Werner
Takk for svar, hvis konklusjonen på INITIUM mega pfs ikke blir noe avvik fra protokollen for INITIUM som jo skal være lik de andre studiene den er designet ut fra, ja da blir vel konklusjonen at vi traff på den lille statistiske muligheten som jo var der, < 1 %.
Konfidensintervallene på alle studiene skal jo fange opp nettopp alle skjevhetene som jo tross alt kan forekomme tross alle mulige protokoller, f.eks uheldig randomisering osv ++ som du påpeker.
Covid er vel en joker oppe i det hele som du nevner, en vurdering av hvordan den kan påvirke en studie som INITIUM, kan vel mulig en gjennomgang av Real World data fra Covid perioden avdekke, om det allerede foreligger slike data, eller hvor gode svar de kan gi vet ikke jeg .
Avvik fra protokollen vil selvsagt ødelegge alle statistiske beregninger som er gjort, om det er tilfelle bør vel absolutt være mulig å finne ut av. Einarson sa vel at det var intet som tydet på det i Radium podkasten en dag etter PE not met meldingen kom.
Hvis det skulle være tilfelle, vil jeg føle meg lurt, man må jo gå utifra at en studie gjennomføres korrekt, har dog liten tro på at så er tilfelle.
På sett og hvis er det ok at vi nå for NIPU og FOCUS, IKKE har den samme økende sansynligheten for gode resultater etter som tida går.
Det man kan bruke tida til nå, er å dukke ned i cocktailen av mulige responser UV1 kan ha ut fra varierende telomerase uttrykk og CPI sin virkningsgrad i de ulike kreftformene, for å prøve å forutse om UV1 virker i NIPU og FOCUS. Konklusjonen er vel at det blir en marginal øvelse, det er jo nettopp derfor vi har kliniske studier, biologisk systemer er for komplisert til å man kan beregne dem teoretisk.