Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Kanskje Danske Bank tar god rente, og FTF er ok med lav rente? :stuck_out_tongue_winking_eye: Middleman-avgift?

I forhold til aktiviteten JH har hatt her, så virker de i hvert fall å forstå at april er deadline. Tror virkelig ikke de har klart å få den effekten de ønsket i caset, og nå er klar over at de står i en relativt kinkig situasjon hvor de kanskje kan komme ut med et lite tap, men må trå varsomt. Tipper de nå er ute etter opsjoner, om de ikke har vært det tidligere, før de dekker inn.

At et tap på 70 mill er lite for denne aktøren er noe annet enn utgangspunktet for diskusjonen, nemlig at “en så stor aktør taper aldri på en short [fordi de på magisk vis har klart å hedge all risiko]”

4 Likes

De teller småpenger i FTF, det er jo nettopp derfor de låner ut aksjer som gir dem renteinntekter som hjelper dem å slå en benchmark som IKKE har inntekter fra utlån som en del av sin performance.

Dessuten, vil jo enhver logikk i å investere i biotek med sine knall og fall på den ene siden og enorme oppturer på den andre være meningsløst om du cappet gevinstene på det som går bra.

Edit: Sjekket årsrapporten til FTF for 2022. De hadde brukt forforwardsavtaler i aksjer i 2022, men ingen aksjeopsjoner.

2 Likes

Som jo tragisk nok er det de foreløpig i praksis gjør ved å låne ut det volumet de gjør.

Sagt på en enklere måte: Det er umulig å hedge all risiko og samtidig få mer enn risikofri rente.

2 Likes

Mange ser ut til å leve i en slags verden hvor store aktører gjør det bra fordi de er så utrolig flinke og dyktige. Og det er selvfølgelig sant i noen av tilfellene.

Men i de fleste tilfellene så er det nok mer sånn at store aktører gjør det bra, fordi de er store.

Hverken mer eller mindre.

For å si det sånn: Har du nok penger, så er det eneste du (over tid) faktisk må klare å få til:

Å ikke miste dem.

2 Likes

Det var nå å ta voldsomt i da. Kursen er nå snaue 90,-

Dette var med ref. til Boms sitt hypotetiske eksempel. Per nå er vel Janus sin short rundt null.

:point_up::nerd_face: kjøpsopsjoner*

Ja, det er riktig. Det skulle stått SOLGT kjøpsopsjoner, poenget er ellers riktig.

1 Like

Får håpe at Ulti har en god presentasjon i morgen og en finger til Janus.

Enig at en ikke bør vektlegge at det blir en shortskvis her. Vi har vel sett at det er flere som kaster aksjene sin på gode nyheter samt har vi inven2 som sikkert godt “hjelper” Janus med litt salg av aksjer. Klart posisjon til Janus kan hjelpe kursen oppover på nyheter der hvor de faktisk kaster kortenen sine, men vi får se. For meg er det viktigste her at det fundamentale i selskapet taler for en bra reprising, så jeg sitter stille til etter initium uansett hva som skjer i mellomtiden. Og handler om en har mulighet. Vi er mange her som brant oss på på kjøp når vi skulle hatt solgt… Vi får se hva utfallet blir her til slutt, i mine øyne verdt risikoen, selvom det ikke helt føles ut som en får betalt for det pr dd. kursmessig.

2 Likes

Virker som aktørene veldig ofte kommer fint ut av shortposisjonene sine uten at det blir noe squeeze… Men shortingen gjør forøvrig aksjen interessant (prismessig) for oss andre som ikke har vært med her tidligere :+1:

Du leser konsekvent postene mine slik djevelen leser bibelen.

Jeg skrev

Det betyr ikke at de aldri taper på en spesifikk short. Det betyr at de i sum har satt opp en rigging som over tid gir dem en fornuftig risk/reward totalt sett.

Og når så vi sist en shortskvis i norsk biotech?

5 Likes

shortskvis fordrer nesten at selskapet lykkes, som ikke har skjedd i norsk biotech siden…

1 Like

Og det fordrer vel og noen ekte nettokjøpere, hvilket vi ikke har sett særlig mye av i det siste i denne aksjen, opp i mot totalvolumet.

Nærmer vi oss tidspunktet hvor den siste optimist har blitt pessimist ?

2 Likes

Ingen pessimister her vel? Vi er jo et ekkokammer.

1 Like

Sitter du og venter på å kjøpe? :stuck_out_tongue: Min optimisme lever i beste velgående, case har bare blitt bedre siste 2 mnd, og alt som shortes må kjøpes tilbake på en eller annen måte. 1 Million aksjer ligger på kjøp, deadline er 20. april for å dekke inn, om det blir via markedet direkte eller via en trøtt topplister som ellers ville kastet kortene i markedet. Så har vi også vårt deilige INITIUM resultat, som kommer 10. mars - 20. april en gang. Blir double trouble i siste del av shortens levetid, så da spør jeg bare: Hva skal de gjøre? Kjøpe i dagene man venter på INITIUM data? Hell no, da fyker kursen. De må dekke inn før februar er over i mine øyne. Om de ikke gjør det har vi bekreftet at de har en hedge. Det er ennå en stund til, men bedre odds på et aksje-bet skal man lete lenge etter, så jeg tar gjerne turen videre herfra. Har alltid det som spørsmål til meg selv: “Ville jeg ha kjøpt Ultimovacs nå, om jeg ikke eide aksjer?” så lenge svaret er ja sitter jeg i ro.

6 Likes

Pessimistisk til hva? Kortsiktig kursutvikling?

Hvorvidt UV1 har effekt har ingen sammenheng med hva kursen er. Så lenge alt annet er likt, gir en lavere kurs enn bedre kjøpsanledning enn en høyere kurs. Fint for de som har (mer) penger de er villige til å risikere i dette caset. Kjedelig for de som er ferdig med å kjøpe.

5 Likes