Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 4

Holder du på med en analyse på dette eller ikke fått tid å se på det enda?
Håper du deler det du kommer fram til med oss andre slik som tidligere :grin:

Jeg tror det kommer melding rundt 10. juli om at ett eller flere abstract er godkjent, med noen drypp om hva de inneholder. Årsaken er at det er informasjonsplikt. Selskaper kan sitte på informasjon internt, men når først x personer på en konferanse vet noe sensitivt, må resten av verden også få informasjonen.

I tillegg vil konferansen legge ut godkjente abstracts mot slutten av juli: “Titles of accepted regular abstracts are expected to be made available online by the end of July and titles of accepted LBAs by the end of August.”

Link: https://www.esmo.org/meeting-calendar/esmo-congress-2024/abstracts

Vi får nok The Keytruda(pembro) Story på ny i Ultimovacs. Mer enn 20 års forskning og gode indikasjoner prises nå til Next to Nothing. Hørt det før??

"It was considered such a low priority that it was shut down and placed on the out-license list. A term sheet (valuing the program at next to nothing) was reportedly in place, but pulled at the last minute… "

Nå verdens mest solgte CPI med gigantinntekter.

“Yet the success of pembro was anything but inevitable. It was discovered accidentally, by biotech scientists looking for drugs that would tamp down the immune response in patients with autoimmune disease, and would stimulate, not block, PD1. Even after a potent PD1 inhibitor was identified and recognized as a potential cancer drug, the research program had to fight for funding through two mergers and acquisitions. After the program finally wound up at Merck, in 2009, it was considered such a low priority that it was shut down and placed on the out-license list. A term sheet (valuing the program at next to nothing) was reportedly in place, but pulled at the last minute, as promising results from competitor Bristol-Myers Squibb (BMS) motivated a reconsideration of the mechanism.”

4 Likes

Hele intervjuet :

18 Likes

Har Pembro lavere toksitet end nivo+ipi…?
Hvis ja så er skiftet til nivo+ipi jo bare endnu mere dumt.
Hoved udprøver forsvarer et valg han har præget…? Var han en af de fremmeste eksperter ulti rådgav sig med…?

Og han fik det akademiske mye interessante svar han gerne ville have…?

Så ulti blev ofret i hans akademiske interesser…?

2 Likes

Var det partner på dette studiet, hvor mye har de bidratt med av finansiering?

Ja. Nivo + Ipi er tøff behandling. Når man først skulle sammenligne med noe så gir det mening sammenligne med Ipi + Nivo hvis rasjonalet var at UV1 ville gi tillegseffekt oppå immunterapi. Ipi + Nivo er den mest effektive behandlingen.

Det sagt så er det andre aktører som utvikler peptid vaksiner som velger kombinere med kun Pembro med den hensikt å vise tilsvarende effekt som Ipi+Nivo, nettopp fordi Pembro har mindre tox en Ipi+Nivo.

2 Likes

Siste avsnitt er vel det mest vesentlige:

–Tror du at du at det ville vært lurere å teste UV1-vaksinen med pembrolizumab i stedet for ipilimumab/nivolumab?

–Det er et akademisk og et kommersielt svar på det spørsmålet: Hvis vi hadde gått opp mot pembrolizumab, så ville vi nok sett en fordel for vaksinen. Men jeg tror ikke det ville gjort noe særlig for å fremme behandlingen av melanom-pasienter. Så både akademisk og klinisk sett tok vi det riktige valget. Men så klart, kommersielt sett ga ikke dette oss svaret vi hadde håpet på for Ultimovacs.

4 Likes

Det her er da næsten mere bull:
INITIUM-hovedutprøveren gjentar at telomerase er et enzym som uttrykkes innenfor en rekke krefttyper, og at det kan være vanskelig å slå ipilimumab/nivolumab innenfor melanom, men kanskje er det lettere innenfor andre krefttyper.

– Vi avventer nå resultatene fra studiene på eggstokkreft og hode-halskreft, og vi så dessuten sterke signaler i NIPU-studien mot mesoteliom (lungehinnekreft), som er en kreftform som er vanskelig å behandle, sier han.

1 Like

så skete der sku noget ! ! !

Lead investigator i INITIUM går ud og blåstempler NIPU signaler og at han har trua at UV1 kan ha effekt med Prembro…

– Hvis vi hadde gått opp mot pembrolizumab, så ville vi nok sett en fordel for vaksinen.

og Pembro har mindre toksitet…

1 Like

Ja, dette var et interessant intervju! Hvorfor har Healthtalk ventet en måned med å publisere det?

Noen sitater jeg noterte meg:

“The vaccine, with short follow up, did not show an effect […] it is short follow up”
Jeg har tenkt og skrevet at det er mer enn lang nok oppfølging for vaksinen til å vise effekt.

“I think that if we had gone against pembrolizumab, we would have seen a benefit from the vaccine”
Jeg har tenkt og skrevet at det er litt halmstrå at UV1 skal kunne være en “mindre toksisk CTLA-4 hemmer”.

“I don’t think you can draw any conclusions from this study [INITIUM] to the other studies”
Jeg har tenkt og skrevet at når mekanismen for UV1 var tenkt å være universell, så kunne man nettopp det.

“we will see in time if the survival benefit accrues”
Selskapet har uttalt at de ikke vil bruke ressurser på mer data fra INITIUM, men det vil tydeligvis PI. (oppfølging for OS er jo ikke er så ressurskrevende).

15 Likes

Dette ble publisert etter close i dag. Spørs om ikke vi får rally i morgen.

2 Likes

På spørsmål om lengre follow up kunne gi mer positive resultater, svarer han:

“It is unlikely, but we will need to look again in a year”

Om han ikke har ordlagt seg feil, skulle det bety at OS vil bli fulgt videre.

Hvis så, burde kanskje Ulti vurdere en aldri så liten melding. Det handler jo uansett om UV1.

INITIUM gjenoppstår ikke som følge av dette, men man kan kanskje få litt mer håp for FOCUS.

Primærendepunktet tror jeg ikke man treffer på pga kort tid, men OS kan bli bra.

2 Likes

Dette viser for et jævla rør det blir når man går på børs av økonomiske grunner, for å få tak i penger, men likevel skal fortsette å leke medisinsk forsker på andre akademiske premisser.

1 Like

Altså, hvis man skulle nå PE (6mnd PFS) i FOCUS, så kommer jeg til å tenke “type I-feil”… :see_no_evil: :joy:

Men OS kan bli bra. Får bare håpe at 12 mnd er nok tid. Redd for at det er litt for kort.

3 Likes

Det som er kjipt er at man må vente på FOCUS fail før man kan satse på NIPU win, men noen spekulerer i å posisjonere seg før 10. juli, siden Helland får svar da om ESMO aksept eller ikke så lenge hun ikke har søkt som LBA. Hadde vært artig om jeg tok feil i FOCUS fail, men kan ikke skjønne annet enn at det blir tilfellet, og om det skulle være noe spennende i tallene får vi ikke vite det på lenge, annet enn en bisetning. Så jeg venter til FOCUS data er sluppet med å gjøre noe.

Hvis dataene fra NIPU er klare tik ordinær frist så gjelder 10. juli.

Er de ikke klare gjelder fristen for LBA.

I begge tilfeller kan det være helt lik data som presenteres.

LBA-data er ikke nødvendigvis bedre enn ordinære data.

Correcto?

Er det flere enn Pareto som har problemer med markedsdata i dag, slik at man ikke får handlet?