Selvom jeg bare er en lekmann, uten medisinsk utdannelse, tar jeg meg friheten til å forsøke å forklare litt hva denne «mystiske» TET-plattformen er, da det er mange nye her, og da også (kanskje) noen som lurer på dette.
Det er viktig å skille UV1 og TET fra hverandre.
UV1 er selskapets «lead candidate» og er en universell kreftvaksine som targeter Telomerase, som finnes i 80-90% av all kreft. Kreftvaksinen er designet med bakgrunn i enorme mengde biodata fra det norske kreftregisteret og består av 3 peptider man fant igjen i langtidsoverlevere av kreft. Sammen med vaksinen gies en adjuvans som heter GM-CSF, som har som mål å forsterke eller fremheve effekten av vaksinen. Dette er om jeg ikke tar helt feil, den mest brukte adjuvansen globalt. Det negative med bruken av GM-CSF, er at det gjerne er bivirkninger knyttet til denne.
Og her kommer TET inn;
I likhet med UV1, er TET-plattformen en teknologi for å styrke og øke T-cellenes respons mot peptider/proteiner som kreftcellene skiller ut ved å kombinere kreftspesifikke antigener og vaksineadjuvans i det samme konjugerte molekylet.
Altså, se for dere et molekyl formet som en propell, med 3 ledige «plasser».
Man plasserer vaksineadjuvansen på en av plassene og det aktive virkestoffet - peptidene - på de andre plassene. Dette gir en gunstig sikkerhetsprofil og forenkler administreringen.
Peptidene, altså de som forteller hvilken krefttype T-cellene skal angripe slik at de kan målrettes mot antigener som er spesifikke for en type kreft eller som er felles for mange svulsttyper, kan byttes ut - og det er dette som er det geniale;
Med en plattformteknologi trenger ikke alle komponentene byttes ut ved design av en ny vaksine. Plattformen kan generere nye kreftvaksinekandidater, og kan nærmest «spytte ut» vaksinekandidater på løpende bånd, ved å enkelt bytte ut peptidene. Man kan dermed både vaksinere med generelle peptider som er relevante mot flere kreftindikasjoner, men også mer tumorspesifikke antigener - som i Tendu, hvor man bruker tumorspesifikke antigener rettet mot prostata-kreft.
Det vi nå venter på fra Tendu-studien er å få bekreftet at vaksinen faktisk gir den forventede immunresponsen, samt at sikkerhetsprofilen er gucci.
Og for dere med mye mer peiling enn meg - korriger meg gjerne om jeg skriver noe som ikke stemmer helt. Dette er -min- forståelse av TET og dens enorme mulighet. Fin kveld alle!