Hovedproblemet mtp aksjekursen er at det ikke er nok nye institusjonelle aktører på kjøp. De kjøper over dager, uker av og til måneder hver dag for å fylle posisjoner. De styrer kursene. Ja solide navn på aksjonærlisten, men de er passive, trolig ferdigkjøpt. Nye større investorer venter nok på data. De tenker. Jeg kan gjerne gå glipp av de første 100 % etter en god melding, men blir gjerne med på de neste 300 %, men vil unngå -50 % på en negativ melding. Alt handler om risk reward, og har man gjort det godt i markedet over tid, så er det fordi man setter risk før reward. Småsparere er redd for å glipp av gevinst, profesjonelle er redd for å gå på store tap. For øvrig så er jeg ikke enig i mange som sier at Ultimovacs har vært en dårlig investering og at norsk biotek er uinvesterbar. Ja for de som gikk inn på feil tidspunkt har det vært en dårlig investering, men aksjen har gått rundt 280 % siden børsnotering, 450 % på topp. Ikke mange selskaper på oslo børs som kan slå den avkastningen. De som tenker at «jeg selger ikke før 1000kr aksjen» selger alltid for sent. Man må ta (noe) gevinst når muligheten er der. Hvis det eventuelt blir en «pe met» og man har vært tungt inne, så er man nødt til å sikre noe på åpning, er mitt tips.
Noen som nevnte VKTX som et eksempel på gode data nå nylig. Aksjen åpnet opp 100 %. De første 18 minuttene ble aksjen solgt ned -25 % fra topp, endte 121 % opp. Bare å ha i bakhode for de som eventuelt skal kjøpe gode resultater på åpning. Det er ikke gitt at man åpner høyt og får en fin stigning videre. Enrom risiko å kjøpe åpningen og er man ikke vant til å kjøpe store gap ups. Start eventuelt med et lite kjøp og bygg på.
Viktig spørsmål er om større aktører står klar til å kjøpe Ultimovacs på «pe met», og hvor lang tid får markedet. Hvis man er tungt investert så håper man markedet får god tid. Hvis ikke større aktører står klar på kjøp så får man tror jeg en kombinasjon av høy åpning som short kommer til å presse, og småsparere med for stor posisjon bli stresset med at gevinsten blir mindre. Det kan blir en kraftig «sell on news». Hvis større aktører står klar, så kan det bli hyggelig med short som blir presset til å dekke med en drøss av institusjonelle som kriger om aksjene.
Til slutt hvis man er tungt investert, så må man ha en plan klar for hvordan man skal håndtere posisjonen. Hvis du venter med å bestemme deg til etter åpning, så kommer man mest sannsynlig til å gjøre salg som er basert på følelser og ikke fornuft. Tenk gjennom alle mulige scenarier. Alt kan skje (noen raske personlige tanker).