilfelle. At de konkretiserer at dato for cut off blir tidlig januar er nok i verste fall en negativ overraskelse da kanskje noen så for seg at det skulle skje rundt Q3 (?). Avlesning om seks måneder fra nå er kanskje uutholdelig lenge for mange og for oss som venter på at spesialistinvestorene skal dukke opp i ordreboka for å endelig bringe godt volum og oppgang så ser det ut til at det først kommer mot midten av mars tidligst. Tror alle kan enes om at det føles lenge nå og at vi mister ønsket oppgang så lenge.

Det er samtidig uttalt at partner og deal tar 12 - 18 måneder, så det skjer nok heller ikke noe på den fronten før Initium er lest av.

En berettiget frykt vil være at når markedet er så passive på datakvaliteten så langt, får man da ønsket utfall når Initium bekreftes til å være home-run? Jeg har ikke svaret, men det er ikke unaturlig at flere vurderer om risk/reward er verdt det i biotek.
Kan man virkelig sitte på utsiden av biotek helt frem til oppstart av fase III og hoppe på toget da og slippe all venting og nedturer?

Tror endel har konkludert med at dette gikk ikke som ventet, her ble det verken 150, 200 eller 300 kroner, derisk or not.
En kan sikkert klage på markedet, Janus, makro, XBI med mer, men biotekstoryen siste to år har vist at det er så mange brente fingre på investorhold at gode nyheter skaper stort sett bare en anledning til å sikre seg et sted og hente tilbake noe av kronene man har tapt på andre cases.

Det er ikke mange biotekfond som reises om dagen og ei heller særlig mange nye enkeltinvestorer som finner veien til sektoren. BP har penger nok de, men de også ser ut til å ta nytte av at selskaper kjøres ned i kjelleren mcap-messig frem til gode nok data foreligger før de kommer på besøk. Det er smått med upfronts og de har rygget ut av inngåtte samarbeid flere steder.

Dette vet Janus også og tiden er ikke vår venn, den er deres.
Tyngdekraften i biotek er at båten synker litt hver dag fordi pengene renner ut og ingenting reparerer dette før eierne må ut med mer kapital, gjerne med en verdivurdering som er lavere enn forrige runde.

Personlig finner jeg det feil å argumentere med at det helt sikkert ikke kommer en placement før Initium er avlest. Ja, de har penger til å komme seg forbi readout, men da tøyer de strikken ganske så langt og styret må avvike normalen for når børsnoterte selskaper må innfri ansvaret de har for å sikre fremtidig drift. Emi er et fy-ord og det passer dårlig med ønsket til alle longs om å få fantastiske data først, men jeg har i alle fall innstilt meg på at det hentes penger før Initium selv om de sier at de ikke MÅ hente det før.

Så da er vi her, en gjeng med «skuffede» aksjonærer fordi vi ikke er på kurser nord for 200 fordi vi mener nå at BP bare må kjøpe selskapet fordi alle vil måtte ønske å eie UV1 i fremtiden fordi de som ikke gjør det, de blir akterutseilt. Kanskje er det sant, men vi mangler nok noen runder til med data før vi kam være sikre på det. En opportunistisk aktør må gjerne dukke opp fra intet og frontrunne alle de andre BP, men opplever at det er nye og mer traustere tider i sektoren.

Nykode solgte inn en story om at de bare MÅTTE slippe til nye investorer som stadig vekk skrapet på døren. De fikk en inngang som var helt krise i forhold til MCAP for kun 18 - 24 måneder siden. Godt nytt for Janus sin shortposisjon det også, samme hvordan Radforsk selger inn storyen. Disse viktige investorene ble tilbudt inngang på 2 års low…

Personlig blir jeg værende long, har ikke lyst til å forsøke å time hva som skjer fremover, så lenge er det ikke til mid mars eller mid april. Kjøperne har gitt litt opp så jeg er redd Janus sitter med de beste kortene rent psykologisk, men vi får bare håpe at de mister den hånda over natta og ikke rekker å rulle inn posisjonene sine før det smalt skikkelig opp. Det føles ikke som om det skal skje i morgen eller ved Q3, men kanskje kan den etablerte dialogen ledelsen har hatt med BP siste årene føre noe godt med seg. Det er lov til å håpe selv om jeg ikke er veldig bull på det p.t

6 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Kanskje Janus snart er tom for ammo og har brukt enorme krefter på å holde den nede? 1 mill aksjer og ftf har 3-500k igjen. Det kan fort bli rimelig skadelig for dem. Det røyk jo 50 000 aksjer sent idag som de lempa ut for å stagge oppgangen. Så selv om de har penger betyr det ikke at de kan shorte ubegrenset.

4 Likes

Hva skal de hente penger til?? Du må jo nesten skaffe deg høreapparat og høre gjennom webcasten én gang til… Er så lei av dette emi tullballet nå.

8 Likes

Kanskje ikke helt berettiget å spørre hvorfor et biotekselskap trenger å hente penger? Det vet du også svaret på.
Det er også enkelt å se historisk på når selskaper som brenner 50 - 70 MNOK pr kvartal går i markedet for å fylle på. Det er en ganske forutsigbar ratio mellom tilgjengelig cash og kvartalsmessog burn.

Jeg har ikke hørt på dagens call, kun foreløpig lest kommentarene fra den. Jeg skal høre den i morgen, men er ikke redd for en spoiler i så måte, så kom meg gjerne i forkjøpet:

A) Sa de at de har penger til H2 2024 og at de ikke trenger penger før, eller
B) Vi skal ikke hente penger før Initium er lest av og data er publisert?

Er det A så er det pliktig bullshit alle CFO’er kommer med, er det B så stiller det seg helt annerledes. Et slikt utsagn binder de i så fall noe mer til masta og de må / bør faktisk etterleve det.

1 Like

Hey, 38% skatt er positivt for oss Ultimovacs aksjonærer. Skikkelig risk off å alltid få igjen 38% av det man investerer i biotech på skatten :stuck_out_tongue:

Hvordan er det med emisjon? Trenger selskapet å hente penger?

Det er dessverre ikke bare FTF som låner ut aksjer, det er all grunn til å tro at andre fond og større investorer er med på å låne ut for hente de inntektene de kan så lenge kapitalen er låst opp long. Ring DNB Markets i morgen og hør om du kan låne 100K Ultimo, tipper svaret er ja.

2 Likes

Janus har tømt det meste (mulig alt) av indeksfondene (DNB, Storebrand, KLP), de større eierne vet bedre enn å låne ut store mengder. Jeg tror aldeles ikke det er sikkert DNB eller andre kan skaffe deg 100k aksjer på flekken lenger når nevnte fond er tomme, eierne sier nei og FTF nå har lånt ut mer enn TRE prosent av alle aksjene i selskapet / over 1 million aksjer (60+ prosent av egen beholdning).

5 Likes

Er det mange opplagte utlånere på denne listen? Nope.

1 Like

Synes du skal ta deg tid til å høre på Radium podcasten Observer. Alltid klokt å høre på hva selskapet sier før man trekker sine egne konklusjoner.

Og CFO sa dette i webcasten: “Vi har også sterke eiere som gir oss god fleksibilitet”

Dette tyder det på at Gjelsten og Hagen har signalisert vilje til ytterligere finansiering når Ultimovacs skulle ønske det. En emisjon i løpet av vinteren trenger ikke å være noe som presser kursen.

2 Likes

CFO sa at de ikke skal hente penger i nærmeste fremtid, det er da lenge til initium leser av så mye kan skje iløpet av den tiden, emi / samarbeid osv.

1 Like

Utover nr. 12 og trolig litt muligheter fra Nordnet-poolen, ingen.

2 Likes

De snakker mer om partner skap en emi. Men de sier at etter initiun OG focuss skal de hente.

Det skal jeg gjøre i morgen tidlig, blir gjerne positivt overrasket av det de har å si.

Jeg er all in på data og tro på UV1, men synes ikke tidslinjen på avlesning i april 2024 lover bra med tanke på kapitalbeholdningen. Men da kan jeg gjøre meg opp nye tanker om det i morgen.

Når det gjelder utlån så er Fredriksen sin egen største fiende. Han har alltid lånt ut sine aksjer i egne selskaper. Til tross for det har han blitt Norges rikeste. Faller ikke noen av argumentene for shorting bort når man vet dette? Kapitalen rår, synes mange tror for godt om investorene i Norge. De henter bps der de kan, thats the name of the game.

Fredriksen forvalter ikke fellesskapets midler med mandat fra Stortinget om bærekraft, ansvarlig forvaltning, samfunnsmessige hensyn, forsiktighet i handel av «sårbare» aksjer og så videre og så videre.

2 Likes

Ser ikke for meg at de går inn i noen partner avtale før initium er lest av. Emisjon kan bli en case, uten at jeg skal fargelegge det som noe negativt.

Nei, men det er det kun en aksjonær i Ulti som gjør. Alle andre er sin egen lykkes smed.

Og alle unntatt dette faens Folketrygdfondet skjønner at man IKKE bør låne ut aksjer til shorting av biotekselskapet en selv er stor eier av.

Én ting er at de er dumme nok til å gjøre det, og bryter med egne forvaltningsprinsipper, en annen er at de ikke på noen som helst meingsfull måte svarer på kritikken som løftes av sektoren og gjemmer seg bak piss om «velfungerende» markeder og «likviditet».

Ikke er aksjen(e) likvide og ikke er sektoren velfungerende.

15 Likes