Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Meanwhile: Resten av verden:

91bEn80lLBL.AC_UF1000,1000_QL80

1 Like

Her er det bare å forfatte et aksjonærforslag til generalforsamlingen som går imot dette.

Fortsetter vi å falle 4-5 kroner om dagen vil vi være i 0 i begynnelsen av desember…

1 Like

La et temporært gulv på 91, mangler fortsatt mange aksjer…

21 Likes

Korrekt når det gjelder at de er klare for produksjon. Samtaler? Husker ikke, men BMS er jo med på laget, så det er ganske naturlig.

  1. Shortaktører taper penger hver dag, Janus har ingen imponerende track-record og har gått på flere stygge smeller. Alt skulle tilsi at det blir resultatet her også
  2. Kursen er på nivå med der NIPU «feilet» i juni

I mine øyne er det grov markedssvikt. Besørget av det som sikkert er 1,5+ millioner aksjer på en kunstig stor selgerside. En selgerside som arbeider i historiens verste sektorsentiment og uforstyrret av en misforstått nøktern (ikke-) formidling av selskapets forskning utover investorkonferanser.

Ultimovacs burde i en normal tidslinje vært gjenstand for voldsom optimisme. Blir spennende å se om de kommer med noe formildende på Q i morgen.

Så lenge jeg er rimelig sikker på at Janus ikke har fått tilgang til annen info enn oss andre, så ser jeg ingen grunn til bekymring for deres begrunnelse for sin short.

5 Likes

Det var vært diskutert opp og ned i mente hva JHs mulige motivasjon er for denne shorten, spesielt i forrige Ultimovacstråd, både før og etter at du var innom der en tur.

Så folk har faktisk vært svært nysgjerrige på hva rasjonalet kan være. Temaet er sånn sett mer eller mindre ferdig diskutert (for de som har deltatt / lest tråden i sin helhet).

1 Like

Tradisjonelt har det som regel vært en del som har forventet nyheter på kvartalspresentasjoner. Det håpet viser seg selvsagt like fåfengt hver gang fordi ingen selskaper ruger på slike opplysninger frem til kvartalspresentasjonene. Denne gangen er det kanskje litt annerledes, siden vi jo har fått de fleste nyheter vi kunne håpet på på forhånd. Dermed kan forventningene nå kanskje være mer realistiske?

1 Like

Shortingen til Janus er ikke kjøpt i en bolk. De trenger ikke levere tilbake alle aksjene i en bolk !!!

Ultimovacs - Norway (shortnordic.com)

Var det ikke ca 3300 drittnervøse aksjonærer via Nordnet som var inne i aksjen…

Her ser du at kursen stiger rett bak to av fire gule prikker. Så tolkningen din stemmer ikke. Utviklingen utover dette henger ikke sammen med kvartalsrapportene som sådan.

Ellers, for dem som fulgte med i sommer, så husker vi hvordan den ekstremt positive Q2 rapporten medførte en betydelig stigning i kurs som endte opp med å bli - surprise - shortet i filler.

Ser ikke det nervøsitetsbarometeret hos Nordnet jeg :wink: Jeg tror heller det er mange som er drittlei av markedet, drittforbannet (på short bl. a), dritt-tålmodige etc…

Shorten har økt med 49 200 aksjer:

1 Like

Position date er 06.11, vil det si at alt av salg inkludert i går er inkludert? Så det er kun 1 dag forsinkelse på oppdateringen?

Øker før Q og skal vel fortsette etter Q for å gi inntrykk av at det var rævva

Blir bare drøyere og drøyere dette

2 Likes

I mine øyne er dette er direkte fiendtlig angrep på selskapet som går utover noe fundamentalt veddemål. At det skader sektoren i tillegg er åpenbart.

Eierne av Ultimovacs er mer enn sterke nok til å ikke la selskapet sitt bli herjet med på denne måten av shortpakk og et statlig fond som ikke evner å gjøre rett.

Styre / eiere burde ta affære og avslutte idiotien. Før narrativet for alltid vil bli definert av kursen og ikke hva selskapet faktisk har levert.

11 Likes

Altså, jeg venter på en pengeoverføring, og har planer om å kjøpe mer, og håpet dermed på at kursen ikke skulle stige for mye på kort sikt, men dette begynner å bli komisk / tragisk…

3 Likes

Jeg har hatt god innsikt i lånemarkedet for aksjer, riktignok flere år tilbake men det har neppe endret seg fundamentalt siden.

Minst 95 % av alle lån av aksjer gjøres på løpende T+2 basis, de spiller derfor liten rolle om alt er lånt samtidig eller om posisjonen har bygget seg opp over tid. Så det normale er om långiver vil ha tilbake sine aksjer gir han/hun beskjed før børs og låntakeren vil da ha den dagen og dekke seg inn på i markedet ELLER finne en annen långiver.

Og det er derfor denne posisjonen er så ekstrem i forhold til normal omsetning i aksjen. Og i lys av det KAN det være at Janus har lånt inn aksjer av FTF på en eller annen lengre løpetid, men det er altså uvanlig og vil jo begrense FTF handlefrihet.

Om noen har ytterligere (og eller oppdatert) innsikt, hører jeg gjerne på!

15 Likes

Janus bryr seg nok fint lite om hva forumdeltagerne her mener om risiko, fornuftig kursutvikling og mulig nærliggende shortskvis.

Jeg tror ikke jeg overdriver veldig om jeg påstår at vår kompetanse om hvordan dette markedet oppfører seg antagelig er like mangelfull som deres medisinske kompetanse.

NB! dette er ikke et svar på noen sitt innlegg, bare en generell betraktning.

1 Like