Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Kursen er ferdig utvanna, for de som ikke har fått det med seg.

U kommer aldri til å kjøre emi på disse kursene. Aldri.

Og det eneste som kan flytte kurs til et ikke utvanna sted er INITIUM.

Og om den går inn så blir emi-kurs garantert over dagens kurs.

(og om den ikke går inn, så betyr det jack shit, da har vi tapt uansett, hvis du synes det er vesentlig om du har tap 50% eller 70% så er du investert i feil type selskap)

Eierne til U (typ BRG m. fl) kan stille meg penger når som helst de ønsker. Og har tradisjonelt sett gjort det til svært liten (les: ingen) rabatt.

1 Like

«Vanne ut små-aksjonærer»?

Radforsk er vel en større aksjonær, men de har ikke finansielle muskler til å vanne ut små-aksjonærer.
Skal altså styreformann i Ultimovacs og Radforsk-sjef Jonas Einarsson la sitt livsverk vannes ut av Gjelsten og co??

Nei, det tror jeg virkelig ikke noe på

Kan det være at folk har brent seg på “det blir ikke emisjon her nå” før? Jeg tror og håper ikke på emisjon, og kjøper når jeg har anledning.

1 Like

Emifobia er en farlig sykdom og rammer dessverre en del nye aksjespekulanter.

1 Like

Ja, seff. Og den er fair. Men frykten er a) overdrevet og b) irrasjonell og c) får meg til å tenke på dette sitatet:

"If the only tool you have is a hammer, it is tempting to treat everything as if it were a nail."

Det vedvarende emi-oppgulpet som kommer her inne er dessverre veldig sånn, og er rett og slett ikke logisk:

Hvis man er redd for at kurs her skal falle fra 90 kr til 80 kr så vil jeg anbefale å finne en annen aksje å kjøpe. Altså, vi kan ende denne uka på 80 kr uten at noen emisjon blir meldt. Se på kursutviklingen. Så hva om det skulle komme en emi til 10% rabatt? Hvis man vil ha en investering som ikke går ned / kjører emi, så kjøper man likviditetsfond.

All emisjonsfrykten tar fokus bort fra det som er vesentlig her: Det fundamentale. Om kurs er 80 eller 90 eller 150 når INITIUM leser av (forhåpentligvis positivt) betyr fint lite i det store bildet. Og om INITIUM leser av negativt så er vi f----d. Så enkelt er det.

Igjen: Eierne. Det er aksjonærer på topp 20 som helt fint stiller med penger til lite eller ingen rabatt (se emi-historikk her).

Og bare for å ha det sagt: Det finnes mange andre ting her å være betydelig mer redd for enn en emisjon.

4 Likes

Her synes jeg du leverer litt opp til etternavnet ditt… :wink: …når du svarer på @Krampa sitt innlegg med å vise listen over Top 10 pharma M&A deals of 2022 og skriver:

@Krampa sitt innlegg tolket jeg som en anbefaling til @Kraamz om litt måtehold i forventningene. Det synes jeg er fornuftig, spesielt fordi Kraamz beskriver seg selv som ny i Bioteknologi og i tråden. Han skriver dessuten at han har kjøpt seg inn på høyere kurs etter positiv omtale i media og etter å ha lest masse poster her inne.

Hvis du ser på Top 10-listen du postet så står det altså at:
Nr 1

In 2021, Horizon had $3.23 billion in revenue

Nr 2

Nurtec had $462 million in revenue in 2021 and could have international annual sales of $2 billion in global sales by 2026.

Nr 3

In 2021, Oxbryta had sales of $194.7 million, amounting to a 57% year-over-year increase.

Til sammenlikning så er Ultimovacs fremdeles i en fase der de bare bruker penger. Da kan man vel ikke akkurat kalle det “mystisk” om ikke Ulti verdsettes på de nivåene. Og så skal ikke jeg si at ikke Ulti sin teknologi kan komme til å skape sånne verdier en gang i fremtiden, men uansett så er det åpenbart forskjell på realitet og potensiale…

Videre nedover på lista kommer nr 4 som ble kjøpt for 4,1 milliarder dollar, hvilket vil si ca 46 milliarder NOK.

Ulti har i dag en børsverdi på ca 3,2 milliarder. Ganger du det med 25 (det du kaller nærliggende) blir det 80 milliarder, hvilket altså er betydelig mer nr 3 på lista med realisert salg på 2 milliarder NOK årlig.

Hvis du også legger til grunn at kjøpskursen til @Kraamz kanskje er 150kr så tilsvarer det ca 5 milliarder. Så hvis han skal få 25-gangeren så blir det altså 125 milliarder. Hvilket tilsier en sammenlikning med nr 2 på lista som hadde nesten 5 milliarder NOK i revenue i 2021!?

Korriger meg gjerne, men sammenlikner ikke du egentlig Haaland med et stort talent i G14-klassen? :slight_smile:

7 Likes

Hvilke tilsynsmyndigheter vil det falle seg naturlig å komme i dialog med når det gjelder en eventuell vei videre for Meso iom ODD?

Mange store dealer gjøres før det oppkjøpte selskapet tjener penger. At BMS kjøpte Mirati for 4,8 mrd USD i høst er et eksempel på det. De store kjøper god teknologi. Det er ikke inntekter eller mangel på det som avgjør om U blir kjøpt opp, men om et Big Pharma ønsker teknologien i sin portefølje.

2 Likes

Et lite hjertesukk om IR og mediastrategi.

Selskapet har jo levert mye bra i 2023, uten at det reflekteres i kursen. Så kommer Q-rapporten som riktignok er undertegnet av styret, men hvor ingen i styret skriver et kløyva ord og heller ikke sitert i børsmeldingen på f.eks. «Styret er meget fornøyd med utviklingen i selskapet og ser frem til å supportere selskapet videre mot 2024 som vil være et transformerende år!».
Med noe sånt hadde det blitt mye bedre lagt merke til enn om Einarsson sitter på Radium og sier det samme og man ikke vet om det er på vegne av seg selv, Radforsk eller hele styret.

12 Likes

H2 betyr at de har penger ut andre halvdel, altså ut Q4 2024

Ok, takk for avklarende svar.

Kanskje?

Ev. så ser jeg Brauten på G14 nivå og (tror jeg) forstår potensialet i ungen. Dere ser på akkurat samme ungen men tror det er en ny Frank Strandli eller Claus Lundekvam.

Jeg hadde ikke vært investert her om jeg trodde dette var neste Strandli eller Lundekvam (les: 3-5x avkastning).

Det hadde jeg ikke giddet.

Ikke med IR som ikke kunne solgt enn velfungerende Toyata Hilux til en lottomillionær på bygda for vrakpanten engang.

Ikke med shorterati som kjører kursen nedi grøfta med like stor sikkerhet som nære slektninger på 17. rehab-forsøk.

Ikke med en float som gjør at en bussjåfør kan dukke opp og kjøre kursen ned 10% på en dag.

Ikke med en stor medaksjonær som oppfører seg så økonomisk lite rasjonelt som FTF.


Så jeg sliter rett og slett med å forstå hvorfor vi skal moderere forventningene. Fordi med moderate forventninger så hadde jeg ikke giddet å være investert her selv.

15 Likes

Er ikke helt det de skriver. Fra børsmeldingen:

  • Ultimovacs expects that the current cash resources will support operations
    to H2 2024, based on current programs and plans, through the topline
    readouts in INITIUM and FOCUS.

Det står “to H2 2024” og ikke “through H2 2024”.

Det viktige er at de kan lese av INITIUM og FOCUS (om planene holder, som alt tyder på spesielt for INITIUM).

Så får vi se om de får til en avtale som gir inntekter eller om det må hentes penger. Skal de få til en avtale før H2 2024 må de allerede være igang med det arbeidet med en eller flere potensielle partnere…

1 Like

Her kan egentlig de store aksjonærene gjøre tiltak for å drive opp kursen, men de sitter enn så lenge stille.

Vi får jo sett litt mer på tallene i dag, men ut i fra forbruk så har de jo penger ut 2024 og inn i deler av 2025, antar at vi har fått nokk nyheter til partneravtale eller oppkjøp før dette, om ikke den lille sjansen for at ting ikke fungerer slik vi tenker slår til

Cash pr. 30.06 var 344,1 MNOK og cash pr. 30.09.23 var 300,3 MNOK - altså cash forbruk på 39,8 MNOK i Q3.

Cash flow er noe annet en operation expences .

Fortsetter dette så er 300,3 MNOK : 40mNOK i kvaltalet nok til drift i 7,5 kvartaler fremover.

Så vil nok cash flow variere fra kvartal til kvartal med aktiviteten - men 7,5 kvartaler skulle vel bli frem til H2 2025.

Så dette emisjonspreiket på nåværende tidspunkt er bare surr.

Er det noe selskap jeg er sikker på har oppfølgning, plan og kontroll på finansiering av driften fremover, enten cash kommer inn via avtaler, store eiere eller på annen måte så er det Ultimovacs.

Men om motivet er å spre rykter og skape usikkerhet så kan man jo fortsette å jabbe på med dette emisjonspreiket.

14 Likes

Det vil være naturlig at det vil oppstå en betydelig FOMO effekt når vi begynner å nærme oss avlesning. Om selskapet da benytter seg av en slik FOMO til å hente kapital, er vel ikke det noe vi bør bekymre oss over? Poenget er jo uansett at det ikke blir aktuelt å presse kursen ytterligere ned fra dagens latterlige nivå. En emisjon kan jo også bli relativt beskjeden i denne omgang. Vi vil jo få enda sterkere kursstigning på positive INITIUM tall, om selskapet samtidig er komfortabelt finansiert.
Å drive selvpining med emisjonsprat i dagens situasjon og kursnivå, er noe man dermed bør spare seg for!

2 Likes

Tankene rundt emisjon blir ikke lagt vekk når selskapet IKKE har sort på hvitt skrevet at emisjon IKKE er aktuelt før avlesning av Initium så det er vel et helt legitimt spørsmål som tvinger seg frem når det bare er et drøyt år igjen med penger.

Ingen prekomersielle selskaper vil garantere eller 100% utelukke en emisjon på noe som helst tidspunkt. Det kan dukke opp muligheter og fasonger på en emisjon som man ikke ser for seg nå. Men jeg er så drittlei av dette nå, som helt og holdent er et resultat av Holom sin “formidling av et rykte”.

14 Likes

emisjon?

nei, det blir det nok ikke, hvis det skjer hektes det på noe fundamentalt positivt og de sterke eierne kan enkelt forlenge runway til liten / ingen rabatt

emisjon?

som sagt, ref. det ovenstående, så er det ikke noe som substansielt rokker ved investeringscaset per i dag, det er ikke så mye mer å si om saken

emisjon?

…om du allikvel frykter emisjon kan du eie noe annet

emisjon?

emisjon???

1 Like