Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 4

Helt på linje med deg, Werner.

Man måtte slippe nøkkeltallene ASAP, datapakka vi etterlyser tar mer tid. Hadde man pyntet på resultatene hadde man lurt småsparerne inne og ekspertene, eller de med gode rådgivere, hadde forlatt skuta.

1 Like

Den Keytruda historien gir absolutt grunn til ettertake nå i den situasjonen U er kommet i.

Nå er den vel verdens mest solgte CPI og den feilet i studie.

UV1 resultatet i Initium er så ekstraordinært i forhold til historiske data at det absolutt kan ligge en fremtid for vaksinen tross denne hendelsen.

6 Likes

Ja, melding havde denne besked:

Ultimovacs remains confident in the potential of the UV1 vaccine and its promise in specific therapeutic combinations and indications

Hvad tænker folk om værdisætning og den nye short…? FTF har fået en del aktier hjem, men der ligger vel 4% short og Janus + Adage kan have 0,49% tilbage hver. Så short er vel så stor som aldrig før i antal aktier. Vil hjemkøb af disse inden GF give et rally tilbage til de 20-30 NOK som blev estimeret som fair value ved INITIUM fail… ? Kursen er jo blevet så latterlig lav at rigtig mange bare ligger aktierne i skuffen for at se om et mirakel / fugl phonix skulle komme…

Det finnes bare to alternativer. Kontroll armen over presterte noe som ikke skal så mye til ift antall pasienter som får complete response.

Eller Uv1 under presterte noe og kontroll armen overpresterte noe.

Det som er skremmende er at ett stort hedge fund satse det de klarte på å shorte dette ukjente biotech selskapet på forhånd.

Problemet er at vi ikke får prøve en omkamp, man må sette sin lit til de umulige indikasjonene i nipu og focus.

Uv-1 armen presterte vel slik ultimovacs håpet på. Men de brant seg på en kontroll arm som presterte like bra.

Jeg har spurt mange ganger men får ikke noe bedre svar enn at det var uflaks som felte oss.

5 Likes

Uflaks eller ikke, man kan ikke si at INITIUM er helt dødt uten å også si at NIPU er helt levende. :slight_smile: Er NIPU oppdatert OS jeg gleder meg mest til. INITIUM datapakken er jeg redd blir gjentakelse på gjentakelse av pe not met, sånn de har gjort med NIPU. :confused:

4 Likes

Resultatet av det, ville vært at TI sin tolkning av hva som har skjedd ble den eneste og sanne. Det er nok bedre at selskapet selv gjør de tolkningene og undersøkelsene og deler hva de kommer fram til med markedet nå etter påske.

18 Likes

Alltid best å få tolke data selv…

image

15 Likes

15 Likes

Jette bra opstilling at tænke hvert scenarie hver for sig:

(1) UV1 armen presterte super godt
(2) Kontrol armen over-presterte ( eller rettere ivi+nivu )

Vi har multiple historiske studier der gør at (2) er mye usandsynligt. Ja faktisk ret utænkeligt inden vi fik topline resultater. Fokus bør være på hvordan vi kan få over-prestering i kontrol armen og muligvis i hele studiet som helhed.
Uflaks i kontrol armen - at den over-presterte - kan skyldes at nøgle patienter er blevet sensureret og kan skyldes flere friske patienter i kontrol. Kontrol armen kan i teorien have fået steroider. Kan være ud fra et forsigtigheds hensyn at man ikke vil komme ud med det modsatte: en kontrol arm der under-presterte. Havde kontrol armen under-presteret væsentligt og UV1 armen presteret som historiske kontrol arme - hvad så…? Havde man troet på resultaterne, som ville have givet en positiv topline readout…?
Phase-1 studier sandsynliggør at UV1 armen kan have presteret super godt, med ini+nivu delen som en normal-prestret bidrag.
Intet - som i INTET - sandsynliggør at kontrol armen skulle prestere som det er hændt.

Det som er skremmende er at ett stort hedge fund satse det de klarte på å shorte dette ukjente biotech selskapet på forhånd.

Det er et mye sundt tanke eksperiment:

-UV1 armen presterte som historiske kontrol arm studier
-kontrol armen under-presterte med samme margin som den har over-prestert

jeg vil sige at ingen ville have troet på at UV1 så har klinisk effekt…
vi står med den modsatte case, men alle tror på at UV1 ikke har nogen effekt…

Uha - havde det ikke været for Hellan og Oslo Uni Hospital, ja så var NIPU jo down-the-drain. De holdt fast og viste at studiet ikke blev målt fair på PFS. De viste og sagde dette på forhånd. Og OS blev styrket og bekræftede hypotesen. Det er skræmmende hvordan Ulti er forfulgt af uheld i sine studier… først et bias i PFS tolkning i NIPU ( → top line negativ ) og så en vanvittig over-presteret kontrol arm i INITIUM… kunne måske vise sig at blive en sand Keytruda gyser…

2 Likes

Spennende tid å være Ulti aksjonær. Gammel som ny.

Husker jeg følte meg sykt smart da jeg plukka billige aksjer på 70kr som f etter NIPU-stupet i fjor sommer. Lurer på om de nye som plukker U nå på 8kr føler det samme?

Selv om caset jo er litt forandret da… Den gangen pekte jo det meste av piler i retning av at dette ville bli en suksess. Nå er vel ambisjonsnivået jekka ned et par hakk. Men likevel, aksjen er kanskje underprisa nå også? Ikke så rart da: INITIUM-avlesningen har jo skapt en høyst reell tvil om UV1 faktisk virker (i noe).

Når det er sagt: Gi oss fortsatt signifikant OS fra NIPU og ev. noe som tenderer mot PE met FOCUS, hva skjer da? Da blir INITIUM trukket i tvil igjen og plassert i “outlier”-kategorien.

9 Likes

I forhold til bias så var der denne mulige forklaring:
EliotSpitzer
Jeg har funnet en vitenskapelig artikkel som tar opp et tema som jeg ikke har sett diskutert så mye før i forhold til INITIUM-studien. Det gjelder følgende artikkel:

Dodd LE, Korn EL, Freidlin B, Jaffe CC, Rubinstein LV, Dancey J, Mooney MM. Blinded independent central review of progression-free survival in phase III clinical trials: important design element or unnecessary expense? J Clin Oncol. 2008 Aug 1;26(22):3791-6. doi: 10.1200/JCO.2008.16.1711. Erratum in: J Clin Oncol. 2009 Apr 20;27(12):2109-10. PMID: 18669467; PMCID: PMC2654812.

Primære og sekundære endepunkter i INITIUM-studien er vurdert av blinded independent central review (BICR). Dette er vanligvis et krav fra FDA dersom studien skal brukes til regulatorisk godkjenning av en medikamentkandidat for markedet i USA.

Artikkelen er tilbake fra 2008, men jeg syntes likevel at følgende utsagn er interessant å merke seg i forhold til INITIUM-studien:

« Progression-free survival is an important end point in advanced disease settings. Blinded independent central review (BICR) of progression in randomized clinical trials has been advocated to control bias that might result from errors in progression assessments. However, although BICR lessens some potential biases, it does not remove all biases from evaluations of treatment effectiveness. In fact, as typically conducted, BICRs may introduce bias because of informative censoring, which results from having to censor unconfirmed locally determined progressions.”

Her er sitatet som har etterlatt meg med noen tanker i forhold til INITIUM-studien:

“However, if informative censoring occurs more frequently in one arm, bias will result. It is reasonable to speculate that, in some studies, more informative censoring will occur in the control arm. In such cases, the biased and more optimistic survival curve of the control arm will attenuate estimates of the effectiveness of the experimental therapy.”

5 Likes

Polygon
Resultatet av det, ville vært at TI sin tolkning av hva som har skjedd ble den eneste og sanne. Det er nok bedre at selskapet selv gjør de tolkningene og undersøkelsene og deler hva de kommer fram til med markedet nå etter påske.

Trodde i min naivitet at Ultimovacs klarte å gi noen kommentarer/tolkning til de parametrene jeg nevnte iløpet av tida fra de fikk meldingen, ca 16.30 0603 ifølge Jonas, og fram til børsmelding 0700 dagen etter. Antar at det ble en søvnløs natt uansett.

Nå har de i tillegg hatt hele påsken på seg… Jeg mistenker at dette har blitt veldig komplisert for ULTI av en svært positiv grunn.

De meldte de negative nyhetene litt for fort, uten å ha gjort tilstrekkelige vurderinger. Einarsson hadde åpenbart sine umiddelbare teorier dagen derpå, men måtte ha styreleder hatten på når han kommenterte, men han hadde åpenbart ikke mistet troen på UV1. Konsekvensen av den raske utmeldingen uten tilstrekkelig analyser har vært fryktelig for aksjonærene. Mange har kastet kortene i frustrasjon. Særlig burde de holdt igjen utmeldingen da det forelå svært unormale og usannsynlige resultater…

Dersom de nå sitter på dokumentasjon som tilsier at UV1 fungerer i hele eller deler av populasjonen så har dette blitt veldig komplisert. Hvordan kommunisere noe slikt på en tilforlatelig måte? Uten å bli idiot forklart, uten å risikere søksmål?

4 Likes

De har ikke lov til det. Denne typen info skal meldes i løpet av timer. Altså, hadde de fått data fra CRO klokka 09:30 på morran, så hadde bare det å vente til stengetid på børsen vært en stretch.

2 Likes

Mye ønsketenkning i dette innlegget :sweat_smile:

2 Likes

Ser den. Risikabelt å sitte på rapporten etter å ha mottatt den. Profesjonelle investorer bør kjenne til denne risikoen.

Selskapet og markedet ble sjokkert av den tilsynelatende manglende effekten av UV1. Når dataen fra studien er helt usannsynlige så er det grunn til å stille spørsmålstegn…

3 Likes