Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) - Teknisk analyse (TA)

Det var ikke veldig uventet at det kom en reaksjon ned etter ekstremt sterk utvikling, men denne uken kan være toneangivende for den videre utviklingen.

Hvis den finner støtte på dagens nivå og gjerne trader her en stund så bygger den en bedre base enn en sånn vill himmeltur som erfaringsmessig bare gagner tradere. (Hvis ikke selskapet er flinke og henter penger på høye kurser)

Det som virkelig ville være et vendepunkt ville være en vellykket retest av 200 dagers snitt, men da gjerne godt inne i neste år f.eks til sommeren en gang og på et høyere nivå

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Dagen ikke helt over, men ser ut som den lander på en finfin måte, higher lows

6 Likes

Da var nok ei uke gått.
Hvordan har inputen fra uke 1 påvirket tesen om myk landing før neste trinn oppover på stigen?

Ikke så mye å si enda. Men fint at den holder seg nær dette 105-107 nivået nevnt tidligere

1 Like

Ser interessant ut her syns jeg.

På hvilken måte ser det interessant ut?

Konsoliderer fint og nærmer seg MACD-crossover

MAO bullish? Jeg bruker kun formasjoner, derfor jeg spørr :slight_smile:

Vil ikke tillegge indikatorene særlig vekt her.
I den grad det kan være interessant kan man følge Bollingers Bånd og SMA50 som synes å ha dannet grenseverdier for kursutviklingen i løpet av de siste månedene.

Men jeg mener TA har begrenset verdi slik situasjonen er for Ulti i fortsettelsen. Her vil kommende studieresultater avgjøre alt med tanke på videre kursutvikling; helt uavhengig av TA.

Enig i det Truls, men jeg synes det er spennende å følge med på formasjoner uavhengig av det underliggende :slight_smile:

1 Like

Jeg er forsåvidt enig med deg: det vi ser er jo stillstand i påvente av nyheter. Nevnte i chatten ila. uken at det man ser her er at de som vil vær inne er inne, og de som vil vente på data venter med kjøp. De som er inne er ikke nevneverdig interessert i å selge nå, selvfølgelig, så algoene står for bevegelsene inntil videre…

Min grunn til å ikke kjøpe enda er at jeg synes hele utviklingen siden toppen ser ut som en ABC, og jeg er usikker på om C- er ferdig. Normalt får man minst 50% korreksjon av lengden på A, men igjen: nyheter vil diktere om C er ferdig eller ikke.

2 Likes

TA har alltid begrenset verdi. Kanskje særlig når en aksje daglig øker i teoretisk fundamental verdi.

1 Like

Man kan bruke TA til å forutsi utvikling før resultater foreligger. Når de kommer, så vil studiene selvfølgelig avgjøre retningen videre.

All analyse, teknisk, fundamental eller annet, har begrensninger. Rekkevidden av begrensningene avhenger mye av brukeren. For dem som sitter i Ulti og har bestemt seg for ikke å rikke seg før selskapet er verdt 30 milliarder så er selvfølgelig TA, og forsåvidt all annen analyse, verdiløst. For de som søker inngang(er) eller utgang(er) så kan TA funke helt topp, også i denne perioden som ellers.

2 Likes

All analyse har såklart begrensinger. 🤷 Er ikke uenig i at det vil kunne bli masse inn og utganger i Ultimovacs fremover :wink:

Ulti holder seg pent på oversiden av SMA50 i en stigende trend.
Men butter nå litt mot taket på Bollingers Bands.

1 Like

Bollebandet følger jo bare med kursen ref oppgangen fra 75,-

Ja i likhet med SMA følger BB kursen.
Men de fleste aksjer har en tendens til å korrigere kortsiktig tilbake dersom BB overstiges eller underskrides noe som vises relativt godt i Ulti-chartet over.
Så får vi se om det nå skjer nå etter en kraftig stigning og brudd på BB i dag.